Student og fødsel

Bkno4369570

Første møte med forumet
Hei! Jeg studerer sykepleie og skal føde 1 februar. Jeg har da praksis 3 uker etter fødsel. Jeg vet dette kommer til å bli krevende, men alternativet er at jeg må gå om igjen året. Det er kun praksis på 8 uker også har jeg mer fri til å være hjemme. Har også en støttende familie. Har noen vært gjennom det samme? Tips/råd settes stor pris på!

Hei! Jeg studerer sykepleie og skal føde 1 februar. Jeg har da praksis 3 uker etter fødsel. Jeg vet dette kommer til å bli krevende, men alternativet er at jeg må gå om igjen året. Det er kun praksis på 8 uker også har jeg mer fri til å være hjemme. Har også en støttende familie. Har noen vært gjennom det samme? Tips/råd settes stor pris på!
Er det første barnet? Hva om det blir keisersnitt? Hva med ammingen? Hva med helingen din? Du skal gro et ganske heftig sår innvendig og trenger ro etter fødsel.

Når jeg var student tok jeg permisjon i 7 mnd. Kroppen trengte helt klart de første månedene (jeg måtte da ta keisersnitt). Får jo studiestøtte som fullt stipend (som man ikke trenger å betale tilbake) + engangsstønad, så overlever jo mye bedre økonomisk enn som "bare" student. Tiden med baby får man aldri tilbake, så jeg hadde nok aldri lagt opp til å dra ut i 100 % praksis så lenge og så kort tid etter fødsel.

Du må vel ikke ta igjen hele året, bare f.eks. vårsemesteret? Har du snakket med studieveileder? De skal jo tilrettelegge best mulig, f.eks. hjelpe deg til å ta praksisen til høsten. Om du da ender med å måtte ta eksamen/innleveringer våren 2027 i stedet for 2026, så kan du f.eks. jobbe de månedene imellom om du ønsker å komme tilbake til studiene/lønnet arbeid så raskt som mulig? Vil ihvertfall råde deg til å ta permisjon så lenge som mulig.

Med nr. 2 var jeg 50 % student også i permisjonstida (jobba 80 % og studerte 50 % før fødsel). Men studiete var nett- og samlingsbasert så det var jo noe helt annet. Når babyen var 2 mnd hadde jeg med meg baby + samboer på studiesamling i en annen by i 1 uke. Samboer trilla da i gangen så jeg fikk ut å amme ved behov (og det var ikke helt fullpakka program). Ellers studerte jeg litt på kvelder og helger. Hadde praksis i 2 uker da babyen var 5 mnd, og fikk da ammefri (selv om man dessverre ikke har rett på det uten å ta igjen timene), så det gikk fint. Men det var utrolig slitsomt, spesielt fordi vi hadde en 2/3-åring i tillegg og min samboer var pålagt å jobbe en del mer enn 100 %, så hadde ikke gjort det igjen. Men lysten på å fullføre studiet den gangen var større enn fornuften :angelic:

Anbefaler deg også å høre denne Foreldrerådet-episoden om hva som skjer med kroppen (og hva kroppen tåler) i tiden rett etter fødsel. Veldig viktig å la kroppen leges, uansett hvordan babyen kommer ut og hvordan fødselen går. Kjedelig å ende opp med fremfall, prolaps etc. fordi man skulle skynde seg med å komme tilbake til jobb/studie/trening https://open.spotify.com/episode/4NxsaWF9RaoVA82FpX7ilz?si=lqhYZnoSTJGLkHRk10njTg

Back
Topp