Student og fødsel

Bkno4369570

Første møte med forumet
Hei! Jeg studerer sykepleie og skal føde 1 februar. Jeg har da praksis 3 uker etter fødsel. Jeg vet dette kommer til å bli krevende, men alternativet er at jeg må gå om igjen året. Det er kun praksis på 8 uker også har jeg mer fri til å være hjemme. Har også en støttende familie. Har noen vært gjennom det samme? Tips/råd settes stor pris på!

Hei! Jeg studerer sykepleie og skal føde 1 februar. Jeg har da praksis 3 uker etter fødsel. Jeg vet dette kommer til å bli krevende, men alternativet er at jeg må gå om igjen året. Det er kun praksis på 8 uker også har jeg mer fri til å være hjemme. Har også en støttende familie. Har noen vært gjennom det samme? Tips/råd settes stor pris på!
Er det første barnet? Hva om det blir keisersnitt? Hva med ammingen? Hva med helingen din? Du skal gro et ganske heftig sår innvendig og trenger ro etter fødsel.

Når jeg var student tok jeg permisjon i 7 mnd. Kroppen trengte helt klart de første månedene (jeg måtte da ta keisersnitt). Får jo studiestøtte som fullt stipend (som man ikke trenger å betale tilbake) + engangsstønad, så overlever jo mye bedre økonomisk enn som "bare" student. Tiden med baby får man aldri tilbake, så jeg hadde nok aldri lagt opp til å dra ut i 100 % praksis så lenge og så kort tid etter fødsel.

Du må vel ikke ta igjen hele året, bare f.eks. vårsemesteret? Har du snakket med studieveileder? De skal jo tilrettelegge best mulig, f.eks. hjelpe deg til å ta praksisen til høsten. Om du da ender med å måtte ta eksamen/innleveringer våren 2027 i stedet for 2026, så kan du f.eks. jobbe de månedene imellom om du ønsker å komme tilbake til studiene/lønnet arbeid så raskt som mulig? Vil ihvertfall råde deg til å ta permisjon så lenge som mulig.