Student, men bare på papiret..

Aqvalie

Child of the Universe
Hei!
Har noen spørsmål angående dette, som jeg håper noen kan svare på. :)

I sommer ble jeg ferdig med bacheloren min, men har meldt meg på et årsstudium dette året. Skulle i utgangspunktet kun være student på papiret og ikke søke om lån fra lånekassen (da jeg ikke trenger mer lån og planla og jobbe), slik at sønnen min fikk fortsette i studentbarnehagen han har gått i i et år.
Men.. så har vi da "plutselig" blitt gravide med termin i midten av mars.

Spørsmålene mine er:
  • Hvordan funker dette med foreldrestipend og årsstudium (ift at jeg i utgangspunktet er ferdig i juni 2015)?
  • Og må man søke om lån og stipend fra lånekassen for å ha krav på foreldrestipend 3/4 inn i året, eller kan man la vær å søke om noe på forhånd og kun søke om foreldrestipend rundt februar-mars (eller i starten av året?)?
  • Jeg har i utgangspunktet ikke tenkt å møte opp i noen timer (obligatoriske) eller ta noen av eksamene til jul.. vil det ha noe å si for om jeg kan motta foreldrestipend? (har tenkt å betale semesteravgiften både høst og vår).

Håper selvsagt jeg har mulighet til å søke om foreldrestipend, for det hadde gjort den økonomiske hverdagen vår mye enklere i og med at jeg er vikar per nå og vil kunne slite med å få meg ny jobb når kontrakten går ut i september/oktober.

Noen som vet noe?

Last edited:
Hei!
Har noen spørsmål angående dette, som jeg håper noen kan svare på. :)

I sommer ble jeg ferdig med bacheloren min, men har meldt meg på et årsstudium dette året. Skulle i utgangspunktet kun være student på papiret og ikke søke om lån fra lånekassen (da jeg ikke trenger mer lån og planla og jobbe), slik at sønnen min fikk fortsette i studentbarnehagen han har gått i i et år.
Men.. så har vi da "plutselig" blitt gravide med termin i midten av mars.

Spørsmålene mine er:
  • Hvordan funker dette med foreldrestipend og årsstudium (ift at jeg i utgangspunktet er ferdig i juni 2015)?
  • Og må man søke om lån og stipend fra lånekassen for å ha krav på foreldrestipend 3/4 inn i året, eller kan man la vær å søke om noe på forhånd og kun søke om foreldrestipend rundt februar-mars (eller i starten av året?)?
  • Jeg har i utgangspunktet ikke tenkt å møte opp i noen timer (obligatoriske) eller ta noen av eksamene til jul.. vil det ha noe å si for om jeg kan motta foreldrestipend? (har tenkt å betale semesteravgiften både høst og vår).

Håper selvsagt jeg har mulighet til å søke om foreldrestipend, for det hadde gjort den økonomiske hverdagen vår mye enklere i og med at jeg er vikar per nå og vil kunne slite med å få meg ny jobb når kontrakten går ut i september/oktober.

Noen som vet noe?
Jeg ville ringt lånekassen :-) og gratulerer med baby på vei :-)

Sent from my GT-S7580 using BV Forum mobile app

Jeg ville ringt lånekassen :) og gratulerer med baby på vei :)

Sent from my GT-S7580 using BV Forum mobile app

Jeg ringte dit (for noen uker siden), men han som tok telefonen var jo nesten mer grønn som meg.
"Ja.. det kan hende det er sånn", "Det der vet jeg ikke" osv osv :/

Men kanskje sommervikarene er ferdig nå? :p

Også vet jeg ikke helt hva lånekassen sier til at "Jo, men jeg er egentlig bare student for å høste godene av dere seh" :p

Og Takk, forresten! :D

Last edited:
For å kunne motta foreldrestipend fra Lånekassen må du møte de kriteriene de har til vanlig lån og stipend. Du kan ikke ha mer enn et visst antall studiepoeng i forsinkelse i studiene dine - usikker på hvor mye det er. Du kan søke om kun foreldrestipend, det er bare å føre det inn i søknaden. Du får det jo utbetalt som lån og stipend inntil søknaden er behandlet. Pass imidlertid på at du ikke tar permisjon fra studiet før 3 uker før termin.

22.02.2015 ♡

For å kunne motta foreldrestipend fra Lånekassen må du møte de kriteriene de har til vanlig lån og stipend. Du kan ikke ha mer enn et visst antall studiepoeng i forsinkelse i studiene dine - usikker på hvor mye det er. Du kan søke om kun foreldrestipend, det er bare å føre det inn i søknaden. Du får det jo utbetalt som lån og stipend inntil søknaden er behandlet. Pass imidlertid på at du ikke tar permisjon fra studiet før 3 uker før termin.

22.02.2015 ♡

Men hvis jeg ikke søker om lån og stipend f.eks. første halvår, men søker siste halvår og om foreldrestipend. Går det?
Jeg har jo da hele tiden hatt krav om lån og stipend - jeg har bare ikke benyttet meg av det.
Funker det sånn?
Vurderte å søke om kun stipend fra skolestart, men kom på at jeg må stå alle eksamene for å få det godkjent og det vet jeg ikke om jeg klarer...

Men hvis jeg ikke søker om lån og stipend f.eks. første halvår, men søker siste halvår og om foreldrestipend. Går det?
Jeg har jo da hele tiden hatt krav om lån og stipend - jeg har bare ikke benyttet meg av det.
Funker det sånn?
Vurderte å søke om kun stipend fra skolestart, men kom på at jeg må stå alle eksamene for å få det godkjent og det vet jeg ikke om jeg klarer...

Du må ikke benytte deg av retten nei :)

Kjenner jeg egentlig håper at dette ikke går. Det er jo svindel, og synes det er ganske tragisk om det er sånn at man bare kan melde seg opp som student, ikke møte opp til obligatorisk engang og fortsatt motta støtte, og beholde studentbarnehageplass, mens noen ikke kom inn, og andre ikke får studentbarnehage til sitt barn...
Det vil jo tilslutt ødelegge ordningen..

Du må ikke benytte deg av retten nei :)

Kjenner jeg egentlig håper at dette ikke går. Det er jo svindel, og synes det er ganske tragisk om det er sånn at man bare kan melde seg opp som student, ikke møte opp til obligatorisk engang og fortsatt motta støtte, og beholde studentbarnehageplass, mens noen ikke kom inn, og andre ikke får studentbarnehage til sitt barn...
Det vil jo tilslutt ødelegge ordningen..

Jeg vet med sikkerhet at jeg ikke tar plassen til noen i den barnehagen sønnen min går. De har mange ledige plasser.
Det er heller ikke noe spesielt billigere i denne barnehagen, men fordi sønnen min bare er 2 år og råtrives med de andre barna og de ansatte, så har jeg ikke lyst å rive han ut av dette i en alder hvor tilknytning og stabilitet er veldig viktig. (Jeg har hørt nok om plasser hvor folk er misfornøyd med barnehagen til barna sine).

Det studiet jeg kom inn på er også et studie som alle som søker kommer inn på, så jeg har heller ikke tatt plassen til noen der.

Når det gjelder dette med å motta støtte, så skrev jeg jo at jeg i utgangspunktet at jeg ikke hadde tenkt å søke om støtte i det hele tatt, men fordi jeg har blitt gravid så har saken endret seg.
Det er heller ikke lov til å diskriminere de som er gravide og la vær å ansette dem fordi de til fordel for en som ikke er gravid (med mindre de er mer kvalifisert), men det gjøres allikevel. Og fordi jeg har vært fulltidsstudent og mamma de siste årene har jeg ikke fått jobbet og tjent meg opp retten til dagpenger heller - om jeg skulle være så uheldig å ikke få meg jobb etter at vikariatet mitt går ut nå til høsten.

Derfor.. med tanke på at jeg fikk foreldrepenger da jeg var midt i bachelor-studiet mitt sist gang, så vet jeg at dette er en mulighet. Jeg er faktisk vanskeligere stilt enn jeg var da jeg mottok sist.
Året før jeg fikk sønnen min hadde jeg mye større mulighet til å jobbe mer på f.eks. kveldstid etter skolen, slik at jeg fikk opparbeidet retten til permisjon og foreldrepenger fra NAV, men det siste året har jeg prioritert og fokusere på skole og å være mamma utenom. Har hatt dårlig nok samvittighet for å sende han i barnehage som 1-åring etter hvordan avisene holdt på på den tiden, så det er en av grunnene til at jeg lot vær å jobbe ved siden av skolen det siste året.
Jeg sliter nå med å finne ut hvordan jeg skal få løst dette med foreldrepenger og om ingen vil ansette ei som er 4-5 mnd på vei og jeg ikke får forlenget vikariatet, så har jeg heller ikke krav på foreldrepenger fra NAV.

Hva er det som gjør at man kvalifiserer til foreldrestipend av lånekassen? Hvorfor har lånekassen en slik ordning?
Jo.. slik at de som er studenter, og ikke får jobbet 100% året før de skal ut i permisjon skal ha muligheten til å forsørge familien sin. Sånn at de slipper å jobbe når de har et spedbarn hjemme. Jeg er minst like dårlig stilt som de "virkelige" studentene, fordi jeg har vært student de siste årene og har derfor ingen "luksusgoder" oppspart, slik som de som har vært yrkesaktive i noen år.
(Jeg har også en plan om at om jeg ikke blir å jobbe, så har jeg lyst til å møte opp på skolen, slik at jeg har noe å gjøre, men jeg tror ikke jeg vil stå eksamene når jeg har gått glipp av halve semesteret fordi jeg jobbe.)

Ja.. kanskje det er litt på kanten... men grunnlaget mitt for å gjøre dette er ikke for å jobbe 100% i en godt betalt jobb og snylte alt ellers jeg kan for å samle inn mest mulig penger for å ta meg 3 sydenturer hver år.
Det handler om å ha penger til mat, og husleie og barn og baby.

Last edited:
Jeg vet med sikkerhet at jeg ikke tar plassen til noen i den barnehagen sønnen min går. De har mange ledige plasser.
Det er heller ikke noe spesielt billigere i denne barnehagen, men fordi sønnen min bare er 2 år og råtrives med de andre barna og de ansatte, så har jeg ikke lyst å rive han ut av dette i en alder hvor tilknytning og stabilitet er veldig viktig. (Jeg har hørt nok om plasser hvor folk er misfornøyd med barnehagen til barna sine).

Det studiet jeg kom inn på er også et studie som alle som søker kommer inn på, så jeg har heller ikke tatt plassen til noen der.

Når det gjelder dette med å motta støtte, så skrev jeg jo at jeg i utgangspunktet at jeg ikke hadde tenkt å søke om støtte i det hele tatt, men fordi jeg har blitt gravid så har saken endret seg.
Det er heller ikke lov til å diskriminere de som er gravide og la vær å ansette dem fordi de til fordel for en som ikke er gravid (med mindre de er mer kvalifisert), men det gjøres allikevel. Og fordi jeg har vært fulltidsstudent og mamma de siste årene har jeg ikke fått jobbet og tjent meg opp retten til dagpenger heller - om jeg skulle være så uheldig å ikke få meg jobb etter at vikariatet mitt går ut nå til høsten.

Derfor.. med tanke på at jeg fikk foreldrepenger da jeg var midt i bachelor-studiet mitt sist gang, så vet jeg at dette er en mulighet. Jeg er faktisk vanskeligere stilt enn jeg var da jeg mottok sist.
Året før jeg fikk sønnen min hadde jeg mye større mulighet til å jobbe mer på f.eks. kveldstid etter skolen, slik at jeg fikk opparbeidet retten til permisjon og foreldrepenger fra NAV, men det siste året har jeg prioritert og fokusere på skole og å være mamma utenom. Har hatt dårlig nok samvittighet for å sende han i barnehage som 1-åring etter hvordan avisene holdt på på den tiden, så det er en av grunnene til at jeg lot vær å jobbe ved siden av skolen det siste året.
Jeg sliter nå med å finne ut hvordan jeg skal få løst dette med foreldrepenger og om ingen vil ansette ei som er 4-5 mnd på vei og jeg ikke får forlenget vikariatet, så har jeg heller ikke krav på foreldrepenger fra NAV.

Hva er det som gjør at man kvalifiserer til foreldrestipend av lånekassen? Hvorfor har lånekassen en slik ordning?
Jo.. slik at de som er studenter, og ikke får jobbet 100% året før de skal ut i permisjon skal ha muligheten til å forsørge familien sin. Sånn at de slipper å jobbe når de har et spedbarn hjemme. Jeg er minst like dårlig stilt som de "virkelige" studentene, fordi jeg har vært student de siste årene og har derfor ingen "luksusgoder" oppspart, slik som de som har vært yrkesaktive i noen år.
(Jeg har også en plan om at om jeg ikke blir å jobbe, så har jeg lyst til å møte opp på skolen, slik at jeg har noe å gjøre, men jeg tror ikke jeg vil stå eksamene når jeg har gått glipp av halve semesteret fordi jeg jobbe.)

Ja.. kanskje det er litt på kanten... men grunnlaget mitt for å gjøre dette er ikke for å jobbe 100% i en godt betalt jobb og snylte alt ellers jeg kan for å samle inn mest mulig penger for å ta meg 3 sydenturer hver år.
Det handler om å ha penger til mat, og husleie og barn og baby.

Situasjonen din har ingenting med uttalelsen min gjøre :) "grunnen" din kan være så god som bare det, jeg synes allikevel det er leit om det i prinsippet går an å lure systemet på den måten. Jeg mener dette vil kunne ødelegge ytelsene for andre. Derfor håper jeg faktisk at dette ikke er mulig, det har ikke noe med deg og din situasjon å gjøre.

Situasjonen din har ingenting med uttalelsen min gjøre :) "grunnen" din kan være så god som bare det, jeg synes allikevel det er leit om det i prinsippet går an å lure systemet på den måten. Jeg mener dette vil kunne ødelegge ytelsene for andre. Derfor håper jeg faktisk at dette ikke er mulig, det har ikke noe med deg og din situasjon å gjøre.

Jeg er forsåvidt enig... jeg er en samvittighetsfull person, men når man ikke har noe annet valg fordi man som tidligere student faller mellom 2 stoler, ja så blir det veldig vanskelig. De fleste som blir gravid året etter de har vært fulltidsstudent og ikke har vært heldig og fått seg fast jobb etterpå eller har jobbet mens de var student, sliter økonomisk hvis ikke de "lurer" systemet.

De fleste tyr til en "sleip en" nå og da (eks. svart arbeid, smugler røyk og alkohol etc.)... men er det altså ikke forskjell på om man stjeler brød fordi familien sulter, eller for artig fordi man skal bygge et brødtårn?
Og er det ikke litt mer rettferdig å utnytte seg av systemet, når systemet faktisk ikke tilbyr noen annen løsning?

Så hvorfor ikke da studere fra høsten? Du sier jo selv at vikariatet ditt utgår da.
Jeg og min lille familie har dessverre falt mellom to stoler for mange ganger. En av dem har hver gang vært Lånekassen, så jeg har stor forståelse for at livet kan være vanskelig. Som sagt har din situasjon ingenting med mitt syn på saken. Jeg har medfølelse, og forstår godt at du føler du står vanskelig i det.
Problemet for meg om dette går i orden, er at det da vil kunne gå i orden for tusenvis av andre. Det vil jo kunne være en super inntektskilde for alle hjemme i permisjon, og det er jo ikke dette stipend fra Lånekassen er tiltenkt.

Forresten er det viktig å huske på at far ikke kan motta foreldrepenger mens du mottar foreldrestipend, og du må ikke søke permisjon fra studiet. Da bortfaller retten til støtte fra Lånekassen.

- og jeg er forresten helt enig i at det er tragisk at studenter etter endt utdanning ikke har krav på noe dersom de står uten jobb. Egentlig ganske hårreisende.

Så hvorfor ikke da studere fra høsten? Du sier jo selv at vikariatet ditt utgår da.
Jeg og min lille familie har dessverre falt mellom to stoler for mange ganger. En av dem har hver gang vært Lånekassen, så jeg har stor forståelse for at livet kan være vanskelig. Som sagt har din situasjon ingenting med mitt syn på saken. Jeg har medfølelse, og forstår godt at du føler du står vanskelig i det.
Problemet for meg om dette går i orden, er at det da vil kunne gå i orden for tusenvis av andre. Det vil jo kunne være en super inntektskilde for alle hjemme i permisjon, og det er jo ikke dette stipend fra Lånekassen er tiltenkt.

Forresten er det viktig å huske på at far ikke kan motta foreldrepenger mens du mottar foreldrestipend, og du må ikke søke permisjon fra studiet. Da bortfaller retten til støtte fra Lånekassen.

Vikariatet mitt går ut i september, så da er skoleåret allerede holdt på i halvannen måned. Vil dessverre tro jeg har gått glipp av en masse verdifull kunnskap, og jeg kan ikke si opp en sikker inntekskilde til fordel for å gå på skole typ 8 timer i uka. Men det er ikke uaktuelt for meg å studere etter endt vikariat.. men jeg burde jobbe i tillegg (slik at jeg får opptjent retten til til foreldrepenger... noe jeg virkelig virkelig håper jeg klarer å få til), men det å få jobb når du er gravid er ikke bare bare (dessverre). Også spørs det litt på hva slags jobb jeg evt. får.. blir det deltid, så kan jeg ihvertfall velge å ta noen fag. Framtiden er høyst usikker, og kjenner det stresser meg. :(

Dette med at far ikke kan motta foreldrepenger mens jeg mottar foreldrestipend var jeg ikke klar over, så dette må jeg sjekke ut nærmere. Sist gang vi fikk barn så var ikke det et aktuelt tema, for da var far akkurat ferdig med sine studier og hadde ikke fått opptjent seg noen rett på foreldrepenger, så han hadde aldri permisjon.
Men at jeg kan søke permisjon fra studiet kan jeg jo.. det gjorde jeg jo med sønnen min. Var hjemme et år med han og startet på siste året et år senere i ny klasse. Det året jeg var hjemme mottok jeg kun stipend. De 3 andre årene jeg studerte, var det lån/stipend.

De som velger å ikke bli hjemme, men studere det året barnet blir født får et av årene de ellers ville ha måtte betale lån på, i full støtte fra lånekassen. Man kan jo si at disse også utnytter systemet - fordi ordningen fra lånekassen er jo ment sånn at de skal gi støtte til mor slik at hun skal få lov til å gå hjemme med barnet sitt det første og viktigste året (hvorfor skulle de ellers dele ut penger?), men så velger mor og heller studere enn å gjøre det stipendet var ment som og på den måten sletter unna masse gjeld. Mor "tjener" jo faktisk på å få barn under studiet. De blir heller ikke forsinket og kommer seg fortere ut i jobb og kan starte å tjene penger med høyere lønn.
Og jeg skjønner jo godt at folk gjør dette, men det er jo også å utnytte systemet - er det ikke?

Ja.. det er tragisk at studenter etter endt utdanning står så dårlig i det. Hadde vi klart oss økonomisk på en annen måte, så hadde jeg heller gått for den "lovelige" måten, men vet at veldig mange studenter i min situasjon gjør det på denne måten, fordi det er den eneste måten å kunne ha nok til å betale regingene på.

Jeg forstår godt at du heller vil jobbe enn å studere, du kan jo være heldig å få videre ansettelse :)

Selvfølgelig kan du ta permisjon, men det må være fødselspermisjon :) Ellers mister man retten til støtte :)

Det med far og støtte står det om på lånekassens sider, men jeg vet ikke om du kanskje kan motta deler av støtten, for den tiden han ikke tar permisjon.

Å studere etter like etter fødsel er ikke å utnytte systemet nei, det står ført opp som et av punktene på deres sider; at det er lov å studere mensen mottar støtten.

Dersom man er student, og får barn "taper" uansett mor på det, og staten "tjener". Det er jo ingen hemmelighet at man mottar mye bedre støtte som arbeidstaker, enn som student. Så hadde man ventet til man var i fast jobb, ville man mottatt mye mer penger.

Jeg studerer frem til jul nå, da er jeg helt ferdig, men har termin 2.desember. Jeg satser på at jeg får tatt eksamenene mine, har eksamen 19 og 21nov, samt 12desember. Hvis ikke må jeg ta dem i februar. Men jeg har meldt meg på nye fag fra og med januar av. Dermed får jeg foreldrestipendet frem til august, fra og med november.

Jeg tviler på jeg kommer til å ta noen av eksamenene på de nye fagene til sommeren, for jeg vet jo hvor mye en baby krever når de blir eldre enn 3måneder, tok 3 eksamener med en 3måneder gammel baby i fjor. Og det gikk akkurat. Folk kan si at jeg svindler Lånekassen, jeg ser det ikke på den måten, jeg har ikke mulighet til å jobbe utenom med 2 barn og 1 på vei samt fulltidsstudium. Og med tanke på så mye som staten sparer på at jeg får mine barn i studietiden, kontra om jeg hadde jobbet og dem skulle betalt meg foreldrepenger, så har jeg vertfall ikke dårlig samvittighet.

Sent from my iPad using BV Forum

Jeg forstår godt at du heller vil jobbe enn å studere, du kan jo være heldig å få videre ansettelse :)

Selvfølgelig kan du ta permisjon, men det må være fødselspermisjon :) Ellers mister man retten til støtte :)

Det med far og støtte står det om på lånekassens sider, men jeg vet ikke om du kanskje kan motta deler av støtten, for den tiden han ikke tar permisjon.

Å studere etter like etter fødsel er ikke å utnytte systemet nei, det står ført opp som et av punktene på deres sider; at det er lov å studere mensen mottar støtten.

Dersom man er student, og får barn "taper" uansett mor på det, og staten "tjener". Det er jo ingen hemmelighet at man mottar mye bedre støtte som arbeidstaker, enn som student. Så hadde man ventet til man var i fast jobb, ville man mottatt mye mer penger.

Ja, du har lov til å studere mens man mottar støtten. Men det er ikke derfor støtten ble laget i første omgang. Den ble laget slik at mor skulle få gå hjemme med barnet sitt og ha mulighet til å f.eks. fulltidsamme. Mor er jo den viktigste primærkontakten til barnet ihvertfall de første 6 mnd - far er på en god annenplass.

Men så er det forskjell studier også. I mitt studie var det helt umulig å fortsette som student, fordi klassen gikk ut i 80% praksisjobb den høsten (å jobbe 80% med en baby på 2-5 måneder var uaktuelt for meg), men andre har jo kanskje bare 8 timer for uka. Da er det klart at de ønsker å studere samtidig - men det blir jo fryktelig urettferdig at jeg blir satt tilbake et år og de ikke. Men.. livet ER urettferdig! Jeg valgte den utdannelsen jeg tok og de andre tok sin.. Jeg valgte å få barn og sette "karrierer" på hold - andre velger å få barn når de har jobbet noen år og har en årslønn på 500.000 kr og mottar dessto mer ytelser fra staten. Noen velger og planlegger når de skal få barn.. for andre "blei det bare sånn".

Folk er forskjellig. Men de fleste med smarte hoder vet å utnytte alle systemer slik at det er til det beste for dem og passer dem best. Det er bare naturlig! Og det er forskjell på å utnytte seg av systemet kun for å svindle til seg mest mulig penger, enn de som så og si ikke har noe annet valg uten å falle langflat på ræva. Når ikke noe annet system fanger meg opp, så får jeg ta til takke med det jeg kan få... (det er jo kanskje grunnen til at systemet er lagt opp sånn. Kanskje det er ment for å fange opp studenter i min situasjon.. problemet er bare at det kan fange opp så mye anna "møk" også)

Jeg synes det høres ut som et rart opplegg å skulle gå gjennom. Om man er midt i et studie kan jeg skjønne at det er problemfritt å få denne støtten i permisjon fra studiene (det har jeg gjort selv).
Men om man ikke en gang tar eksamner hverken før eller etter permisjonen starter kan jeg ikke skjønne at Lånekassen godtar det. Det høres for meg helt merkelig ut.
Jeg vet at engangsstønaden er lav, men det er nå det som er løsningen om man ikke har opparbeidet seg til å få permisjonspenger på vanlig vis, ellers er det jo en god stund å jobbe frem til permisjonsstart :)

Jeg synes det høres ut som et rart opplegg å skulle gå gjennom. Om man er midt i et studie kan jeg skjønne at det er problemfritt å få denne støtten i permisjon fra studiene (det har jeg gjort selv).
Men om man ikke en gang tar eksamner hverken før eller etter permisjonen starter kan jeg ikke skjønne at Lånekassen godtar det. Det høres for meg helt merkelig ut.
Jeg vet at engangsstønaden er lav, men det er nå det som er løsningen om man ikke har opparbeidet seg til å få permisjonspenger på vanlig vis, ellers er det jo en god stund å jobbe frem til permisjonsstart :)
Det går. Lånekassen sa det selv til meg da jeg ringte å spurte. Så jeg har gjort det. Når man ikke har noen andre rettigheter som nyutdannet uten jobb så må man benytte seg av de mulighetene man har. Et krav er vel at du har studert 6 mnd eller noe før permisjon, så du kan jo ikke få det om du bare har gått hjemme. Jeg ser på det som et tilbud til de som har vært flinke å studert men ikke rukket å tjene opp permisjonspenger.

Sent from my GT-I9505 using BV Forum mobile app

Det går. Lånekassen sa det selv til meg da jeg ringte å spurte. Så jeg har gjort det. Når man ikke har noen andre rettigheter som nyutdannet uten jobb så må man benytte seg av de mulighetene man har. Et krav er vel at du har studert 6 mnd eller noe før permisjon, så du kan jo ikke få det om du bare har gått hjemme. Jeg ser på det som et tilbud til de som har vært flinke å studert men ikke rukket å tjene opp permisjonspenger.

Sent from my GT-I9505 using BV Forum mobile app

Ja, enig!

Og nå har det seg sånn at jeg har vært student de siste 10 semesterene. Jeg har jobbet under 6 av dem (deltid) hatt 2 av dem i tidligere fødselspermisjon. Og de siste 2 - kun vært heltidsstudent, slik at jeg fikk være mamma for sønnen min. "Dumme meg" som valgte å være hjemme og prioritere barnet mitt ved siden av fulltidsstudie...

Får jeg til å studere iløpet av høsten og ta noen eksamener til jul, så gjør jeg det, men første pri må være å jobbe og tjene opp penger sånn at jeg har rett på foreldrepenger og permisjon. For BF mister også deler av permisjonen (av fellesperioden) fra NAV om vi ikke begge oppfyller kvota.
Dermed fikk jeg plutselig kniven på strupen der også.

Jeg er veldig glad for at jeg er gravid asså, men det ble JAGGU mye mer styr rundt dette enn jeg hadde trodd.

Akk.. Om en bare hadde vært i fast jobb og kunnet tatt permisjon på vanlig vis og hatt en trygg jobb og komme tilbake til istedenfor en masse styr og bekymringer både i tiden før og etter permisjon.
DET hadde vært noe det!

- iPhone appen :)

Fra lånekassens sider:
Vilkår for foreldrestipend

• Du må ha opptak som elev eller student i en godkjent utdanning
  • Du må ha vært i utdanning i minst fire måneder rett før fødselen/adopsjonen. Du må også ha hatt rett til støtte fra Lånekassen i den samme perioden. Det er ikke et krav at du må ha mottatt støtte.
  • For barn født før 15. august 2014 må du ha vært i utdanning i minst seks måneder rett før fødselen/adopsjonen.
  • Du må bo sammen med barnet.
  • Din ektefelle/samboer kan ikke samtidig motta foreldrepenger fra Nav.

Lønner det seg ikke da at du jobber? Mtp permisjon

Back
Topp