STUDENT MED DELTIDSJOBB.....

TonjeC

Flørter med forumet
Jeg er på mitt tredje studieår av fem, og har nettopp funnet ut at vi skal ha en liten (som er veldig kjekt selvfølgelig).[:)] Har jobbet ved siden av hele studietiden, og tjent max beløpet på rundt 100000 hvert år. Noen som vet om jeg da har krav på noe utenom de 8000 man får av lånekassen? Ellers vil jeg ha mye mindre i måneden enn jeg er vant til, pluss flere utgifter....

På Trygdeetatens websider står det bl.a.:
"Fødsels- og adopsjonspenger kan gis dersom du i minst seks av de ti siste månedene før fødsel har vært i inntektsgivende arbeid (inntekten må ha vært minst halvparten av folketrygdens grunnbeløp på årsbasis). Likestilt med arbeid er for eksempel perioder du mottar sykepenger eller arbeidsledighetstrygd." Folketrygdens grunnbeløp er på kr. 60.699 pr. år, så hvis du har tjent ca. 100.000 i året tror jeg du har krav på fødselspenger (enten 43 uker permisjon med full lønn eller 52 uker med 80% lønn).

Har du ikke krav på fødselspenger kan du få engangsstønad i stedet (tror det er ca. 35.000 kroner). Les mer på http://www.trygdeetaten.no/.

Back
Topp