Student med deltidsjobb og permisjon

Leonore

Glad i forumet
Junilykke 2022
Jeg har begynt å tenke litt på hvordan vi skal løse permisjon og penger og livet når dette barnet kommer til verden.

Jeg er 100%student med en 20-30% deltidsstilling (og tjener langt over 1/2G), og lurer litt på dette med permisjon og meg + permisjon og typen. Han er ferdig med masteroppgave til våren og begynner nok rett i jobb, dvs sparer opp foreldrepenge- og permisjonsrettigheter innen det er hans tur.

Fra Lånekassen vet jeg at det gis støtte i 49 uker (dog alt dette er jo ikke forbeholdt meg:rolleyes:...??), og tenker å ta ut 100% dekning fra deltidsjobben (om det i det hele tatt er noen alternativ?), slik at også fyren får 100% dekning når han i tilfelle skal være hjemme. For jeg skriver i tilfelle; jeg tenker nemlig å levere oppsigelse på deltidsjobben mens jeg er i permisjon. Dette er en helgejobb med jobb lørdag og søndag to-tre helger i måneden. Og ønsker ikke fortsette i denne jobben når vi har en ettåring og hund i hus, og overlate alt dette til typen og gå glipp av så mange potensielt fine helger. Nix. Da har jeg ett år igjen av mastergraden, og vil mye heller gjerne finne meg en praktikantstilling som er mer relevant og litt mer fleksibel der jeg kan være en dag i uka, ikke i helgen.

Jeg ser for meg å begynne på skolen igjen vårsemesteret 2019. Dette betyr isåfall at jeg ikke har studier i desember/januar, og uten noe foreløpig deltidsjobb - vil hans rettigheter til permisjon da falle bort?? Fikk dette plutselig for meg, men husker ikke hvor jeg har det fra:wacky:

Er det noen der ute som er/har vært i lik situasjon som meg? Hva er farens rettigheter til permisjon når mor ikke har deltidsjobb når permisjonen er over og skoleåret ikke er optimalt i forhold til å gå tilbake til studiene 100% idet permisjonen er ferdig?

Edit: Og dersom vi ikke får noe reservert barnehageplass fra nyttår med start i mars blir jo alt helt annerledes da.. da blir det vel slik at mitt siste år på studiet utsettes med ytterligere ett semester....

Om dere tar ut 80% f.eks så kan du ta ut 49 uker (alle ukene fra lånekassen) og så tar mannen 10 uker etter det. Det er slik vi gjør det her i hus da jeg er lærling og vi kommer bedre ut på den måten :)
Resten av spørsmålene dine er jeg usikker på :)

Sniker fra desember. Vi er i helt lik situasjon omtrent. Som hun over skriver valgte vi 80% fordi ellers stoppet utbetaling fra lånekassen. Det skal ikke være noe problem å si opp jobben i permisjonen, bortsett fra at du da ikke vil få noe utbetalt mens mannen er i permisjon.

Nav har en spørretjeneste på face som er ganske bra (sitter saksbehandlere på chat). Kanskje du kan ta kontakt med dem?

Back
Topp