Student med dagpenger?

Kattekvinnen

Forumet er livet
Augustlykke 2015
På nav sine sider om hovedvilkårene for å få dagpenger, er dette siste punkt;
- Som hovedregel ikke skal være skoleelev eller student.

Jeg biter meg merke i at det står "som hovedregel", og lurer derfor på om dette betyr at den kan gjøres unntak?
Hvordan tolker du dette?
Er det noen her som har vært student og samtidig hatt dagpenger?
emoticon

Ikke vært student, men tok en kort videreutdanning da jeg var arbeidsledig, og siden den kunne kombineres med 100% jobb, så fikk jeg dagpenger de dagene jeg var på kurset. Men måtte søke eller hvordan det var..

Slik jeg har skjønt det skal det MYE til.. Du kan garantert ikke være heltidsstudent og motta dagpenger for du er jo da ikke reell arbeidssøker. Kan tenke meg at unntakene gjelder de som f.eks går på kveldskurs/nettkurs av forskjellige slag og dermed er tilgjengelige for jobb på dagtid..

Pearl skrev:
Slik jeg har skjønt det skal det MYE til.. Du kan garantert ikke være heltidsstudent og motta dagpenger for du er jo da ikke reell arbeidssøker. Kan tenke meg at unntakene gjelder de som f.eks går på kveldskurs/nettkurs av forskjellige slag og dermed er tilgjengelige for jobb på dagtid..

Der sa du noe, ja, dette hadde jeg ikke tenkt på.
Men hvis du er deltidsstudent, som kun går IKT- og samlingsbasert, så kan det jo være en mulighet, ettersom du er tilgjengelig for jobb på dagtid,- med unntak av de få ukene det er samlinger i løpet av skoleåret.
Eller?

Kattekvinnen skrev:
Pearl skrev:

Der sa du noe, ja, dette hadde jeg ikke tenkt på.
Men hvis du er deltidsstudent, som kun går IKT- og samlingsbasert, så kan det jo være en mulighet, ettersom du er tilgjengelig for jobb på dagtid,- med unntak av de få ukene det er samlinger i løpet av skoleåret.
Eller?

Nja.. Jeg tror det hører til sjeldenhetene at man mottar dagpenger i sånne situasjoner.. Men er jo bare å ta kontakt med nav og høre om mulighetene!!

§ 4-6. Dagpenger under utdanning, opplæring, etablering av egen virksomhet m.v.

Det ytes ikke dagpenger til medlem som gjennomgår utdanning eller opplæring, eller deltar i ulønnet arbeid. Departementet kan gi forskrifter om unntak fra denne bestemmelse når det gjelder

- utdanning eller opplæring utenfor normal arbeidstid,
- utdanning eller opplæring av kortere varighet innenfor normal arbeidstid,
- deltakelse i arbeidsmarkedstiltak
- ulønnet arbeid av hobbypreget eller sosial karakter,
- ulønnet arbeid som pålegges etter lov 18. desember 2009 nr. 131 om sosiale tjenester i arbeids- og velferdsforvaltningen,
- deltakelse i introduksjonsprogram etter introduksjonsloven.

Departementet kan også gi forskrifter om hvem som regnes som deltaker i utdanning eller opplæring.

Fant dette i lovverket......

Du kan nok dessverre ikke det nei,har ringt og forhørt meg om det.

Back
Topp