Student i praksis og gravid i 1. trimester

E89

Betatt av forumet
Oktoberbarna 2021♡
Heisann. Nå er jeg litt fortvila og vet ikke helt hva jeg skal gjøre med situasjonen min. Er 8 uker gravid med tvillinger og er 100% student utplassert i praksis hvor jeg har vakter i medleverturnus med 8 dager på, 6 dager av. Ila en dag er det krav om 2t hvile og 7,5t sove til å sove. Ellers er man «på vakt» i 14,5t. Totalt sett er jeg i praksis godt over 400t tilsammen. Kravet for «vanlig praksis» er 240t fra skolen, annerledes sikkert når det er medleverturnus som her, men det vet jeg ikke noe om.
Jeg har vært gjennom 3 perioder allerede hvor det har gått helt fint, symptomene har holdt seg i sjakk og jeg har fungert over all forventning. Nå skal jeg reise tilbake for ny periode på lørdag. Jeg har totalt 1 periode igjen.

Så til problemet. Jeg er så ufattelig trøtt og hormonell og tar lett til tårene nå. Dette har kommet den siste uken. Jeg har mistet helt motivasjonen til å reise tilbake igjen for jeg har ikke blitt møtt med den forståelsen jeg hadde håpet på da jeg var der sist og kan bare tenke meg til hvordan det blir nå nå som jeg faktisk har noen ekstra behov... Har bare bitt tennene sammen og stått i det. Nå vet jeg ikke om jeg klarer mer.

Noen som har erfaring som gravid student i praksis? Tilrettelegging? Sykemelding? Kan skolen hjelpe? Vil jo helst fullføre vårsemesteret, men ikke for enhver pris.

Skal til legen på fredag, men tenkte det kunne være greit å høre om noen har erfaringer rundt dette? På forhånd tusen takk for svar!:Heartred

Jeg var riktig nokk høygravid, men jeg fikk legeerklæring og søkte om permisjon fra studiet når det var praksis. Skal da ta den praksisen igjen på senere tidspunkt. Hadde ikke hatt sjans å gå i praksis, MEN om du føler du kan klare å presse på denne siste praksisen så ville jeg gjort det, for det blir ikke mindre travelt å være i praksis å være tvillingmamma samtidig :hungover:

Hvis du allerede har vært i praksis mer enn det som er kravet ville jeg kontaktet skolen og forklart situasjonen og hørt om du kan droppe siste periode nå og fremdeles få praksisperioden godkjent

Jeg var riktig nokk høygravid, men jeg fikk legeerklæring og søkte om permisjon fra studiet når det var praksis. Skal da ta den praksisen igjen på senere tidspunkt. Hadde ikke hatt sjans å gå i praksis, MEN om du føler du kan klare å presse på denne siste praksisen så ville jeg gjort det, for det blir ikke mindre travelt å være i praksis å være tvillingmamma samtidig :hungover:

Målet er å få det til, men skulle gjerne ønske jeg fikk muligheten til å ta meg fem minutter pause når jeg følte behovet. Sånn er det dessverre ikke nå og derfor jeg stresser litt med tanken på å reise tilbake. Viktig for meg å fullføre vårsemesteret (ny praksis igjen etter påske), men da er det vanlig 4-dagers uke så det ser jeg mye lysere på:)

Tusen takk for svar og lykke til videre med studiet ditt når den tid kommer:)

Hvis du allerede har vært i praksis mer enn det som er kravet ville jeg kontaktet skolen og forklart situasjonen og hørt om du kan droppe siste periode nå og fremdeles få praksisperioden godkjent

Tusen takk for svar:)

Ja, jeg har jo det, sjekker opp litt så ser jeg hva det blir til. Er ikke like følelsesmessig ustabil idag kjenner jeg:hilarious:, så mye mulig jeg klarer å snu tankegangen her positivt også:cheers

Har du sagt ifra på praksisstedet at du er gravid? :)
Jeg fortsatte studiet men utsatte deler av praksis mens jeg var gravid. Det beste er å ta kontakt med din studieveileder for å finne en løsning tilpasset din situasjon :)

Hvis du har gjennomført 240 timer så bør du vel kunne slippe siste runde! Snakk med skolen og forklar situasjonen :) Håper det løser seg for deg!:)

Praksisstedet vet jeg er gravid, men det er kun menn jeg jobber sammen med på dette stedet så de har dessverre vanskelig for å forstå «greia».

Kontakter skolen i morgen å forhører meg. De må kunne tilrettelegge på en eller annen måte vil jeg tro. Folk settes jo i 10 dagers karantene om hverandre om dagen, så det bør kunne finnes en løsning for denne situasjonen også:) fått sykemelding av legen så i værstefall benytter jeg meg av den.

Back
Topp