Student, ferdig sommer 2012.

missoz

Elsker forumet
Hei alle dere kloke, vakre jenter.

Om det er noen av dere som kan hjelpe meg så blir jeg veldigt glad.

Jeg er ferdig utdannet sykepleier nå til sommern og babyn kommer i slutten av august.
Det jeg trenger litt hjelp til er å finne ut av hvordan jeg skal gjøre det i forhold til penger.

Jeg kan melde meg opp til et årsstudium på universitet, men hva skal jeg evt melde meg opp til da? da får jeg ca 12000 i mnd slik jeg har forstått det.

Jeg jobber hver tredje helg slik at pappa har rett på farspermisjon.

Det jeg har tenkt på å kanskje gjøre er som sagt å melde meg opp til et årstudium og "studere" det året slik at pappa kan ta 38uker permisjon, gradert slik at jeg får full utbetaling fra lånekassa.

+ at jeg tar den engangssummen fra NAV.
(Jeg har utbetalt mellom 4-9000 i mnd, men dette har vært pga nattjobbing og det har jeg ikke lyst til nå lengre så lønningene mine  vil bli mye lavere nå.)

Har du vært i samme situasjon? hva gjorde du`?

Er litt usikker på det du spør om, men det er en ting du ikke vet. Jeg er sykepleier og jobbet fast nattevakter. Jeg regner med du jobber hver 3. Helg natt? Du har rett på tilrettelegging nå når du er gravid. Du har rett på å bli overflyttet til dagjobbing, MEN beholde nattevaktslønnen. Du skal IKKE tape noe på å være gravid. Så du må ikke finne på å frivillig søke ny dagjobb uten tilrettelegging! Jeg jobbet 60% natt da keg ble gravid men ble flyttet til 60% dag med nattevaktslønn.

Lene! skrev:
Er litt usikker på det du spør om, men det er en ting du ikke vet. Jeg er sykepleier og jobbet fast nattevakter. Jeg regner med du jobber hver 3. Helg natt? Du har rett på tilrettelegging nå når du er gravid. Du har rett på å bli overflyttet til dagjobbing, MEN beholde nattevaktslønnen. Du skal IKKE tape noe på å være gravid. Så du må ikke finne på å frivillig søke ny dagjobb uten tilrettelegging! Jeg jobbet 60% natt da keg ble gravid men ble flyttet til 60% dag med nattevaktslønn.

Det jeg lurer på er hva som lønner seg for meg, økonomisk.

Det som er problemet for meg er at jeg jobber bare ekstra... Jeg har jobba bare natt i mange mnd, men det er fordi jeg har sagt ja til det... nå som jeg er gravid kommer de bare til å sette meg på dag og kveld, det har de sagt...

Heisann!

Jeg var student da jeg fikk mitt første barn og det var helt problemfritt i forhold til økonomien.
Du kan jo se litt på denne linken:
http://www.studenttorget.no/index.php?show=4524&expand=3797,4524&artikkelid=6488

Jeg husker ikke helt hvordan vi løste alt dette, men jeg har da noe av det i minnet mitt et eller annet sted:
* Siden jeg hadde deltidsjobb ved siden av studiene, men ikke hadde krav på foreldrepenger   fra arbeidsgiver, så fikk jeg engangsstønad fra NAV på rundt 35.000kr
* Hvis du har studert i seks måneder før barnet blir født så hjelper Lånekassen deg økonomisk med et foreldrestipend i inntil 44 uker. Jeg studerte 100% og far hadde pappapermisjon hele perioden. Det førte derfor til at jeg fikk full støtte fra Lånekassen, men hele lånet for denne perioden ble gjort om til stipen. Det er med andre ord ekstremt lønnsomt :)
* I tillegg så har du jo, som student, mer fritid enn en person som arbeider. Vi opplevde mye mer fritid sammen + ferier enn andre rundt oss der ingen av foreldrene var student.

Ting kan jo ha endret seg litt de siste par årene. Du får google ting litt, sjekk på nettsiden til Nav og nettsiden til Lånekassen :)

Nummer en, søk om svangerskapspenger gjennom fastlegen din (baserer seg på de siste inntektene dine og gir deg full uttelling til permisjonen starter). Nummer 2, søk deg inn på et årsstudium, husk å betale årsavgiften og få studentbevis. Far tar ut gradert permisjon (ikke mer enn 50% da mister du stipendet og det blir omgjort til lån). Jeg foreslår en dag i uken (hver fredag gir langhelg). Du får fullt ut fra lånekassen, og du får fullt ut av svangerskapspengene, og du får fullt ut av permisjonsopptjeningen. 35000 er ikke nærheten av det du får med 7000 i mnd (antatt gjennomsnitt) :)

Hybelkaninen skrev:
Nummer en, søk om svangerskapspenger gjennom fastlegen din (baserer seg på de siste inntektene dine og gir deg full uttelling til permisjonen starter). Nummer 2, søk deg inn på et årsstudium, husk å betale årsavgiften og få studentbevis. Far tar ut gradert permisjon (ikke mer enn 50% da mister du stipendet og det blir omgjort til lån). Jeg foreslår en dag i uken (hver fredag gir langhelg). Du får fullt ut fra lånekassen, og du får fullt ut av svangerskapspengene, og du får fullt ut av permisjonsopptjeningen. 35000 er ikke nærheten av det du får med 7000 i mnd (antatt gjennomsnitt) :)

:) er dette jeg har tenkt til å gjøre... Hvordan søker jeg om svangerskapspenger?
Hva slags årsstudium burde jeg søke meg på? Bor i Oslo.
Pappa skal ta 2 dager i uka permisjon så jeg vil få fullt fra lånekassa :)

Jeg tror nok at far kan ha mer enn 50% permisjon, hvis ikke reglene har endret seg da. Da jeg var student for 2 år siden hadde far 80% permisjon, jeg fikk full engangsstønad + full støtte fra lånekassen (altså alt lån omgjort til stipend for mitt siste studieår).
Engangsstønad søker du på gjennom NAV. Du finner papirene på internett eller på kontorene deres.
Ang. årsstudium så er det ikke så greit å si hva du skal finne på, men har du sjekket om de har noen kurs på den skolen du allerede har gått på? Kanskje du kan bygge litt mer på den utdannelsen du allerede har - spesialisere deg innen et felt eller noe sånt? Jeg kjenner ikke helt til sykepleierstudiene, men det kan jo være greit å sjekke det ut i hvert fall.

Calou skrev:
Jeg tror nok at far kan ha mer enn 50% permisjon, hvis ikke reglene har endret seg da. Da jeg var student for 2 år siden hadde far 80% permisjon, jeg fikk full engangsstønad + full støtte fra lånekassen (altså alt lån omgjort til stipend for mitt siste studieår).
Engangsstønad søker du på gjennom NAV. Du finner papirene på internett eller på kontorene deres.
Ang. årsstudium så er det ikke så greit å si hva du skal finne på, men har du sjekket om de har noen kurs på den skolen du allerede har gått på? Kanskje du kan bygge litt mer på den utdannelsen du allerede har - spesialisere deg innen et felt eller noe sånt? Jeg kjenner ikke helt til sykepleierstudiene, men det kan jo være greit å sjekke det ut i hvert fall.

Det er desverre kommet litt nye regler fra lånekassa ellers så hadde vi gjort det sånn... Hvis far har mer enn 50% permisjon, mister jeg noe av pengene fra lånekassa.
Det er desverre ikke noe som er bare kurs el no på skolen, bare videreutdanninger. 

Dette har jeg også lurt på da jeg også skal være ferdig med studie til sommeren, fikk masse informasjon her

Sniker fra september...

Ferdig til sommeren. Før det er det bacheloroppgaven som skal skrive og sendes inn i midten av mai måned.

Tror dere det er mulig at jeg skriver ferdig oppgaven men velger å ikke levere det inn - dvs konteksamen med ny frist i nov/des. Da er jeg fortsatt student vel..og kan motta støtte fra lånekassen??

Hei! Beklager sent svar. Du kontakter fastlegen din og får et møte derndu forteller om jobb/svangerskapsplager og at du ønsker svangerskapspenger. Ang. Årsstudium så vet jeg ikke snittet ditt, men religion årsstudium er "alltid" åpent på uio, der er du garantert inne ;)

Back
Topp