Student, engangsstønad, permisjon

M_E

Betatt av forumet
Aprilbarna`15
Noen som kan hjelpe meg?? Jeg er student og tenkte å søke om engangsstønaden siden jeg ikke har rett til noe annet.. Får da i tillegg penger fra lånekassa :-) har termin i april 2015, og vil helst prøve å ut i praksis februar 2016, kan far ut i permisjon fra februar da? Eller har han ikke rett på det om jeg tar ut engangsstønaden?
Skjønner virkelig ingenting av det.. Prøvd å lest meg opp, men forstår fortsatt ingenting :-/ håper noen kan hjelpe:-)

Nei far har ikke rett på permisjon om du ikke har permisjon:/

Da må i såfall far ta sin del, fedrekvoten, pluss fellespermisjonen deres. Altså alle ukene utenom de som er forbeholdt mor:)

Vi fikk beskjed om at hvis jeg ikke hadde opptjent nok til å få foreldrepenger, slik at vi måtte velge engangsstønad, så hadde ikke far heller hatt rett på permisjon selv om han har opptjent rett til det..

Hmm.. Ikke rart man ikke blir klok på det.. Fikk det her til svar av en annen:
Far mister fedrekvoten når mor mottar engangsstønad, men har han egen opptjening av foreldrepenger, kan han benytte fellesdelen. Det er da krav til aktivitet hos mor, men det er jo du i ved praksis :)

Ja nå husker jeg egentlig ikke. Mulig han hadde fått det hvis det var han som skulle hatt mesteparten av permisjpnen, men det var uaktuelt her.

Ja altså, så lenge far har rett til foreldrepenger kan han ta hele fellesperioden på 40uker. Men de 6 første ukene etter fødsel kan han ikke ta ut noe pga det er dine uker av helsemessige årsaker.

For at far skal kunne utsette perioden sin er det krav om at du er i aktivitet(jobb/studier), og det er du jo om du ikke søker permisjon fra studiene dine. Men, han må ta ut 6 uker rett etter dine uker allikevel, derimot kan han ta disse gradert.

Når man får foreldrestipend fra Lånekassen så er det ikke krav om at du må bestå eksamen, så jeg valgte å ikke ta permisjon fra utdannelsen for at vi skulle kunne utsette far sin permisjon da jeg ville være hjemme en stund. Jeg fødte mars13 og valgte å ta eksamenene mine i mai/juni mens far tok sine 6uker, også valgte jeg å ikke ta eksamener til jul og startet da på studiene igjen i januar, og da tok far resten av sine uker så jeg fikk ta hele det semesteret :)

Last edited:
Vi fikk beskjed om at hvis jeg ikke hadde opptjent nok til å få foreldrepenger, slik at vi måtte velge engangsstønad, så hadde ikke far heller hatt rett på permisjon selv om han har opptjent rett til det..
Dette stemmer ikke, vi fikk det med nr2 og også nå med nr3.

Da må i såfall far ta sin del, fedrekvoten, pluss fellespermisjonen deres. Altså alle ukene utenom de som er forbeholdt mor:)
Om ikke mor har tjent opp retten til foreldrepenger faller fedrekvoten bort. Men han kan allikevel ta hele fellesperioden på 40uker, eller mindre om han ikke ønsker ta fri så lenge :)

Men jeg har søkt om permisjon fra studiene.. Skal ha permisjon fra april og til februar.. Så da har ikke far rett på permisjon da?

I 2011 da jeg fikk datteren min hadde far permisjon mens jeg studerte videre. Jeg fikk engansstønad og han foreldrepenger. Men om det har endret seg siden den gang vet jeg ikke.

I 2011 da jeg fikk datteren min hadde far permisjon mens jeg studerte videre. Jeg fikk engansstønad og han foreldrepenger. Men om det har endret seg siden den gang vet jeg ikke.
Men da tok du ikke permisjon i det hele tatt? For jeg skal ut i permisjon fra april til februar :/

Men jeg har søkt om permisjon fra studiene.. Skal ha permisjon fra april og til februar.. Så da har ikke far rett på permisjon da?
Slik jeg forstår det så nei, hentet fra NAV: "Hvis det bare er far som har rett til foreldrepenger og han ønsker å utsette perioden med foreldrepenger stilles det krav til mors aktivitet"

Å det gjelder ikke hvis jeg da går ut i praksis i februar?:)
Nei du må være i aktivitet i perioden far utsetter dessverre, slik vi har forstått det, men ring til NAV og snakk med dem..!

Åh :-( Ja må gjøre det.. Var bare greit å høre om noen har erfaring med nesten det samme.. Takk for svar..

Snakk med nav foreldrepenger på fb. De er eksperter og har mer peiling enn de på telefon.

Back
Topp