Student, engangsstønad, permisjon

M_E

Betatt av forumet
Aprilbarna`15
Noen som kan hjelpe meg?? Jeg er student og tenkte å søke om engangsstønaden siden jeg ikke har rett til noe annet.. Får da i tillegg penger fra lånekassa :-) har termin i april 2015, og vil helst prøve å ut i praksis februar 2016, kan far ut i permisjon fra februar da? Eller har han ikke rett på det om jeg tar ut engangsstønaden?
Skjønner virkelig ingenting av det.. Prøvd å lest meg opp, men forstår fortsatt ingenting :-/ håper noen kan hjelpe:-)

Nei far har ikke rett på permisjon om du ikke har permisjon:/

Da må i såfall far ta sin del, fedrekvoten, pluss fellespermisjonen deres. Altså alle ukene utenom de som er forbeholdt mor:)

Vi fikk beskjed om at hvis jeg ikke hadde opptjent nok til å få foreldrepenger, slik at vi måtte velge engangsstønad, så hadde ikke far heller hatt rett på permisjon selv om han har opptjent rett til det..

Hmm.. Ikke rart man ikke blir klok på det.. Fikk det her til svar av en annen:
Far mister fedrekvoten når mor mottar engangsstønad, men har han egen opptjening av foreldrepenger, kan han benytte fellesdelen. Det er da krav til aktivitet hos mor, men det er jo du i ved praksis :)

Ja nå husker jeg egentlig ikke. Mulig han hadde fått det hvis det var han som skulle hatt mesteparten av permisjpnen, men det var uaktuelt her.

Ja altså, så lenge far har rett til foreldrepenger kan han ta hele fellesperioden på 40uker. Men de 6 første ukene etter fødsel kan han ikke ta ut noe pga det er dine uker av helsemessige årsaker.

For at far skal kunne utsette perioden sin er det krav om at du er i aktivitet(jobb/studier), og det er du jo om du ikke søker permisjon fra studiene dine. Men, han må ta ut 6 uker rett etter dine uker allikevel, derimot kan han ta disse gradert.