Stryt syklus fryseinnsett

Litjmora

Forumet er livet
Himmelbarn
Aprilspirene 2024❤️
Hei.
Jeg har bedt om styrt syklus ved insett av frys til høsten. Har alltid hatt insett i naturlig syklus, men det har aldri blitt noe graviditet av det. I tillegg passer ikke mens/el med ferie og mannen sin turnus på sjø. Har desverre ikke barnevakt til sønnen vår om jeg skal ha insett når mannen er på sjøen. Så om det skal passe inn så må vi vente helt til mars.
Nå har jeg fått brev med beskjed om å gå på Estradot fra CD 2 og progrestronstøtte etter hvert.
Men dette er vel virkelig insett i naturlig syklus er det ikke det?
Hva har dere som har hatt insett i styrt syklus fått av medisiner?

Jeg prøvde 2 x progynova, men fikk aldri slimhinne nok til innsett = avbrutt. Prøvde så estradot og fikk til innsett.

Progynova og estradot er det samme (østrogen) og effekten skal være at du ikke utvikler follikler og at slimhinnen blir tykk og mottakelig.

Så det er styrt syklus, ja :) ville valgt estradot over progynova any day of the week forresten! Mye mer behagelig å ikke få disse toppene av østrogen som piller gir.

Jeg prøvde 2 x progynova, men fikk aldri slimhinne nok til innsett = avbrutt. Prøvde så estradot og fikk til innsett.

Progynova og estradot er det samme (østrogen) og effekten skal være at du ikke utvikler follikler og at slimhinnen blir tykk og mottakelig.

Så det er styrt syklus, ja :) ville valgt estradot over progynova any day of the week forresten! Mye mer behagelig å ikke få disse toppene av østrogen som piller gir.
Tusen takk for svar Høsteple :Heartred Er så godt å ha deg her inne.

Åja, så man setter ikke ovitrelle altså. Så for meg at det var en del av styrt syklus. Har gått på estradot en gang før på mitt første frysforsøk i 2016, men ble avbrutt fordi de mente at slimhinnen var blitt for stor. Husket ikke hva som var protokollen da.
Regner med at det ikke blir et problem denne gangen da slimhinnen har blitt betydelig mindre med årene :dead:

Men hvor lenge kan man gå på estradot da? Om jeg skal få det til å klaffe med alt så vil jo ikke insett bli før tidligst cd 26 i september.

Tusen takk for svar Høsteple :Heartred Er så godt å ha deg her inne.

Åja, så man setter ikke ovitrelle altså. Så for meg at det var en del av styrt syklus. Har gått på estradot en gang før på mitt første frysforsøk i 2016, men ble avbrutt fordi de mente at slimhinnen var blitt for stor. Husket ikke hva som var protokollen da.
Regner med at det ikke blir et problem denne gangen da slimhinnen har blitt betydelig mindre med årene :dead:

Men hvor lenge kan man gå på estradot da? Om jeg skal få det til å klaffe med alt så vil jo ikke insett bli før tidligst cd 26 i september.
Så gode ord fra en så klok dame ❤️

I teorien kan du gå "uendelig". De gangene jeg fikk avbrutt var det fordi jeg nådde maksdose progynova og det ikke var gjennomførbart rent bivirkningsmessig å fortsette. Husker da at det var mer enn 10 dager mellom kontroll 1 og 2, det var ingen problem å gå så lenge husker jeg. Da ville jeg jo vært på cd 25 eller deromkring, og da ville jo et eventuelt innsett vært 5 dager etter det igjen!

Du setter ikke ovitrelle, men ved å starte progesteron lurer du kroppen og livmoren til å tro at du har hatt eggløsning og den vil da være mottakelig for et egg :)

Lykke til!

Så gode ord fra en så klok dame ❤️

I teorien kan du gå "uendelig". De gangene jeg fikk avbrutt var det fordi jeg nådde maksdose progynova og det ikke var gjennomførbart rent bivirkningsmessig å fortsette. Husker da at det var mer enn 10 dager mellom kontroll 1 og 2, det var ingen problem å gå så lenge husker jeg. Da ville jeg jo vært på cd 25 eller deromkring, og da ville jo et eventuelt innsett vært 5 dager etter det igjen!

Du setter ikke ovitrelle, men ved å starte progesteron lurer du kroppen og livmoren til å tro at du har hatt eggløsning og den vil da være mottakelig for et egg :)

Lykke til!
Tusen takk for svar :Heartred Da var jeg plutselig enda mer "klok" på denne IVF verden :hilarious:

Her var det kun progynova og deretter progynova og lutinus. :) så kun østrogen, høres riktig ut.

Det er styrt syklus ja. Jeg gikk jo også på estradot nå, det var en drøm i forhold til progynova (ihht bivirkninger). Måtte bare finne ut hvor på magen det passer best å sette dem i forhold til bukselinning osv. Hvor mange plaster skal du ha om gangen? Hvis flere anbefale jeg å dele inn magen i "soner" som du roterer mellom slik at du alltid har en ny plass å sette dem (siden det helst skal gå en uke mellom man setter plaster på samme sted. Kan bli litt irritert hud). Anbefaler også neglelakkfjerner for å enkelt få vekk rester etter limet når du fjerner plasteret. Blir gjerne en kant med rester som tiltrekker seg støv.

Slik jeg forstår det så er det bare tiden man går på progesteron innen innsett som er viktig (i forhold til alder på embryo+noen dag/er ekstra), mens man som Høsteple sier i teorien kan gå lenge på østrogen. På den måten er det lettere å planlegge/flytte på insettet for klinikkene.

Da blir vi estradotkompiser i september! :happy:

Det er styrt syklus ja. Jeg gikk jo også på estradot nå, det var en drøm i forhold til progynova (ihht bivirkninger). Måtte bare finne ut hvor på magen det passer best å sette dem i forhold til bukselinning osv. Hvor mange plaster skal du ha om gangen? Hvis flere anbefale jeg å dele inn magen i "soner" som du roterer mellom slik at du alltid har en ny plass å sette dem (siden det helst skal gå en uke mellom man setter plaster på samme sted. Kan bli litt irritert hud). Anbefaler også neglelakkfjerner for å enkelt få vekk rester etter limet når du fjerner plasteret. Blir gjerne en kant med rester som tiltrekker seg støv.

Slik jeg forstår det så er det bare tiden man går på progesteron innen innsett som er viktig (i forhold til alder på embryo+noen dag/er ekstra), mens man som Høsteple sier i teorien kan gå lenge på østrogen. På den måten er det lettere å planlegge/flytte på insettet for klinikkene.

Da blir vi estradotkompiser i september! :happy:
Skal ha 1 plaster som byttes hver andre dag, og brukte babyolje for å fjerne dem tilbake i 2016. Funka som fjell :)

Ble jo gravid med min sønn i september 2018, ble gravid igjen september 2021. Men mistet i MA. Så får håpe september er vår mnd :Heartred

@Litjmora har du regelmessig eggløsning osv, eller var kanskje du selv som ønsket styrt. Jeg har hatt innseyy i naturlig syklus bare pga regelmessig eggløsning og mens, bare noen dager på overtid. Jeg ble gravid på første men mistet og så negativt andre. Klinikken jeg er hos mener naturlig er best da man ikke er proppet full av hormoner

@Litjmora har du regelmessig eggløsning osv, eller var kanskje du selv som ønsket styrt. Jeg har hatt innseyy i naturlig syklus bare pga regelmessig eggløsning og mens, bare noen dager på overtid. Jeg ble gravid på første men mistet og så negativt andre. Klinikken jeg er hos mener naturlig er best da man ikke er proppet full av hormoner
Jeg har regelmessig el ja, og har ønsket styrt selv. Orker ikke vente til mars før innsett. Og jeg har hatt ufattelige mange frys insett i naturlig syklus uten å bli gravid. Så nå vil vi prøve noe nytt. Hormoner er min venn tror jeg, for jeg blir jo bare gravid på fersk.

Jeg har regelmessig el ja, og har ønsket styrt selv. Orker ikke vente til mars før innsett. Og jeg har hatt ufattelige mange frys insett i naturlig syklus uten å bli gravid. Så nå vil vi prøve noe nytt. Hormoner er min venn tror jeg, for jeg blir jo bare gravid på fersk.
Jeg har 2 ferske 2 og 3 dagers bak meg men negative begge 2 så nye klinikken hadde trua på frys ❤️

Gikk på 2x estradot fra dag 2 med lillebror. Innsett var vel ca 2,5 uke etter oppstart. Progesteron 5 dager før innsett.

Jeg skal ha andre runde med styrt syklus nå. De vil gå utifra min egen menstruasjon og jeg begynner med 2xestradot fra syklusdag 1. progesteronstøtte fra 5-6 dager før innsett.

Det var samme oppskrift nå i mai/juni og første gang på månedsvis jeg så en positiv test. Så veldig glad for at jeg fikk styrt syklus igjen :love7
Håper styrt syklus er tingen for deg :Heartred

Jeg skal ha andre runde med styrt syklus nå. De vil gå utifra min egen menstruasjon og jeg begynner med 2xestradot fra syklusdag 1. progesteronstøtte fra 5-6 dager før innsett.

Det var samme oppskrift nå i mai/juni og første gang på månedsvis jeg så en positiv test. Så veldig glad for at jeg fikk styrt syklus igjen :love7
Håper styrt syklus er tingen for deg :Heartred
Håper sånn for oss Sofia :Heartred Den der september kommer liksom ikke fort nok, samtidig som man bare vil ha lenger sommer

Skal ha 1 plaster som byttes hver andre dag, og brukte babyolje for å fjerne dem tilbake i 2016. Funka som fjell :)

Ble jo gravid med min sønn i september 2018, ble gravid igjen september 2021. Men mistet i MA. Så får håpe september er vår mnd :Heartred
Ah babyolje høres lurt ut!

Jeg har troen på september ❤️❤️❤️

Hei kjære Litjmora, hos OLGA har dei mest tru på fryseforsøk fordi dei meiner at hormonane risikerer å vera litt i ubalanse under ferskforsøk. I tillegg må det jo vera fryseforsøk for å kunna gjera PGT-A som me gjorde.

Uansett, i mitt tilfelle var iallfall fryseforsøk i styrt syklus ein stor suksess, ettersom lillesøster på tre veker ligg og søv søtt ved sida av meg no. ❤️ Fortsatt ganske uverkeleg!

OLGA er jo veldig nøye på alt av medisinering osv, og det er også i stor grad individuelt tilpassa, men kan jo uansett dela med deg kva behandlingsopplegg eg hadde:

Procrene Depot - 3,75mg – 1 single injection 14/09/2021 Please do not make an injection in case of a cyst or follicle larger than 15 mm before discussing with us.

Hadde så ein antibiotikakur tilpassa meg frå første dag av menstruasjonen.

Var så på ultralyd 24.09.21 for å sjekka slimhinne og at eg ikkje hadde cyster eller follikel over 15 mm.

Alt var heldigvis OK og då fulgte eg denne planen:

Progynova (Estradiol) - 2mg — 1 tab daily 25/09/2021 – 27/09/2021;
1 tab x 2 times a day 28/09/2021 – 30/09/2021; 1 tab x 3 times a day from 01/10/2021 (every 8 hours).

Estradot 100 (Estradiol patch 100 mcg/24h) – from 25/09/2021 on the lower abdominal wall (on the bikini area), change twice a week.

Clexane - 4000 IU daily from 25/09/2021.

Hadde så ny ultralyd 1.10.21 for å sjekka storleiken på livmorslimhinna og at eg ikkje hadde cyster + storleik på største follikel.

I syklusen før hadde eg gjort ein ERPeak-test hos Hausken i samråd med OLGA, som viste at eg hadde normalt implantasjonsvindu. Basert på denne blei nøyaktig tidspunkt for oppstart med Crinone (progesteron) rekna ut basert på tidspunkt for innsett av blastocyst 12.10.21 kl. 12:30 norsk tid. I mitt tilfellle var oppstart progesteron halv fem på natta!! :dead::

Crinone (8%) - 1 tube x 2 times a day vaginally starting on 07.10.21 at 04:30 am CEST

7/10/2021 – crinone 3 times daily: at 4:30 am , 12:00 and 20:00

8/10/2021 and further you may do Crinone twice daily every 12 hours at any convenient time (for example at 8:00 and 20:00)

Water based progesterone - 25 mg [Inprosub, Prolutex, Progiron] subcutaneously in the mornings and evenings from 12/10/2021.

Magnesium 200mg Mg++ — 1 tab daily from 07/10/2021.

Methacin - 2 mg — 1 tab x 2 times a day from 11/10/2021 (prescription in our clinic).

Further recommendations are going to be given to you at your appointment at our clinic.

Kryssar alt av fingrar og tær for deg, kjære @Litjmora !!!

Back
Topp