Stryke vgs?!??!!

litjpiå

Glad i forumet
Nå er jeg snart ferdig med vg3. Har bare disse tentamene og eksamnene igjen. Men jeg sliter sån med matte, og er egentlig sikker på at jeg kommer til å stryke. Skal ha mattetentamen i morgen, og får ikke gjort en eneste oppgave da jeg enten ikke skjønner eller ikke husker fra i fjor! Stryker jeg tentamen, stryker jeg jo i hele faget. Md mindre jeg kommer opp i eksamen og står da. Noe som er tvilsomt.
Etter å ha stått på som jeg aldri har stått på før i snart to år, der ett av årene var alene med lillegutt pga pappan i millitæret, kan jeg bare ikke stryke!!! Da knekker jeg helt sammen! Er jo også avhengig av å få meg en studieplass til høsten, så jeg får permisjonspenger siden jeg er gravid igjen. Men uten vitnemål får jeg jo ikke det!!
Hva skal jeg gjøre? Kan man ta eksamen til høsten om man stryker, og likevell få studieplass? Når bruker eksamen på høsten og være? Har jo termin i september.
Og så har jo jeg alltid vært flink i matte! Har alltid likt realfag best. Og nå hater jeg det pluttselig. Så hvilken utdannelse skal jeg gå videre med da? Har jo bare søkt innen div. Realfagsrettninger til neste år, men nå hvet jeg ikke om jeg orker mer matte.... Får jo ikke til noe lenger! Aner virkelig ikke hva jeg skal gjøre, siden realfag har vært det eneste jeg har villet så og si hele livet!!
Sikkert ikke noen som kan hjelpe meg her inne. Men måtte bare få ut tankene mine. Sambo skjønner ikke alvoret og tar så lett på det. Har ingen andre å snakke med.

Sent from my iPad using BV Forum

Utrolig kjip situasjon!
Hva med å prøve å få ekstra undervisning i matte? :)

Sent from my iPhone using BV Forum

Utrolig kjip situasjon!
Hva med å prøve å få ekstra undervisning i matte? :)

Hjelper ikke det, når tentamen er i morgen. Har prøvd å fått ekstraundervisning tidligere i år, men har liksom aldri skjedd noe.

Hjelper ikke det, når tentamen er i morgen. Har prøvd å fått ekstraundervisning tidligere i år, men har liksom aldri skjedd noe.

Ååja, sorry, leste visst litt fort.

Jeg strøk forresten i økonomi på vgs, når jeg tenker meg om. Da tok jeg filosofi og historie(?), ett fag, som privatist hos sonans. Hadde eksamen som jeg stod på og fikk da vitnemål likevel.

Har de ikke vurderingsgrunnlag på deg for hele året i faget da siden du stryker hvis du stryker på tentamen/eksamen nå?? Man får jo en standpunktkarakter også står eksamenskarakteren alene. Jeg fikk f.eks 3'er i standpunkt i rettslære, mens jeg fikk 5'er på muntlig eksamen i samme fag.

Dersom det er eksamen, og du stryker, så må du antakeligvis ta opp igjen eksamen som Privatist og betale ca 750 kr ellno siden det er et fag du har hatt fra før av.. Da gjelder det å gå inn på privatistweb.no og melde deg opp i matteeksamen (sjekk at du melder deg opp med rett fagkode, fagkode kan du finne på udir.no) og da må du studere på egenhånd, du har 6 mnd på deg frem til eksamen også får du informasjon på din side på nettstedet om hvor og når eksamen finner sted :) husk legitimasjon :)

Det er ikke bare tentamenskarakteren som skal telle som vurderingsgrunnlag for ett helt år med matte, og dersom det er tvil om at de har nok grunnlag på deg i et fag skal man få skriftlig varsel om det.. Forstår ikke helt hvorfor du er så bekymret, med mindre det er slik at du har fått varsel om at du står i fare for å ikke få vurdering i faget og ikke har fått gjort noe med det..
Jeg fikk standpunkt i norsk, strøk på eksamen pga jeg ikke møtte opp, men det går ikke utover standpunkt fordi eksamenskarakteren står alene. Strøk f.eks i nynorsk - sto på eksamen, så der er det "ikke vurdert" i standpunkt og 3'er på eksamen ;p

Kjip situasjon, men jeg mener de bør se på hele vurderingsgrunnlaget. Spør læreren din om du kan få ekstra matteoppgaver for ekstra kredit. Det vet jeg mange som gjorde i vår klasse og fikk det med i vurderingsgrunnlaget.

Du kan ta privatundervisning og melde deg opp til matte som privatist, enten nå til sommeren eller til høsten. Det er jo et alternativ dersom du stryker, men dersom det faktisk er slik at du stryker i hele faget om tentamen ikke går bra, så er nok terskelen noe høy.

Problemet er jo at jeg har ligget på strykkarakter i hele år. Så tentamen, evt eksamen er det eneste som kan redde meg. Hadde jeg hatt mulighet, hadde jeg bytta fag. Mn må jo ha fordypning i 2 fag innenfor mitt fagområde, så derfor har jeg ikke hatt mulighet til å bytte.
Vet om mulighetene rundt det å ta fag/eksamen som privatist. Og det hadde jo vært supert! Men problemet er at om jeg ikke får vitnemål nå, får jeg vel ikke studieplas? og dermed ikke permisjonspenger.
Så spørsmålene mine går jo ut på om jeg har mulighet til å kunne få vitnemål før høsten, om jeg stryker. Og om det da er mulig å få en studieplass.
Og for å få vitnemål må jeg ha karakter i dette faget, pga kravene om fordypning. Altså kan jeg ikke bare bytte det bort mot å ta privatisteksamen i et annet fag. Da må det i såfall være enten fysikk 1og2 eller biologi 1og2. Da er det vel større sjangs for å greie R2, siden jeg allerede har R1.
Dette er også min siste sjangse for å få førstegangsvitnemål, da jeg blir for gammel neste år. Da blir det større konkurranse om å få en studieplass, og jeg må mest sansynlig ta oppigjen fag for å få bedre karakterer.

Tror nok ikke du rekker noen privatisteksamen før opptak til studieplass til høsten igjen, det er egne påmeldingsfrister og datoer va 6 mnd senere for eksamen.. Men dette gir jo eksamenskarakter, og ikke standpunkt, så hva du skal gjøre dersom du stryker blir jeg litt usikker på, vet ikke om det holder med bare en eksamen for å få vitnemål. Snakk med rådgiveren på skolen idag, de skal vite sånt! :) og vitnemål må man som regel ha til høyere utdanning ja ..

Back
Topp