Jo det med jod salt er slik som gamle sjømenn lærte at de måtte ha det ombord ellers så var det lettere for å få struma, den gangen så snakket man ikke om knutestruma men struma som ble forårsaket av jod mangel.
Men skal se på det kortet litt til jeg, vent litt så kommer jeg tilbake i denne plassen her.
Knutestruma
Hvordan unngår jeg å få knutestruma? Bruk bordsalt med jod!
Men når du har fått det er det ikke så mye du kan gjøre selv.
Hva forårsaker knutestruma?
Hvis skjoldbruskkjertelen produserer for lite skjoldbruskkjertelhormoner må hypofysen stimulere ormonproduksjonen indirekte ved å produsere et hormon som heter TSH. Skjoldbruskkjertelen reagerer da med å vokse i størrelse. Dette kan opstå ved for eksempel jodmangel, men også ved en edfødt lav hormonproduksjon. Giftstruma eller hyperyreose kan også forekomme hvis skjoldbruskkjertelen i stedet produserer for mye hormoner.
Hvordan behandles knuestruma?
Behandles stort sett med medisinsk(hvet ikke om du kan det når du er gravid), det vil si at pasienten får et ekstra tilskudd av skjoldbruskkjertelhormoner i tablettform. Hvis strumaen blr behandlet på et relativt tidlig stadium, kan den forstørrede skjoldbruskkjertelen normaliseres av seg selv. Ellers blir man operert.
Sykdomsforløp
Sykdomsforløpet varierer sterkt fra person til person. Den pleier å komme langsomt med en gradvis vekst i skjoldbruskkjertelen. Samtdig oppstår det andre symptomer som f.eks. tretthet, tiltaksløshet,blodmangel, blekhet, frossenhet, menstrasjonsforstyrrelser og hovne øyenlokk og hender.