Stroppe fast ungen til senga..

gullungenmin

Forelsket i forumet
Er det virkelig "vanlig" å gjøre dette? HAr nå lest at flere som gjør det og sliter med avvenning da barnet er 1 år. Og flere som som sier men hun er jo bare ett år. Trenger ikke avvenne henne enda. De ligger da i pose og med vognseler som er festet til sprinklene. Er dette virkelig vanlig?

Vognseler har jeg da aldri hørt om.

Man får kjøpt sovepose som har stropper i seg. De fester man under madrassen.

Selv hadde jeg det til min sønn for han følte seg tryggere da.
Måtte i tillegg ha noe over bena hans for ellers så lå de rett til værs og han fikk ikke sovet.

Jeg hadde aldri turt å spenne fast ungen min i senga. Skrekken hvis det skulle oppstå brann og evt fremmende måtte inn for å hente og at de da ikke skulle fått med seg ungen

Pose brukte gutten her siden han helle tiden sparket av seg dyna,men hadde ikke med sele

Jeg bruker kun dyne på ho. Eneste gangene ho sparker den av er når ho våkner om morran og ser oss for da blir ho så glad at armer og ben går som trommestikker 

Dollface skrev:
har aldri brukt eller hatt behov for hverken pose eller seler...

sign! kommer aldri til å bruke det eller.

En vognpose sitter jo kun fast i madrassen og man kan evt bære med seg hele madrasser om man ikke får løs babyen. En vognsele man fester fast i sengen kan jo være livsfarlig om det skulle brenne. Selv har vi aldri hatt bruk for seler i sengen.

Dollface skrev:
har aldri brukt eller hatt behov for hverken pose eller seler...

Sånn pose for at de ikke skal snu seg på magen eller reise seg opp da, mener du?
Her hadde vi nok hatt behov for det, men tenker at ungen kan jo ikke ligge sånn for evig tid heller, og det er bedre å ta det nå enn å utsette problemet:)

ja han klarte kun å rulle fra rygg til mage og reiste seg da opp med en gang han kom på magen. klarte ikke legge seg ned igjen. kunne bruke en time på å legge ned og legge ned og legge ned og han reiste seg med en gang. med pose sovnet han på under 2 minutter. samme med seler i vogna. trengte ikke å avvennes, det gikk seg til når han fant teknikken på å legge seg ned selv. var pose med stropp/strikk som gikk rundt under madrassen. gikk inn 5 min etter jeg hadde lagt han og løsnet strikken på begge sider så var han helt løs. lå i pose da men det var også så han slapp å fryse da han sparket av seg dyna. full bevegelsesfrihet forde.

her brukte vi sånn ifra han var 2,5mnd til 6mnd ca. dette fordi han snudde seg ifra rygg til mage men ikke tilbake, følte meg ikke trygg på at han hadde god nok kontroll på det da. når han var 6mnd så slutta vi, tok noen dager med tilvenning uten pose, men var ikke noe problem ;) 

syns det virka helt forfærdelig, MEN nøler ikke med å gjøre det igjen med nestemann, han sov mye bedre når han lå fast på rygg og jeg følte meg mye tryggere, kan ikke stå å følge med ungenhele natta heller.

Aha. 
Ja den posen er jo grei, vi har slik men glemte å bruke det. Her vi bor er det uansett ALLTID utrolig varmt. På vinteren trenger vi ikke fyre for naboene fyrer for alle..

Men når man bruker pose OG stropper lissom! Det virker så farlig. Tenk om det begynner og brenne og du står der å sliter med å få av de. Kjenner jeg blir litt redd av tanken!

Jeg har ikke brukt det på noen av mine, men mamma brukte det på meg.

Husker det såklart ikke, og hun sier at jeg kunne stå opp i senga selv om jeg hadde det. Så hva poenget var vet jeg ikke. At jeg ikke skulle stå opp og rasere huset?

Ei venninne brukte stropper under madrassen, og en kveld gikk brannalarmen. Mannen opp og tok de andre ungene, hun opp og tok babyen og ute var de med madrass og det hele på null komma niks. Om brannmenn løfter en baby og madrassen følger med så tviler jeg på at de blir stående og klø seg i hodet.

Vi også brukte slike stropper, jenta mi snudde seg rundt, sto på alle 4 og klarte ikke å roe seg. Med stroppene fant hun seg en fin stilling på siden og ble liggende slik også etter at hun sovnet og jeg løsnet stroppene. Hadde babydan sin pose med stropper men vil ikke bruke den om igjen. Måtte jo av med hele bare for å skifte bleie da glidelåsen var bak på ryggen. Tenk om de bare hadde hatt en glidelås i fotenden også? Da hadde den være ypperlig.

gullungenmin skrev:
Aha. 
Ja den posen er jo grei, vi har slik men glemte å bruke det. Her vi bor er det uansett ALLTID utrolig varmt. På vinteren trenger vi ikke fyre for naboene fyrer for alle..

Men når man bruker pose OG stropper lissom! Det virker så farlig. Tenk om det begynner og brenne og du står der å sliter med å få av de. Kjenner jeg blir litt redd av tanken!

er bare å bære med seg madrassen og. hadde du bare tatt tak i ungen så hadde nok madrassen løftet seg og selen glidd av. jeg tok den av, men her var kun behovet ved legging da.

©Smartass skrev:
Jeg har ikke brukt det på noen av mine, men mamma brukte det på meg.

Husker det såklart ikke, og hun sier at jeg kunne stå opp i senga selv om jeg hadde det. Så hva poenget var vet jeg ikke. At jeg ikke skulle stå opp og rasere huset?

DET er jo farlig for da kan ungen vikle seg inn i selen og kveles. skal man ha sele så må ungen være bindt FAST! 

Brukte sovepose med stropper en periode fordi det hjalp han roe seg, hvis ikke snudde han seg over på magen og klatret og styra, sovnet med en gang med stroppene på. Men jeg gikk inn når han hadde sovnet tungt og tok av stroppene så han bare lå i soveposen resten av natta  :)

Jeg hadde ei jente som var sent ute motorisk. Hu klarte ikke snu seg begge veier før hu var 9-10 mnd. Og da ble det en trygghet for meg å vite at hun lå trygt på ryggen og ikke med nesa ned i dyna f.eks.
Her brukte vi en babydanpose, og den var festa under madrassen og ikke i sprinklene. DET er galskap.

Back
Topp