Strippet uke 38

Utålmodig92

Flørter med forumet
Julemiraklene 2025
Jeg var hos jordmor i dag, førstegangsfødende, 38+3. Jeg var ganske moden og 2 cm åpning, veldig tøyelig og myk livmorhals sa jordmor. Ho strippet og tøyet, og jeg syns ikke det var så veldig vondt egentlig.

Er det noen andre som har blitt strippet i uke 38 ish og erfaring fra det? Skjønner at det ikke trenger å skje noe med en gang, men spennende å høre om noen har noen erfaringer :)

Jeg var hos jordmor i dag, førstegangsfødende, 38+3. Jeg var ganske moden og 2 cm åpning, veldig tøyelig og myk livmorhals sa jordmor. Ho strippet og tøyet, og jeg syns ikke det var så veldig vondt egentlig.

Er det noen andre som har blitt strippet i uke 38 ish og erfaring fra det? Skjønner at det ikke trenger å skje noe med en gang, men spennende å høre om noen har noen erfaringer :)
Har blitt strippe med begge mine, men det har dessverre ikke satt i gang noe hos meg .

Men kommer nok til å gjøre det igjen denne gang for jeg får heller ikke vondt.

Har blitt strippe med begge mine, men det har dessverre ikke satt i gang noe hos meg .

Men kommer nok til å gjøre det igjen denne gang for jeg får heller ikke vondt.
Det er derfor jeg prøver å tenke at det ikke trenger å bety noe, men håpet er jo der likevel :angelic:

Ble strippet med første 4 ganger frå uke 38, fødte 3 dager før termin da kom eg inn med 5 cm åpning der de strippet igjen til 7 cm og då starta riene 30 min etterpå :D 5,5time senere var ho ute. Så eg trur absolutt at det hjelper på å få ting litt i gang.

Er det egentlig vanlig å bli strippet? Eller sjekket av jordmor slik? Synes så mange snakker om modning og tøying. Jeg spurte min jordmor og hun sa de ikke gjorde det :D

Er det egentlig vanlig å bli strippet? Eller sjekket av jordmor slik? Synes så mange snakker om modning og tøying. Jeg spurte min jordmor og hun sa de ikke gjorde det :D
Tror det er veldig forskjell fra sted til sted og person til person. Min jordmor kunne sjekke kun for nysgjerrighetens skyld, men da godt forklart at manglende modning/god modning ga ingen indikasjon på når fødsel skjer. Og at stripping etter termin gir best effekt og jo tidligere før termin man blir strippet jo lavere effekt og evnt plagsomme kynnere kunne komme. Når jeg da var moden i uke 38 kunne ho strippe, men da viktig at jeg var klar for å få plagsomme kynnere.

Jeg har ikke blitt hverken tilbudt eller spurt selv om stripping/tøying i mine to tidligere svangerskap. Har ikke så veldig lyst heller, for har hørt noen har fått veldige smerter etterpå uten så mye resultater, så hvis jeg blir spurt denne gangen, takker jeg nok nei.

Jeg har ikke blitt hverken tilbudt eller spurt selv om stripping/tøying i mine to tidligere svangerskap. Har ikke så veldig lyst heller, for har hørt noen har fått veldige smerter etterpå uten så mye resultater, så hvis jeg blir spurt denne gangen, takker jeg nok nei.
Jeg har heller ikke blitt strippet de to forrige svangerskapene, men jeg har ikke spurt heller. Min lillesøster ble strippet i sitt første svangerskap, hun gikk nesten max overtid likevel.

Jeg har heller ikke blitt strippet de to forrige svangerskapene, men jeg har ikke spurt heller. Min lillesøster ble strippet i sitt første svangerskap, hun gikk nesten max overtid likevel.

Veldig varierende hvilke erfaringer folk har med det, ja. Er vel ikke noe godkjent medisinsk prosedyre for igangsetting, men hvis man føler seg komfortabel med det så kan det vel være verdt et forsøk :) Hvis det er sånn «det kan jo ikke skade», så er jeg ofte med på det, men med denne strippingen har jeg hørt om tilfeller med mye smerte og ubehag etterpå og da feiger jeg ut :P

Mine kom før termin uten stripping. Tror ikke jeg vil bli strippet denne gangen, tenker det er best å la kroppen bestemme :Heartred

Jeg har hørt at tøying kun funker dersom man egentlig er klar for å føde, og forskning viser ikke at det har noen effekt egentlig med mindre kroppen er klar, så det er da vanskelig å si om de som føder hadde gått i fødsel uansett eller om det fremskyndet noe. Et engelsk fødekurs jeg har tatt sier at det har effekt på 1/8 kvinner, men det er nok Britisk statistikk.

Jeg fødte i uke 35 første gang så der var jo ikke dette aktuelt, men sist ble jeg ikke tilbudt tøying av livmorhalsen eller sjekk av livmorhalsen. Ikke denne gangen heller før jeg tilfeldigvis skulle på en ekstra kontroll hos en annen jordmor da jeg var 38+6. Da ble jeg spurt om jeg ønsket det. Jeg sa nei, hadde ikke tenkt så mye over det. Ønsker i utgangspunktet at ting skal starte naturlig og ikke at noe skal påvirkes, for stripping/tøying er jo en form for induksjon selv om det kanskje ikke tenkes på som det. Men da timen var over tenkte jeg mye på det og tenkte kanskje jeg bare kunne prøve. Jeg føler litt på meg at jeg kommer til å angre fordi jeg syntes det er gøy å vite når kroppen hadde startet av seg selv, men egentlig så føler jeg på kroppen at det hadde skjedd i løpet av uka uansett. Fødte akkurat på termin sist og har 8 dager igjen til termin nå. Spent på om det har noe for seg og om det er modent.

Absolutt ingen effekt av den tøyingen og det var heller ikke så modent vistnok og hun lå litt høyt oppe i bekkenet. Så kjenner meg litt demotiver :bag: Jeg har egentlig vært litt sånn at den babyen kan holde seg inne så lenge som mulig for jeg er så langt i fra klar som jeg kan bli, men tenkte ifht ferie og alt at dette tidspunktet hadde passet best, også har jeg følt at kroppen var så nær også. JM sa at nedre mormunn var åpen og moden, der var det 2-3 cm, men livmorhalsen var fremdeles lang, hun tippet 3 cm og det var ingen åpning innerst og hodet til babyen lå litt for langt oppe.

Jeg begynner å lure på om bekkenet mitt er litt smalt eller skjevt, for med første så satt hodet i klem og endte derfor i katastrofesnitt, det er ingen som kan si noe om hvorfor, men jeg trodde det muligens var fordi det var igangsatt, de satte ballongen litt feil først og flyttet hodet hennes litt og hun var prematur, med nr. 2 så sa de hele fødselen at hodet var litt for langt opp, men han kom jo ut til slutt, presset bare i 6 minutter selv om han var litt for langt oppe. Han kom ut med to hevelser på hodet fordi de sa han hadde stanget i bekkenet. Og nå igjen så er hodet til babyen litt høyt oppe. Virker jo ikke så tilfeldig lenger. Fikk et par «øvelser» jeg kan prøve på for å få henne litt lengre ned da. Ellers må jeg nok bare smøre meg med litt mer tålmodighet, det gjør egentlig ikke noe å ha henne inni der litt til annet enn at jeg fint kunne ønske litt mer bevegelighet tilbake i kroppen. Nå skal jeg hjem og ønske denne babyen ned i bekkenet for å si det sånn.
Det fine med det er jo at jeg vet at fødselen startet av seg selv uansett om hodet var langt nok ned eller ikke sist. Har ikke merket noe ekstra kynnere eller ubehag etter hun tøyde, men nå sa hun at hun fikk ikke gjort det hun ville heller.

Vært til min 3. stripping i dag. Vil helst gjøre alt jeg kan for å starte fødsel naturlig (jeg ser på stripping som naturlig). Blir igangsatt på onsdag pga stor baby. Er 2-3cm åpning innerste åpning, 2-3 cm lang livmorhals. Har også fått 3 runder med akupunktur. Virker ikke som om det har noe effekt her selvom jeg har begynt å modnes. Slimproppen gikk i går også. Så nå prøver jeg bare å innstille meg på at det blir igangsettelse i overimorgen!

Vært til min 3. stripping i dag. Vil helst gjøre alt jeg kan for å starte fødsel naturlig (jeg ser på stripping som naturlig). Blir igangsatt på onsdag pga stor baby. Er 2-3cm åpning innerste åpning, 2-3 cm lang livmorhals. Har også fått 3 runder med akupunktur. Virker ikke som om det har noe effekt her selvom jeg har begynt å modnes. Slimproppen gikk i går også. Så nå prøver jeg bare å innstille meg på at det blir igangsettelse i overimorgen!
Har strippingen hatt noen effekt? Tenker ikke på fødsel, men om det har gitt mer åpning mer moden livmorhals?

Har strippingen hatt noen effekt? Tenker ikke på fødsel, men om det har gitt mer åpning mer moden livmorhals?
Nja, det er usikkert. Gikk fra 1-2 cm til 2-3, samme lengde på livmorhals. Noe mer modnet fra 1. så jordmor. Men usikkert hva som har hatt effekt. Nå syns ikke jeg det har vært fysisk plagsomt, så derfor prøvd, men værst har det kanskje vært den forventningen at "det kan føre til noe", også gjør det ikke det..!

Nja, det er usikkert. Gikk fra 1-2 cm til 2-3, samme lengde på livmorhals. Noe mer modnet fra 1. så jordmor. Men usikkert hva som har hatt effekt. Nå syns ikke jeg det har vært fysisk plagsomt, så derfor prøvd, men værst har det kanskje vært den forventningen at "det kan føre til noe", også gjør det ikke det..!
Skjønner det! Hvis det ikke gjør så vondt så er det nok litt modent. Jeg syntes det var ganske ubehagelig. Problemet hos meg var vel heller at hodet lå for høyt oppe så da vil det jo ikke ligge å presse på slik det skal.

Back
Topp