Strikking -økehjelp trengs

merete_80

Gift med forumet
Sitter her med oppskrift på en body fra Dale, og sliter litt med økingen. Føler meg merkelig blond...

Er nede på forstykket.

...videre økes annen hver p (2,3,3,4)m i hver side.

Hva gjør jeg? Øker på annenhver pinne? Strikker frem og tilbake, så det betyr at jeg skal øke i starten begge veier en gang, og så strikke uten øking? Eller? Hvordan øker jeg flere masker? (som sagt, føler meg plutselig veeeldig blond...)

hvor er du hen på bodyen?

ut i fra det lille du har skrevet så ville jeg ha gjort det sånn som du har skrevet.. du øker på pinnen frem, ikke øk på pinnen tilbake, øk på frem etc etc

er det økning i hver sin ende, så ville jeg ha økt på start hver gang.. altså du øker på høyre side, strikker ut, snur og øker på venstre side, strikker tilbake... osv... hvis du skjønner hva jeg mener  [:)]

Jeg legger opp nye masker på slutten av pinnen når jeg strikker frem og tilbake, synes det er enklest. Dersom du øker i starten på hver pinne blir det totalt annenhver pinne [:)]

Mulig jeg var litt uklar i første innlegg.

Dette er nederst på forstykket (altså rett over knappingen i skrittet).

Forstykket:
Legg opp og strikk som til bakstykket til det er økt (10) 11 (12) ganger = (37) 41 (45)m. Videre økes annen hver p (2,3,3,4) 2,3,3,5 (2,3,3,6)m i hver side =(61), 67 (73)m.

Hva gjør jeg? Må jo øke på begge sider siden det er i skrittet.
Så hva menes da med annen hver pinne?
Og hva betyr (2,3,3,4)m i hver side? (Jeg strikker den minste størrelsen)

Veldig takknemlig for hjelp [:D]

ORIGINAL: merete_80

Forstykket:
Legg opp og strikk som til bakstykket til det er økt (10) 11 (12) ganger = (37) 41 (45)m. Videre økes annen hver p (2,3,3,4) 2,3,3,5 (2,3,3,6)m i hver side =(61), 67 (73)m.

Jeg ville gjort som sagt ovenfor, økt i begynnelsen av hver pinne, det blir jo uansett økt bare annenhver omgang. Først øker du 2 masker i hver side, så øker du 3 masker i hver side, så øker du 3 masker i hver side og tilslutt øker du 4 masker i hver side.
Hehe, ikke den beste til å forklare akkurat [:-]

ORIGINAL: *atina*

ORIGINAL: merete_80

Forstykket:

Jeg ville gjort som sagt ovenfor, økt i begynnelsen av hver pinne, det blir jo uansett økt bare annenhver omgang. Først øker du 2 masker i hver side, så øker du 3 masker i hver side, så øker du 3 masker i hver side og tilslutt øker du 4 masker i hver side.
Hehe, ikke den beste til å forklare akkurat [:-]

Takk for svar.

Tror jeg sliter med å forklare meg i dag, men prøver igjen.

Hvis jeg øker i begynnelsen av hver pinne, så blir det jo ikke annen hver som oppskriften sier. Eller? Er det jeg som tenker helt feil her?

Og hvordan øker jeg f.eks. 3 masker i begynnelsen av pinnen???

Hvis du øker i begynnelsen av hver pinne så blir det annenhver omgang ja [;)], for når du strikker tilbake igjen, er jo de første maskene du økte nå på slutten på pinnen, og de strikker du jo over, før du igjen snur og øker på neste pinne. (Helt elendig på å forklare, sorry...)
Tror kanskje den beste måten å øke på er å legge opp nye masker i begynnelsen av omgangen.

Takk for svar. [:D]

Er litt usikker på hvordan dette blir, merker jeg. Særlig mtp at det virker litt fjernt å øke så mye i begynnelsen av pinnene på en body. Jeg får prøve og se. Evt finne meg en annen oppskrift.

Skjønte endelig dette med annenhver pinne, eller begynnelsen av hver pinne. Tok sin tid. Føler meg mindre intelligent for tiden. Kan jeg skylde på svangerskapet? [8D]

Nå er ikke jeg noen strikkeguru akkurat, men sånn JEG skjønner det må du øke både på begynnelsen og slutten av p for at det ikke skal bli skjevt, om du skjønner?

Jeg hadde strikket sånn her ut i fra oppskr. din:

1. str 2 m i samme m x2 på beg. av p og 2 m i samme m x2 på slutten av p.

2. snu og strikk tilbake uten øking

3. str 2 m i samme m x3 på beg. av p og 2 m i samme m x3 på slutten av p.

4. snu og strikk tilbake uten øking

5. str samme som punkt 3

6. snu og strikk tilbake uten øking

7. str 2 m i samme m x4 på beg. av p og 2 m i samme m x4 på slutten av p.

8. snu og strikk tilbake uten øking

(mener her at du strikker 2 m i samme m 2-3-4 m etter hverandre, ikke 4 m i samme m på slutten!)

Sånn hadde JEG gjort det da, uten at jeg har sett hvordan det vil se ut på pinnen emoticon

Veumjenta* skrev:
Nå er ikke jeg noen strikkeguru akkurat, men sånn JEG skjønner det må du øke både på begynnelsen og slutten av p for at det ikke skal bli skjevt, om du skjønner?

Jeg hadde strikket sånn her ut i fra oppskr. din:
1. str 2 m i samme m x2 på beg. av p og 2 m i samme m x2 på slutten av p.

2. snu og strikk tilbake uten øking

3. str 2 m i samme m x3 på beg. av p og 2 m i samme m x3 på slutten av p.

4. snu og strikk tilbake uten øking

5. str samme som punkt 3

6. snu og strikk tilbake uten øking

7. str 2 m i samme m x4 på beg. av p og 2 m i samme m x4 på slutten av p.

8. snu og strikk tilbake uten øking

(mener her at du strikker 2 m i samme m 2-3-4 m etter hverandre, ikke 4 m i samme m på slutten!)

Sånn hadde JEG gjort det da, uten at jeg har sett hvordan det vil se ut på pinnen emoticon

Takk for svar :) Tror det er en god løsning.

Endte opp med å gjøre det på nesten denne måten i natt, og tror det ble ganske bra :)

Back
Topp