Strikkhopp

Klatremus Lillemann

Juni12s allviter/orakel
VIP
Hoppet du strikk da du var barn?

Kan du huske noen regler eller måter å hoppe på?

Skal prøve å få tak i hoopestrikk i morgen sånn at jentene på 2.trinn kan få noe å holde på med i friminuttene..

Men jeg har glemt alle disse tingene merka jeg :o

Ja, husker best noe med en, hopp i midten og ut
To, over en strikk og over den andre og ut, men å huske alle oppover....

Trekanten husker jeg godt. Tre stykker står i et triangel med strikken rundt en ankel. Det er om å gjøre for den som hopper å først hoppe inni og så ut av triangelet uten å trø på strikken. Når personen har kommet rundt flyttes strikken opp til kne, lår, liv, under armene osv til hopperen ikke klarer mer.

Vet ikke om det var forståelig, men...:-)

Sløyfa ble også hoppet hyppig her. To står med strikken mellom seg, krysset på midten slik at den får form som en sløyfe. Først skal man hoppe inn i sløyfa på en side, så bena ut i midte og så inn på andre sida av sløyfa. Strikken heves på samme måte som i Trekanten.

Vi hoppa sløyfa heeele tiden :p Hadde regel om å ikke være nær første strikken før vi kom opp til livet bl.a.. spretten gjeng :p ja og så hoppet vi mye på lag to og to og da kunne sistemann «redde» førstemann hvis den gjorde feil ved å hoppe to ganger.. jeg var så heldig å være bestevenninne med hun som var flinkest og måtte aldri stå :hilarious:

Sløyfa kommer opp som noe mange husker når jeg googler, den husker ikke jeg noe særlig av, det var mye den ti'ern, altså ulike greier for hver ting opp til ti, me og mer rkevende dess høyere det kom.

Jeg hadde nok en relativt ensom oppvekst, for jeg husker aller best at pappa festet kroker i veggen og i muren i "ankel, kne, lår, midje og under armene" høyde, mulig jeg hadde halsen også. Så jeg altså kunne hoppe når jeg ikke hadde noen til å stå. Av og til var vi to, men det var jo kjekkest at ingen måtte stå likevel ;)

På skolen lekte vi også den der to holder stikket og skal lage en "vegg" andre må komme gjennom uten å være borti.

Vi hadde 3 som sto, så strikken ble en stor trekant. Så hadde vi et visst antall skritt man kunne ta når man hoppet. Ett skritt var to føtter, et halvt skritt var en fot. Reglene ble satt før man begynnte runden.
En runde med strikk i ankelhøyde, en i kne, en på lår, en på liv, en på skulder og en på strak arm. Var stort sett ikke lov å være nær strikken før på liv-høyde.

Var du nær strikken eller tok for mange skritt, måtte du "stå". Da byttet du med en av de som sto i trekanten så de fikk hoppa.

God trening. Vi var ganske smidige. Og flere av oss klarte å hoppe over skulderhøyde uten å være nær på slutten av skoleåret.

Back
Topp