Strikkehjelp

Sylvanas

Forumet er livet
Himmelbarn
Sommerfuglene 2017
Jeg skal strikke en lue. Jeg har gått opp en halv størrelse i pinner, for jeg strikker vanligvis stramt. I tillegg er hodemålet litt større enn den største størrelsen på lua.

"LUE:
Luen strikkes rundt på rundpinne. Gå over til settpinner etter hvert som det felles masker.
Legg opp 132-154 masker på rundpinne 3 med mørk grå. Strikk vrangbord (1 rett/ 1 vrang) i 4 cm. Bytt til rundpinne 4. Strikk 1 omgang rett SAMTIDIG som det felles 24-34 masker jevnt fordelt"

Jeg tenker å ikke felle etter at jeg har byttet pinner, fordi jeg har et mønster som går opp i antall masker som jeg først la opp. Burde jeg ha fortsatt med pinne 3 (eller som i mitt tilfelle blir 3,5) og så felle etter at mønsteret er ferdig, eller gå over til 4 (4,5) og så felle etter at mønsteret er ferdig? Jeg er ikke så veldig flink med mønster enda, og strikker det fremdeles for stramt.
 
Ideelt sett få til et mønster som går opp med antallet masker etter felling, å felle etter vrangborden er med på å gjære at denne vil se penere ut tenker jeg.

Men i alle fall, uansett, jeg hadde gått for "de tykke pinnene" på mønster, det er ikke uvanligå gå opp en pinnestørrelse (altså fra 4 til 4,5 etc) når man strikker mønster nettopp fordi det ellers ofte blir litt stramt, når man altså strikker mønster på en liten del av et større plagg.

Så jeg hadde tatt det på 4 (4,5) og ikke reidusert tykkelsen på pinnen før etter mønster, uavhengig av når du feller maskene. for i alle fall jeg strikker fortsatt mønster noe strammere enn vanlig, men det kommer seg.
 
Ideelt sett få til et mønster som går opp med antallet masker etter felling, å felle etter vrangborden er med på å gjære at denne vil se penere ut tenker jeg.

Men i alle fall, uansett, jeg hadde gått for "de tykke pinnene" på mønster, det er ikke uvanligå gå opp en pinnestørrelse (altså fra 4 til 4,5 etc) når man strikker mønster nettopp fordi det ellers ofte blir litt stramt, når man altså strikker mønster på en liten del av et større plagg.

Så jeg hadde tatt det på 4 (4,5) og ikke reidusert tykkelsen på pinnen før etter mønster, uavhengig av når du feller maskene. for i alle fall jeg strikker fortsatt mønster noe strammere enn vanlig, men det kommer seg.

Er ikke mulig å felle før, jeg trenger maskene :( Eget mønster, men tok utgangspunkt i en annen oppskrift som hadde mønster. Er ikke flink nok til å lage oppskriften helt selv enda :(
Men man skal gå over til neste størrelse når vrangborden er ferdig. Tenker du at jeg da bør bruke 4,5 på mønster som jeg har planlagt, men deretter gå til 4? Det er jo en mulighet.
 
Ja, jeg ville prøvd det tror jeg.
 
Back
Topp