Strikkehjelp?

|Frosken|

Juni12s hobby/håndarbeider
VIP
Junibarna 2015
Skal strikke en babyjakke, oppskriften er 1 år og strikkefastheten skal være 22m på 10 cm. Jeg har 30 m på 10 cm. Fant et tips til utregning av hvor mange masker jeg da må ha, og det ble sånn 22/30*117=. 159 masker
I oppskriften er det 117 på 1år, 136 m på 3 år og 155m på 5 år. Kan det da stemme med 159 masker for meg? Syns det høres veldig mye ut. I tillegg så vil jeg helstøpt jakken i står nyfødt, så det gjør ikke noe om den blir litt mindre.
Helt nybegynner, så dette ble avansert tenking for meg! Håper noen kan hjelpe!

( oppskriften er fra den store guttestrikkeboka)

Skal strikke en babyjakke, oppskriften er 1 år og strikkefastheten skal være 22m på 10 cm. Jeg har 30 m på 10 cm. Fant et tips til utregning av hvor mange masker jeg da må ha, og det ble sånn 22/30*117=. 159 masker
I oppskriften er det 117 på 1år, 136 m på 3 år og 155m på 5 år. Kan det da stemme med 159 masker for meg? Syns det høres veldig mye ut. I tillegg så vil jeg helstøpt jakken i står nyfødt, så det gjør ikke noe om den blir litt mindre.
Helt nybegynner, så dette ble avansert tenking for meg! Håper noen kan hjelpe!

( oppskriften er fra den store guttestrikkeboka)
Kan du ikke heller justere pinnestørrelsen slik at du får samme antall som i oppskriften? :)

Er nok bedre å justere pinnestørrelsen. Ellers kan det bli vanskelig med resten av mønsteret og maskeantall. Hvertfall om du er nybegynner....

Blir vel å gå ned en pinnestørrelse for deg. Strikk prøvelapper til du får riktig størrelse i forhold til masker pr 20 cm :-)

Enig med de andre, gå ned pinnestr. Jeg for min del strikker aldri prøvelapp lengre, etter å ha gjort det et par ganger og ting ble heeeelt feil. Jeg måler for å finne rett størrelse og strikker som det står.

Enig med de andre, gå ned pinnestr. Jeg for min del strikker aldri prøvelapp lengre, etter å ha gjort det et par ganger og ting ble heeeelt feil. Jeg måler for å finne rett størrelse og strikker som det står.
Det er stor forskjell på folks strikkefasthet. Jeg strikker alltid stramt, så hvis jeg ikke strikker prøvelapper blir plagget for lite, konsekvent. Det er litt kjipt. :)

Man skal jo strikke prøvelapp nettopp for å finne ut hvilken pinnestørrelse man skal bruke for å få rett strikkefasthet :)

Kan du ikke heller justere pinnestørrelsen slik at du får samme antall som i oppskriften? :)
Jeg bruker et tynnere garn enn det som står i oppskriften, så kan ikke endre pinnestørrelse. Det er riktig ift garnet og ser fint ut. Alternativet er dobbelt garn, men det blir vel helt galt andre veien.

Jeg bruker et tynnere garn enn det som står i oppskriften, så kan ikke endre pinnestørrelse. Det er riktig ift garnet og ser fint ut. Alternativet er dobbelt garn, men det blir vel helt galt andre veien.
Tja... Jeg er usikker da altså!

Man skal jo strikke prøvelapp nettopp for å finne ut hvilken pinnestørrelse man skal bruke for å få rett strikkefasthet :)
Ja, hun har jo allerede gjort det da... Jeg forteller bare min erfaring med prøvelapper. De få gangene jeg har vært flink og gjort det, og tilpasset pinner/størrelse etter lappen, har ikke plagget passet. Men det gjør det alltid når jeg dropper det :D

Jeg ville brukt riktig garn. Å skifte garntykkelse er for viderekomne :) og det kan hende det ikke funker i det hele tatt.

Jeg ville brukt riktig garn. Å skifte garntykkelse er for viderekomne :) og det kan hende det ikke funker i det hele tatt.

Det er ikke aktuelt, da får jeg bare prøve meg frem. I verste fall blir det klær til en dukke :p

Selv om pinnene et rett til garnet, så er de ikke rett til det du skal gjøre nå. Prøv å endre størrelse. Garnet tåler det, og størrelsen blir mer rett

Lurt å finne garn som er tilsvarende i antall masker pr 10 cm om en ikke vil bruke det som står i oppskriften.... Eller blir det fort vanskelig vil jeg tro.....

Selv om pinnene et rett til garnet, så er de ikke rett til det du skal gjøre nå. Prøv å endre størrelse. Garnet tåler det, og størrelsen blir mer rett
Ok, da får jeg gi det et forsøk. Vil helst strikke med større pinnenr egentlig, er 3 jeg trodde jeg skulle bruke, og strikker løst.

Om du er stuck med masse garn du må bruke opp, så prøv å finne en oppskrift som passer bedre til garntypen - om du strikker den du har med helt annen garnkvalitet kan resultatet fort bli rart, og å regne om maskene på måten du foreslår er nok ikke bare-bare for nybegynnere...

Back
Topp