Strikke til babyen?

frk-Kakemonster

Betatt av forumet
Jeg ligger syk og prøver å tenke på noe annet som gjør meg glad. Siden jeg liker å strikke, uansett om det av og til tar med en evighet å bli ferdig så har jeg så smått begynt å tenke på hva jeg skal strikke til den lille.
Tenkte at et nøstebarn teppe må den jo ha, og kanskje jeg skal prøve meg på en Marius-dress. Noen andre der ute som har begynt å tenke på å strikke noe?

Jeg ligger syk og prøver å tenke på noe annet som gjør meg glad. Siden jeg liker å strikke, uansett om det av og til tar med en evighet å bli ferdig så har jeg så smått begynt å tenke på hva jeg skal strikke til den lille.
Tenkte at et nøstebarn teppe må den jo ha, og kanskje jeg skal prøve meg på en Marius-dress. Noen andre der ute som har begynt å tenke på å strikke noe?

Jeg skal hvertfall strikke et par tepper, hentesett og så lurer jeg på å strikke vognpose. Fikk Klompelompe-boka og Paelas-boka i julegave, og synes det er mye fint :)

Jeg skal hvertfall strikke et par tepper, hentesett og så lurer jeg på å strikke vognpose. Fikk Klompelompe-boka og Paelas-boka i julegave, og synes det er mye fint :)

Så heldig du er som fikk dem i julegave! Hørt dei har mange kjekke oppskrifter☺️ åj strikke vognpose du, tenker du litt sånn risarosa inspirert? Eg har bare sydd en vår vognpose, til første.

Så heldig du er som fikk dem i julegave! Hørt dei har mange kjekke oppskrifter☺️ åj strikke vognpose du, tenker du litt sånn risarosa inspirert? Eg har bare sydd en vår vognpose, til første.

Ja, tenkte på noe ala Risarosa. Strikket en til fadderbarnet mitt i fjor. Fant du syoppskrift på vognpose på nettet?Det er så koselig å ha noen prosjekter framover :)

Selv har jeg også veldig lyst til å strikke Marius-genser, men er redd det ikke ville blitt 100% :confused:. Jeg er ikke så komfortabel med mønsterstrikk i flere farger (føler det blir litt ujevnt) ettersom jeg har strikket mest struktur/ mønster med fletter og slikt siste årene :)

Ja, tenkte på noe ala Risarosa. Strikket en til fadderbarnet mitt i fjor. Fant du syoppskrift på vognpose på nettet?Det er så koselig å ha noen prosjekter framover :)

Selv har jeg også veldig lyst til å strikke Marius-genser, men er redd det ikke ville blitt 100% :confused:. Jeg er ikke så komfortabel med mønsterstrikk i flere farger (føler det blir litt ujevnt) ettersom jeg har strikket mest struktur/ mønster med fletter og slikt siste årene :)

Spennande, risarosa sine er jo så fine . Fant det på nett, kan sjå om eg lagra linken. Sydde et babymat og. Oppskriften var med i bladet babydrøm. Den i grønnfarge. Så den kan eg bruke til nr to og

Eg har aldri strikka flette! Det tørr eg ikkje enda. Virker så vanskelig. Men har strikke Marius genser til frøkna på to. Var overraskende enkelt og ble overraskende fin. Valgte okergul som grunnfarge, hvit og grå på halsen

Er så forelska i vognposane frå ByMilla, i kvitt eller grått. :love7 Dei er og i flettemønster, men posen er open på midten i staden for i sida. Flettemønster er faktisk ikkje så altfor komplisert, det er mange kjekke guider på t.d YouTube. Det var der eg lærte det :)

Er så forelska i vognposane frå ByMilla, i kvitt eller grått. :love7 Dei er og i flettemønster, men posen er open på midten i staden for i sida. Flettemønster er faktisk ikkje så altfor komplisert, det er mange kjekke guider på t.d YouTube. Det var der eg lærte det :)

Å, Ja, de er utrolig fine! Enig i at fletter ikke er særlig komplisert :) You tube, drops og pickles har mange gode strikkevideoer. Jeg tyr til de så fort jeg er usikker på noe i en oppskrift:)

OOO då skal eg sjekke ut det! Takk for tips !

Jeg holder på med noe til meg selv, så skal strikke til baby etterhvert tenker jeg. De strikkebøkene ønsker jeg meg også! Så mye fint i dem!

Kjem sikkert til å strikke alt for masse. Held på med eit teppe no og tenker å strikke to til. Vil ha hentesett, nokre vestar/ullskjorter, sokkar og masse anna klart i goood tid. Og har allereie tjuvstarta :P Så veldig glad for en heil vinter til å bruke ullkle gjennom :)

Oppskriftene i Klompelompe og paelas er bra og detaljerte. Har òg myk start og Nøstebarnboka som eg har strikka masse frå. Kjøpte Gustav og Berta si bok, og den anbefalar eg ikkje - er heilt umulig å skjønne når ein skal gjere kva...

Jeg kan såvidt og strikke, men har veldig lyst til å prøve! Hvilke bøker med strikkeoppskrifter for baby/barn anbefaler dere for en nybegynner? :)

Jeg kan såvidt og strikke, men har veldig lyst til å prøve! Hvilke bøker med strikkeoppskrifter for baby/barn anbefaler dere for en nybegynner? :)
Jeg startet å strikke i høst og anbefaler paelas kjappstrikkadrakt og klompelompe! :) Jeg startet med lue fra klompelompe og lærte rett og vrang, nå strikker jeg det meste :p

Jeg har planlagt et go'klompen sett fra klompelompe og minst en kjappstrikkadrakt :p Har også lyst å strikke klompelompe-heldress, men da tror jeg mini må vere født sånn at jeg vet hvilke farger jeg skal bruke :)

Jeg holder på med noe til meg selv, så skal strikke til baby etterhvert tenker jeg. De strikkebøkene ønsker jeg meg også! Så mye fint i dem!

Eg holder også på med en genser te meg, men tek så lang tid(str L) så begynte på en liten baby bukse igår hihi liten pause frå mariusgenseren

Jeg startet å strikke i høst og anbefaler paelas kjappstrikkadrakt og klompelompe! :) Jeg startet med lue fra klompelompe og lærte rett og vrang, nå strikker jeg det meste :p

Enig! Den er veldig lett å strikke og veldig søt. Ellers ligger det en del oppskrifter på pickles.no hvor det står vanskelighetsgrad. Eg strikka Oslo anorakk uten å ha strikka særlig mykje annet enn skjerf tidligere.
Viktigste er at oppskriften er forståelig, og er det noe du ikkje vet hvordan du skal gjøre så har flere nettsider video som viser

Eg trur det er lurt å starte med enkle ting og ikkje gå for ting på tynne pinnar, for eksempel under pinne 3,5. Så spørs det om ein vil gjere enkle ting først, eller hoppe rett i det. Strikking er jo berre rett og vrangmasker som ein kombinerer med felling og auking :) Fletter er òg veldig enkelt, ein må berre vite kva ein skal gjere.

Eg starta med myk start- boka. Denne har mange forskjellige oppskrifter, og der er litt fokus på nybegynnerar. Den første Nøstebarnboka Strikk til Nøstebarn er òg bra, og har oppskrifter frå baby og opp til ca. 8 år. Klompelompe har mangen fine oppskrifter og desse er godt forklart. Det er òg oppskriftene til paelas (feks. KJappstrikka drakt). Det finns i tillegg til bøker eit heilt strikkeunivers på internett.
På ravelry (strikkesamfunn på nett, gratis, men må registrere seg) er der 1000vis av oppskrifter, men ofte på engelsk.

Sandnes garn og dei andre norske produsentane har mange fine oppskrifter, men desse er dessverre ofte veldig dårlig forklart... Så eg ville ikkje starta med det.

Tips til ting nummer 1? Kanskje Enkel lue frå Nøstebarn? Berre rettstrikk, litt felling, ei enkel samansying og ein kan lage snorer på den måten ein vil. Har fått mykje skryt for passformen på dei eg har strikka. Den er nok på pinne 3, men såpass liten at det bør gå bra :)

Gleder meg til å strikke babyklær :) Tenkte å kjøpe Klompelompe boken, veldig mye fint i den! Har litt begrenset strikkeerfaring men håper jeg får til noe :)
Det blir også en mormor som har klødd i fingrene i lengre tid etter å få et barnebarn å strikke til.

Gleder meg til å strikke babyklær :) Tenkte å kjøpe Klompelompe boken, veldig mye fint i den! Har litt begrenset strikkeerfaring men håper jeg får til noe :)
Det blir også en mormor som har klødd i fingrene i lengre tid etter å få et barnebarn å strikke til.
Den ser veldig fin ut, og du får helt sikkert til noe fint.

Alle anbefaler å begynne enkelt, så i årevis hadde jeg uferdige skjerf og sjal, men så blei jeg lei av det og bestemte meg for å lage noe jeg hadde lyst til å virkelig se ferdig! Jeg strikket en genser til meg selv, gjorde en del feil, men fullførte (og den kunne fint brukes), aldri snudd meg tilbake etter det ;)

Var innom butikken nå og de hadde så utrolig mye fint garn så måtte jo kjøpe litt. Tenkte å prøve meg på en enkel omslagsjakke:)

Back
Topp