Strikke-råd

Raskatte

Elsker forumet
Help! Ja,da tenkte jeg at jeg skulle begynne å prøve å strikke litt jeg også. Har ikke strikket siden ungdomsskolen, så ca 20 år..Husker lite...Så jeg trenger hjelp til å tolke denne oppskriften:
http://www.garnstudio.com/lang/no/visoppskrift.php?d_nr=b18&d_id=16&lang=no
Det jeg lurer på er når jeg skal begynne med mønsterne, skal begynne med M3- det står at hvit rute er rett fra retten og vrang fra vrangen...Dette skjønner jeg ingenting av...Skal jeg strikke både rett og vrang som hvit rute da? Noen som kan forklare dette litt forståelig?? Og jeg forstår det sånn at jeg skal strikke M3 som i mønsteret (altså kun 4 masker bortover) og deretter mønster M4? Og mønster M3 skal strikkes 8 cm nedover?
Sorry masse dumme spm, men helt nybegynner her-så trenger det inn med teskje.........

du snur strikketøyet hver omgang (du strikker ikke rundt og rundt) og når du da snur sånn at du strikker på vrangen av strikketøyet så må du strikke de hvite maskene vrang og de sorte maskene rett.

du skal hele tida strikke de 4 første og de 4 siste maskene rett, uansett om du er på rett eller vrangsida av teppet om du skjønner. så strikker du m3 8cm (husk de 4 første og siste maskene strikkes rett), så strikker du mønster 4 1 gang, altså ikke bare en runde men alt som står i M4 (husk de 4 første og siste strikkes rett). så 11cm av M1 osv....  M1 så avslutter du ca på 11cm alt ettersom om rutene er hele eller ikke, strikk en rute i høyden ferdig, ikke slutt midt i.

Takk for tips, så bare et spørsmål til-når du sier 8 cm så mener man nedover ikke sant, f.eks av M3 mønsteret skal være 4 masker bortover og 8 cm nedover? Er sånn jeg forstår mønsteret...[;)]

ja 8cm nedover, ikke bortover på strikketøyet, altså IKKE 8cm med masker [:)]

Back
Topp