Strikke genser?

Litja17

Elsker forumet
Septembergull'17
Høsthjerter 2017
Marsboere 2020
Hei, eg trenge litt råd her: Har plutselig fått veldig lyst å strikke en genser til meg selv.... Har strikka flere tidligere, men ender ofte med at de blir for store (hatt noen treff også da [emoji106]).
Innser at det kanskje ikke er så greit å treffe størrelse nå, iom det tar noen mnd å bli ferdig (lett sommergenser/jakke)....

Så, er det noen som har tips om modell/fasong som kan fungere?
Lurte på en av de på bilde under, evt å gjøre den hvite om til jakke, da går det an også når magen blir stor....
Evt om noe egner seg bedre ved amming enn andre?

Screenshot_20170228-070200.png
3-2.jpg11-2.jpg14-2.jpg

burda sikkert gått løs på babyklær for fullt, men er visst ikke helt klar for det enda..... [emoji13]

Visst du sliter med at de generelt blir litt stor anbefaler jeg deg å sjekke strikkefastheten din :)
Min søster strikker stramt og må bruke 1/2-1 str større pinner enn meg for å treffe. For min svigerinne går det andre veien :)

Det har mye å si for det ferdige produktet :)

Visst du sliter med at de generelt blir litt stor anbefaler jeg deg å sjekke strikkefastheten din :)
Min søster strikker stramt og må bruke 1/2-1 str større pinner enn meg for å treffe. For min svigerinne går det andre veien :)

Det har mye å si for det ferdige produktet :)
Ja, eg vet....strikker iblant prøvelapper og rekker opp når eg er halvveis når eg innser at strikkefastheten er helt feil. Ender ofte med kombinasjonen mindre pinne+mindre størrelse, og resultatet pleier å bli bra [emoji4]
Men ser for meg at størrelsen min kommer til å gå opp "littegrann" framover, det gjør det ikke akkurat enklere.... [emoji13]

Tror det får bli en tynn jakke/kofte av noe slag, usikker på å strikke i bommull, blir ikke det fort stivt/tungt/klumpete? mulig det blir samme garn som eg strikka av i sommer, tynn ull som ble luftig og god [emoji4]

Ja, eg vet....strikker iblant prøvelapper og rekker opp når eg er halvveis når eg innser at strikkefastheten er helt feil. Ender ofte med kombinasjonen mindre pinne+mindre størrelse, og resultatet pleier å bli bra [emoji4]
Men ser for meg at størrelsen min kommer til å gå opp "littegrann" framover, det gjør det ikke akkurat enklere.... [emoji13]

Tror det får bli en tynn jakke/kofte av noe slag, usikker på å strikke i bommull, blir ikke det fort stivt/tungt/klumpete? mulig det blir samme garn som eg strikka av i sommer, tynn ull som ble luftig og god [emoji4]

Finnes mange garn som er kombinasjon av ull og bomull, de er deilig og myk :)

Jeg hadde foreslått ett garn som feks Soul fra du store alpakka
http://dustorealpakka.no/garn/soul/?_sf_s=Soul

Veldig lett og luftig. Har en genser i det garnet og den veier noe sånt som 125g. Men varm på en kjølig sommerkveld. Veldig pene og "levende"/melert farger.

Jeg hadde foreslått ett garn som feks Soul fra du store alpakka
http://dustorealpakka.no/garn/soul/?_sf_s=Soul

Veldig lett og luftig. Har en genser i det garnet og den veier noe sånt som 125g. Men varm på en kjølig sommerkveld. Veldig pene og "levende"/melert farger.
Det ser jo også nydelig ut :)

Endte opp med å bestille drops air i fargen hvete og dale kidsilk erle i fargen terracotta. Tenkte å strikke de sammen, tror det kan bli lett og mykt og passelig sprek farge [emoji4] spent på hvordan de ser ut, og må jo faktisk lage prøvelapp da, alt anna vil jo være gambling på størrelse...[emoji23]
Takk for tips, eg får legge ut bilder etterhvert som eg kommer igang ;)

Det ser jo også nydelig ut :)

Endte opp med å bestille drops air i fargen hvete og dale kidsilk erle i fargen terracotta. Tenkte å strikke de sammen, tror det kan bli lett og mykt og passelig sprek farge [emoji4] spent på hvordan de ser ut, og må jo faktisk lage prøvelapp da, alt anna vil jo være gambling på størrelse...[emoji23]
Takk for tips, eg får legge ut bilder etterhvert som eg kommer igang ;)
Høres kjempefint ut. Lett, litt fluffy og gir overraskende mye varme.
Kom gjerne med oppdateringer [emoji4]

8163383c87b1a98e7bec324b8f7e96e5.jpg

Dæ! Veldig oransj jo! Og skulla kanskje hatt litt større pinne på dobbelt garn, litt i overkant tett. Egentlig tror eg de blir fine sammen da [emoji4] kan gå fort å strikke og, med pinnestr 4-5 :)

8163383c87b1a98e7bec324b8f7e96e5.jpg

Dæ! Veldig oransj jo! Og skulla kanskje hatt litt større pinne på dobbelt garn, litt i overkant tett. Egentlig tror eg de blir fine sammen da [emoji4] kan gå fort å strikke og, med pinnestr 4-5 :)
Husk å vask prøvelapper også, så du ser hvordan det blir når mohairen blomstrer.

Takk for tips :) må uansett få kjøpt pinner før eg kan starte å strikke, så da kan eg vel vente på vask av prøvelapp og. Øve på tålmodighet.... [emoji23]

Å faktisk lage ett par ulike prøvelapper og vaske + tørke de er noe omtrent alle strikkere (meg innkludert) synder veldig på ;) Alle ber hverandre om å gjøre det hele tida, men det er et sterkt tilfelle av "gjør som jeg sier, ikke som jeg gjør" :oops:

Å faktisk lage ett par ulike prøvelapper og vaske + tørke de er noe omtrent alle strikkere (meg innkludert) synder veldig på ;) Alle ber hverandre om å gjøre det hele tida, men det er et sterkt tilfelle av "gjør som jeg sier, ikke som jeg gjør" :oops:

Hehe, jepp! Sier ofte, eller får høre "husket du prøvelappen?" . Jeg har strikket i over to tiår og jeg har enda ikke strikket prøvelapp (men jeg har rekket opp maaaaange ganger) [emoji23]

Back
Topp