Strikke genser hjelp!

jente 92

Elsker forumet
Jeg har utrolig lyst til og lære meg og strikke genser. Men forstår ikke hvordan så lurer på om noen har noen gode tips til meg hvordan jeg skal lære meg det :-D ? Om noen har noen gode videoer eller nettsider som viser veldig nøye hvordan man gjør det.

Har strikket endel før men bare luer, sjærf og tepper :O haha

Sent from my iPhone using BV Forum

Garnstudio.no har mange fine videoer

Sent from my GT-I9100 using BV Forum mobile app

Synes også at videoene til framtidig er gode. Du kan også få mye god hjelp på en garnbutikk. Ellers synes jeg at det er enklere med rundstrikket genser.

Med fare for at jeg misforsår spørsmålet ditt, så er jo den definitivt enkleste fremgangsmåten å følge et mønster. Det finnes mønstre mange steder på nett, noen er gratis og noen må du kjøpe, og alle garnbutikker selger vanligvis hefter med mønster. I mønstre er det som regel også oppgitt hvilket garn du skal bruke, noe som gjør det enklere å få et godt resultat enn om du må finne rett garntype selv.

Hvis du har en strikkebutikk i nærheten, anbefaler jeg at du tar turen innom og hører om de har et enkelt gensermønster å anbefale deg (det finnes jo flere teknikker og flere varianter av montering, noe enklere enn andre). I de fleste garnbutikker kan du også komme tilbake å få hjelp med mønsteret om du sitter fast :-)

Med fare for at jeg misforsår spørsmålet ditt, så er jo den definitivt enkleste fremgangsmåten å følge et mønster. Det finnes mønstre mange steder på nett, noen er gratis og noen må du kjøpe, og alle garnbutikker selger vanligvis hefter med mønster. I mønstre er det som regel også oppgitt hvilket garn du skal bruke, noe som gjør det enklere å få et godt resultat enn om du må finne rett garntype selv.

Hvis du har en strikkebutikk i nærheten, anbefaler jeg at du tar turen innom og hører om de har et enkelt gensermønster å anbefale deg (det finnes jo flere teknikker og flere varianter av montering, noe enklere enn andre). I de fleste garnbutikker kan du også komme tilbake å få hjelp med mønsteret om du sitter fast :-)

Jeg har planer om å strikke en helt enkelt genser istarten men problemet er at jeg forstår ikke hvordan folk får armene til å henge sammen med resten av genseren :P haha. Føler meg som er dust, men forstår meg ikke på alle disse forkortelsene som står på oppskriftene ..

Armene strikkes oftest hver for seg og blir sydd på :)

Ofte når du kjøper hefter med oppskrifter så har de forklaringer på forkortelsene :) er det noen spesifikke du ikkje forstår så kan jeg prøve å hjelpe :) er ikkje ekspert selv men kan noe :)

Jeg har planer om å strikke en helt enkelt genser istarten men problemet er at jeg forstår ikke hvordan folk får armene til å henge sammen med resten av genseren :p haha. Føler meg som er dust, men forstår meg ikke på alle disse forkortelsene som står på oppskriftene ..

Jeg strikka en skappelgenser som førstegenser, bare for å få opp selvtilliten i forhold til et så stort prosjekt :) funka fint for meg i allefall :) nå er jeg i gang med flere store prosjekt! så det er jo en mulighet :)

Jeg har planer om å strikke en helt enkelt genser istarten men problemet er at jeg forstår ikke hvordan folk får armene til å henge sammen med resten av genseren :p haha. Føler meg som er dust, men forstår meg ikke på alle disse forkortelsene som står på oppskriftene ..

Det finnes flere forskjellige måter å feste ermene på; man kan sy ermene på (feks med symaskin) eller man setter begge ermene og selve genseren (ofte kalt bolen) inn på samme pinne og strikker de sammen. Personlig syns jeg det som kalles raglanfelling er den enkleste måten å feste ermene på, men rundfelling er også greit for nybegynnere. Å sy ermene på er ofte vanskeligere, det krever litt trening å få det fint, så ville unngått det var jeg deg.

Som nevnt; i en strikkebutikk får du ofte god hjelp med oppskriftene - sånn som å tolke forkortelsene. Har du noen strikkebutikk i nærheten av der du bor? Hvilke slags mønster er det du har sett på så langt - jeg syns det er stor variasjon i hvor lett oppskriftene er å følge ( og stor variasjon i vanskelighetsgrad )?

Det er definitivt enklest med rundfelling eller raglan. Rundfelling betyr at du feller rundt hele genseren, etter at armene er satt på pinne med bolen. Raglan felles på 4 steder, i overgangene mellom erme og genser. Isying av ermer er noe herk:confused: Søk etter lettstrikkede gensere eller spør på garnbutikk. :)

Jeg anbefaler definitivt ikke man starter med mønster. Hold deg til en farge i begynnelsen, finn en enkel oppskrift, kanskje med struktur dersom du mestrer vrangmasker. Selv om jeg personlig ikke er tilhenger av strikkefarsotter, så er faktisk Skappel-genseren en ypperlig begynnelse, og oppskriften er superenkel. Der er heller ikke monteringen særlig vanskelig.

Rundfelling er jo enkelt i den forstand at du slipper å sy sammen og montere ermene, men kan også være litt komplisert å forstå dersom du ikke har noen til å veilede deg.

Stikk til nærmeste strikkebutikk og forhør deg om det finnes noen strikketreff, kanskje hos dem, eller i nærheten.

Jeg anbefaler definitivt ikke man starter med mønster. Hold deg til en farge i begynnelsen, finn en enkel oppskrift, kanskje med struktur dersom du mestrer vrangmasker. Selv om jeg personlig ikke er tilhenger av strikkefarsotter, så er faktisk Skappel-genseren en ypperlig begynnelse, og oppskriften er superenkel. Der er heller ikke monteringen særlig vanskelig.

Rundfelling er jo enkelt i den forstand at du slipper å sy sammen og montere ermene, men kan også være litt komplisert å forstå dersom du ikke har noen til å veilede deg.

Stikk til nærmeste strikkebutikk og forhør deg om det finnes noen strikketreff, kanskje hos dem, eller i nærheten.

Jeg tror du misforstår hva jeg mener med mønster :). Jeg mener ikke at man skal gi seg i kast med et komplisert prosjekt med mange farger og figurer, tvert i mot. Ensfarget er helt klart lurt i starten. Jeg mener mønster som i en oppskrift på en genser, i stedenfor å bare strikke en genser sånn helt etter eget hode.

Skappelgenseren er jo også et mønster, eller en oppskrift, på en genser. Selv har jeg aldri prøvd meg på den (heller ingen tilhenger av farsotter av det slaget), så kan ikke mene noe om hvor vanskelig den er :)

Jeg tror du misforstår hva jeg mener med mønster :). Jeg mener ikke at man skal gi seg i kast med et komplisert prosjekt med mange farger og figurer, tvert i mot. Ensfarget er helt klart lurt i starten. Jeg mener mønster som i en oppskrift på en genser, i stedenfor å bare strikke en genser sånn helt etter eget hode.

Skappelgenseren er jo også et mønster, eller en oppskrift, på en genser. Selv har jeg aldri prøvd meg på den (heller ingen tilhenger av farsotter av det slaget), så kan ikke mene noe om hvor vanskelig den er :)
Åja. I mitt vokabular er det stor forskjell på mønster og oppskrift ;) oppskrift er skrevet, og det vanligste i strikking. Mønster er tegnet, og noe jeg forbinder med mønsterstrikk eller søm.

Jeg har faktisk strikket Skappel, på bestilling. Det er strengt tatt bare 4 firkanter, ikke noe verre enn et skjerf :)

http://kristinepg.no

Back
Topp