Strikka babysko:)

Merri24

Gift med forumet
Mormor har i mange år strikka utallige av disse "skoene", og jeg fikk flere par til snuppa mi da hun blei født. Brukte nesten bare dem, for de har en genial passform som gjør at de ikke faller så lett av de små babytåsene:) Brukte dem helt til hun begynte å gå.

Siste månedene har jeg bare lagt på sofaen, og det eneste jeg har orka å gjøre, er egentlig å strikke. Er ikke akkurat superflink, men liker å ta noen utfordringer. Så siste utfordring blei å se på sokkene mormor har strikka, og prøve å få det til på samme viset. Viste seg at det egentlig var veldig lett å strikke dem! Så vips, så hadde jeg fire par:) Og de blei finere og finere:)

Her ser dere resultatet:

Åååh, dei var jo berre kjempefine da!![:)]
Og så praktiske, fikk nesten lyst på sånne eg no![:D][8D]

Åå, så utrolig lekre!! Ikke lenge igjen før bebissen kommer nå!! Hvordan er formen?

ORIGINAL: smash

Åå, så utrolig lekre!! Ikke lenge igjen før bebissen kommer nå!! Hvordan er formen?

Takk for det:) Formen er elendig, har i tillegg til alle andre problemer med kvalme, bekken, slapphet og diverse matintoleranser klart å bli skikkelig forkjøla.. Så nå sover jeg nesten ikke. Men fikk en ny type hostesaft i går som ser ut til å hjelpe, så satser på å bli litt bedre før The grand finale:) Håper ikke det er så lenge igjen nå!

ORIGINAL: Merri24

Takk for det:) Formen er elendig, har i tillegg til alle andre problemer med kvalme, bekken, slapphet og diverse matintoleranser klart å bli skikkelig forkjøla.. Så nå sover jeg nesten ikke. Men fikk en ny type hostesaft i går som ser ut til å hjelpe, så satser på å bli litt bedre før The grand finale:) Håper ikke det er så lenge igjen nå!

Åh, hjelpes!! Var ikke bare èn ting du skulle plages med!! Uff[:(] Godt det ikke er så lenge igjen!
Du har ei som er født i mai08? Hvordan går det å ha henne da? Eller går ho i bhg?
Mina er jo også mai08, og FOR et tempo!!!

kult...

De var jo kjempefine[:)]
Skulle ønske jeg kunne strikke så bra.

Kjempefine. Skulle ønske jeg kunne strikke[:D][:D]

Åh, hjelpes!! Var ikke bare èn ting du skulle plages med!! Uff[:(] Godt det ikke er så lenge igjen!
Du har ei som er født i mai08? Hvordan går det å ha henne da? Eller går ho i bhg?
Mina er jo også mai08, og FOR et tempo!!!

Ja, her er det ei turbosnuppe!! Ho er heldigvis i barnehagen hver dag, for jeg orker ikke være med henne aleine.. Skal bli godt å bli ferdig med dette og få litt energi igjen!! Er nok ei som blir fornøyd med å få mamman sin "tilbake":)

Så herlige! Har ikke lyst til å knote ned oppskrifta vel??

Kjempe fine[:)]

ORIGINAL: Fru Lotten

Hmm, kan prøve.. Strikker med babyull på pinne 2,5. I str ca nyfødt blir det slik:

Legg opp 40 masker, strikk 15 omg. med 1 rett og en vrang så du får en vranbord (altså frem og tilbake på to pinner).

Så strikker du 15 omg. på samme måte over de 10 midterste maskene.

Deretter begynner du med den andre fargen helt i enden, og plukker opp 10 masker på hver side av "flappen". Nå skal du bare strikke rett, fortsatt på to pinner. (du strikker altså ikke vrang på baksiden, selve skoen skal være rillete). Strikk ca 16-20 omg. Så feller du av de 25 første maskene på en pinne, strikker pinnen ut, og feller av de 25 første på neste pinne. Fortsett å strikke på de 10 maskene du har igjen, dette blir såle. Strikk ca 20 omg før du feller av første maske på hver pinne til du har 4 igjen. Fell så av. Deretter syr du sammen hele greia til en sko, er vel logisk åssen det gjøres.

Legg så opp 12 masker, strikk 3 omg og fell av. Denne syr du midt over sokken som reim, og fest gjerne en knapp i den ene enden. Til slutt hekler du kanten øverst. Måten jeg gjør det på, er 3 luftmasker som festes i den første luftmasken. Deretter en fastmaske i 2-3 masker lenger bort på sokken. Så 3 luftmasker osv.

Si ifra om jeg skal forklare noe mer:)

Dette er veldig enkelt! Og veldig kjekt når man kan strikke frem og tilbake på to pinner. 

Så flotte de var.

Takk for oppskrift, skal prøve meg på sånne etterhvert. [:D]

åååååå, sånne kunne jeg tenkt meg til lillegutt som kommer i august

Helt nydelige!!:-))

ORIGINAL: Lettliva

så herlige. Kjempesøte!

ORIGINAL: Fru Lotten

Hmm, kan prøve.. Strikker med babyull på pinne 2,5. I str ca nyfødt blir det slik:

Legg opp 40 masker, strikk 15 omg. med 1 rett og en vrang så du får en vranbord (altså frem og tilbake på to pinner).

Så strikker du 15 omg. på samme måte over de 10 midterste maskene.

Deretter begynner du med den andre fargen helt i enden, og plukker opp 10 masker på hver side av "flappen". Nå skal du bare strikke rett, fortsatt på to pinner. (du strikker altså ikke vrang på baksiden, selve skoen skal være rillete). Strikk ca 16-20 omg. Så feller du av de 25 første maskene på en pinne, strikker pinnen ut, og feller av de 25 første på neste pinne. Fortsett å strikke på de 10 maskene du har igjen, dette blir såle. Strikk ca 20 omg før du feller av første maske på hver pinne til du har 4 igjen. Fell så av. Deretter syr du sammen hele greia til en sko, er vel logisk åssen det gjøres.

Legg så opp 12 masker, strikk 3 omg og fell av. Denne syr du midt over sokken som reim, og fest gjerne en knapp i den ene enden. Til slutt hekler du kanten øverst. Måten jeg gjør det på, er 3 luftmasker som festes i den første luftmasken. Deretter en fastmaske i 2-3 masker lenger bort på sokken. Så 3 luftmasker osv.

Si ifra om jeg skal forklare noe mer:)

Dette er veldig enkelt! Og veldig kjekt når man kan strikke frem og tilbake på to pinner. 

Takk!! Disse skal jeg jammen prøve en av dagen nå! Så søte![:)]

Back
Topp