stresset og opprørt

Solmilla83

Glad i forumet
❤ Oktoberbaby 2016 ❤
Jeg var på kontroll på sykehuset for en uke siden. På onsdag var jeg innom minjournal og leste notatet og ble svært opprørt, nesten ikke sovet på to netter og hode kverner hele tiden av engstelse. Må bare lufte litt. Jeg sa bare på timen at jeg ikke ønsket meg flere barn, men hva jeg vil om to-fem år vet jeg ikke for livssituasjonen kan jo endre seg. Så står det i notatet sterlisering ikke diskutert, men fast bestemt på at hun ikke ønsker flere barn. Men hun nevnte ikke ordet sterlisering på timen da fikk jeg jo ikke sakt noe og da kom det som sjokk og uforberedt å lese det. Jeg skal jo ha keisersnitt i narkose og livredd for at de skal finne på å gjøre noe sånt. Jeg ønsker overhode ikke det, skulle de gjøre det er det værste som kunne skje meg. Vet ikke hvorfor det traff meg som en kniv i hjerte med det gjorde det. Ble veldig lei meg. Trur det handler om at jeg har narkose og redd de skal gjøre noe med kroppen min jeg ikke har kontroll, jeg sier at jeg ikke skal ha flere barn for å tenke at dette er siste for å prøve å nyte det maks og kose meg

jeg vil egentlig at den settningen slettes fra journalen min. Hva skal jeg gjøre ? ringe sykehuset eller la det bero, vil ikke virke hysterik bekymret til sykehuset, siden de alt vet jeg er bekymret eller rote eller skape mer tvil. Kopi er også sendt til min jordmor skal jeg ringe henne og lufte tankene. Hva skal jeg gjøre og hva hadde dere gjort?

Måtte lufte litt for å lette trykke i hode.

Jeg hadde ringt og gitt beskjed på sykehuset. Så lenge det ikke er noe dere har snakket om så er det ingen grunn til at det skal stå i journalen din.

Sto det ikke at sterilisering IKKE var diskutert? Det er vel egentlig betryggende for din del? De kan ikke gjøre noe med deg som ikke er diskutert med deg. Skal du ikke ha med deg noen under inngrepet, slik du føler deg tryggere på hva de gjør? Sånn for din egen del tenker jeg....

Sto det ikke at sterilisering IKKE var diskutert? Det er vel egentlig betryggende for din del? De kan ikke gjøre noe med deg som ikke er diskutert med deg. Skal du ikke ha med deg noen under inngrepet, slik du føler deg tryggere på hva de gjør? Sånn for din egen del tenker jeg....

Nei siden det er narkose kan jeg ikke det, jo sto ikke diskutert, men forstår ikke hvorfor det skal stå noe som ikke er diskutert
og så står det hun er fast bestem på ikke å ha flere barn og da er jeg redd de tolker det sånn at jeg vil det.

Tror det kanskje er vanlig å diskutere dette med flergangsfødende som skal ha keisersnitt. Det er veldig greit for de som ønsker sterilisering å gjøre det samtidig. Det er derfor ganske standard å drøfte dette. Det er ikke sikkert at legen følte den diskusjonen var aktuell akuratt da og derfor ikke sa noe mer rundt det:) Men som alt i helsevesenet må alt dokumenteres. Tenker det er fint at hun tok det med slik at ingen kan missforstå at dere har sakket om det.
Men ta en tlf til sykehuset og snakk med de. Du kan jo også si at du ønsker at det skal stå at du IKKE ØNSKER sterilisering for din egen trygghet.

Jeg tror du må fysisk signere et formular for at de ska kunne utføre sterilisering ved keisersnitt, men jeg hadde uansett tatt kontakt med jordmor (eller sykehuset) og nevnt at du lest journalen.
Alt for å motvirke eventuelle misforståelser! :)
Det går sikkert bra, jeg tror ikke de vil se deg som hysterisk, det er jo ganske alvorlige ting det er snakk om :) lykke til!

Jeg hadde ringt og gitt beskjed på sykehuset. Så lenge det ikke er noe dere har snakket om så er det ingen grunn til at det skal stå i journalen din.

Det er sånn jeg tenker også. Men man kan slette ting fra en journal? Ser også at den ikke er signert og de betyr jo a det ikke er lagret. Men får sikkert kun snakket med en Sekritær

Hvis det står at det ikke er diskutert, er det vel for så vidt greit..?
Jeg skriver det ofte i epikriser, hvis det er noe som jeg ikke har tatt opp med pasienten. Mest for en påminnelse til meg selv for neste time, evt hvis noen andre skal overta min pasient.

Da jeg var hos jordmor om onsdagen, spurte hun meg hva jeg tenkte om flere barn. Jeg sa at det er helt sikkert at jeg ikke skal ha (vi har diskutert dette hjemme, og jeg vil egentlig ikke at samboer skal sterilisere seg, da dette blir hans første, for man vet jo aldri hva som skjer. Men jeg har 2 fra før, og syns det holder med 3)
Videre sa hun at hvis det skulle skje noe under fødselen som gjør at det blir keisersnitt, så kan de sterilisere i samme slengen. Men da måtte jeg skrive under på et skriv på sykehuset først. Så du må nok skrive under hvis det skal skje...Men igjen, ring å spør for å være 100% sikker:)

Jeg tenker at det bare er dokumentert at sterilisering ikke er tatt opp, selv om du sier du ikke ønsker flere barn. Det kan være en del av en rutine å spørre om dette, og behandler har da vidt at dette ikke er gjort i ditt tilfelle. Man har dokumentasjonsplikt, så jeg ville skrevet sånn om det var en av mine pasienter også. Like mye som en påminnelse til meg selv til neste gang du kommer. Og for evt sterilisering under ks må du nok signere samtykkeerklæring før de starter.

Det er ett skjema du må få av legen på sykehuset som du må skrive under på for at sterilisering under keisersnitt skal skje. Sånn du forklarer det ut i fra journalen din så tolker jeg det som at hun skriver at du per dags dato ikke ønsker deg flere barn og at sterilisering ikke er diskutert. Hadde dere derimot diskutert dette og sånn så hadde det nok stått på en annen måte. Men ta en tlf til sykehuset og snakk med de og forklar, men de kan ikke gjøre det uten ditt samtykke :-)

Nei siden det er narkose kan jeg ikke det, jo sto ikke diskutert, men forstår ikke hvorfor det skal stå noe som ikke er diskutert
og så står det hun er fast bestem på ikke å ha flere barn og da er jeg redd de tolker det sånn at jeg vil det.

Jeg mener det er til din fordel at det står i journalen Det står ikke diskutert=ikke aktuelt. Tror ikke du trengerr å tenke mer på dette:)

Jeg tror ikke at du trenger å bekymre deg for dette! Jeg skal ha ks og spurte jordmor på sykehuset ang sterilisering da jeg ønsker dette. Jeg fikk da beskjed om at jeg måtte signere et skjema når jeg var i samtale med legen. Det må signeres og leveres på forhånd, hvis ikke så vil de heller ikke gjøre det, fordi det ikke er godt nok gjennomtenkt. :)

Jeg tror ikke at du trenger å bekymre deg for dette! Jeg skal ha ks og spurte jordmor på sykehuset ang sterilisering da jeg ønsker dette. Jeg fikk da beskjed om at jeg måtte signere et skjema når jeg var i samtale med legen. Det må signeres og leveres på forhånd, hvis ikke så vil de heller ikke gjøre det, fordi det ikke er godt nok gjennomtenkt. :)

Så det har ikke noe å si at man har uttrykt noe muntlig?

Ved sterilisering skal det signeres skriftlig. Men det er nok bare å ringe og be dem legge til at du ikke ønsker sterilisering.

Back
Topp