Stressa og nervøs for hcg

Nienor__

Elsker forumet
Aprillykke 2016
Har vært gravid to ganger tidligere, og begge disse har endt i SA (rundt uke 6). Har derfor vært veldig stressa rundt dette svangerskapet, og fikk derfor komme i begynnelsen av september for å måle hcg-nivåene. Vet ikke om noen av dere har noen kjennskap til hcg men skriver hvertfall ned resultatene her
02.09 127 000 8 + 2
04.09 133 000 8 + 4
14.09 105 000 10 + 0
18.09 < 100 000 10 + 4

Det starta jo med en fin stigning, men siden de på legekontoret hadde klart å lagt inn resultatene på feil dato fikk jeg bare svar på den første prøven den 02.09. (Den fra den 04.09 oppdaga de ikke før etter 3dje blodprøve)
På grunn av legekontorets rot måtte jeg da komme inn igjen den 14.09 for å ta en tredje prøve, denne viste jo en ganske stor nedgang i hcg. Legen ringte meg da og sa at dette så ikke bra ut og hinta til at dette kom til å ende i en SA, jeg nevnte da hvor langt på vei jeg var og at jeg hadde lest at hcg nivåene skulle synke rundt uke 8 - 12 etter hva jeg hadde lest, og at jeg hadde ingen symptomer på at det skulle gå galt. Dette svarte ikke legen meg noe på, og sa i bunn og grunn at jeg bare måtte vente på at blødningen skulle begynne.
Dette provoserte meg jo litt, for hvis det faktisk er en tiltagende SA så vil man jo gjerne vite det og ikke gå i usikkerhet i lang tid. Fikk derfor komme inn for å ta enda en blodprøve og så skulle vi ta det derfra sa legen.

Ringte på mandag og tidlig tirsdag for å få svar, og de var ikke kommet. Selv om vi egentlig ikke var så stressa pga nedgangen i hcg ut i fra det både samboer og jeg hadde lest om det kjente vi at usikkerheten gnagde noe veldig. Derfor bestilte vi ul på dagen i går, og fikk der sett en liten krabat som sprelte fornøyd rundt og med en fin hjerterytme. Dette beroliget oss jo veldig, og vi slo fra oss tankene om at noe er galt.
I dag får jeg melding fra legen min i dag om at "HCG er under 100 000 og dette er derfor en spontanabort. Ta kontakt for legetime...()"

Så nå sitter vi jo her og er ganske stressa egentlig. Vi fikk jo bekrefta i går at alt så bra ut, men jeg klarer jo likevel ikke å slappe helt av. Har derfor ringt helsestasjonen hvor jeg skal på første kontroll til jm og venter på å bli ringt opp igjen for å få et svar.

Huff, vet ikke helt hva jeg håper å oppnå med dette innlegget. Bare følte for å lufte litt frustrasjon.

Aller først må jeg si at jeg forstår bekymringen din, men han der fastlegen din kan jo ikke være helt god! Ærlig talt, sånn oppfører ikke en seriøs lege seg! Kjenner at jeg blir kjempeprovosert over måten dere blir behandlet på.:@ Jeg ville stolt mer på ul enn HCG-måling, og som du også skriver så går jo HCG-nivåene ned etterhvert. Tror jeg ville bytta fastlege... Masse lykke til, jeg både tror og håper spiren din vokser seg stor og sterk.:) Klem

Herregud, hva slags melding er det å få fra legen?

Synes det er veldig rart at de gir så forskjellige beskjeder

Kanskje du skal ringe til gynekologen som tok ultralyd igår og spørre hva hun tror?

Jeg krysser fingrene for at alt er bra! Og anbefaler deg å bytte fastlege!!!

Hvis du så et levende foster på ul i går så er jo babyen din i live, det var den også da prøvene ble tatt. ;)

Du må kontakte legen din og gi beskjed om at han tar feil og tydeligvis ikke har peiling på hcg-nivå etter uke 10. Så forteller du at du så en levende baby på ul i går, og om legen enda er i tvil får han sende deg til offentlig ul for å få bekreftet at babyen har det bra.

Veldig uprofesjonelt av legen må jeg si. Men dessverre er det veldig mange allmenpraktikere som har veldig dårlig peiling på svangerskap!

Legen kan jo ikke bare komme å si at det er en spontan abort. ... For en fyr... Han burde jo heller ha henvist deg til UL spør du meg! ❤

Hvis du så et levende foster på ul i går så er jo babyen din i live, det var den også da prøvene ble tatt. ;)

Du må kontakte legen din og gi beskjed om at han tar feil og tydeligvis ikke har peiling på hcg-nivå etter uke 10. Så forteller du at du så en levende baby på ul i går, og om legen enda er i tvil får han sende deg til offentlig ul for å få bekreftet at babyen har det bra.

Veldig uprofesjonelt av legen må jeg si. Men dessverre er det veldig mange allmenpraktikere som har veldig dårlig peiling på svangerskap!
Signerer dette!

Ble heldigvis oppringt av jordmor nå, og hun sa at jeg ikke hadde grunn til bekymring. Hcg skal jo som sagt synke, og ble tydelig irritert på fastlegen min. Det som provoserer meg mest egentlig er at da vi snakka på tlf forrige uke nevnte jeg flere ganger at slik jeg forstod det så skulle hcg synke når man var så langt på vei som jeg var, men dette hørte hun jo ikke på.
Ringte legen etterpå for å si at alt var bra, og da virka hun overraska over hvor langt jeg var på vei(!) og nevnte første kontroll. Når jeg da sa at jeg skulle ha første kontroll hos jm ble hun irritert, fordi "det ble så mye styr med prøver og sånn".
Dette var uansett siste gangen jeg forholder meg til henne, har vært litt skeptisk til henne tidligere, så dette bekreftet bare at jeg bør bytte fastlege.

Kjære vene, jeg er nesten målløs :-(

Min erfaring er at en fastlege umulig kan vite alt om alt innen medisin, en second opinion hos spesialist er da noen ganger nødvendig. Noen ganger vil ikke legen henvise og da tenker jeg man bare får finne en selv. Sånn som du har gjort. Jeg synes du har vært veldig flink og stol på deg selv sier jeg :-) kjennes det ikke riktig hva helsepersonell sier, så spør og spør og gi tilbakemelding enten muntlig eller skriftlig om dine opplevelser. Det er ikke alle som takler tilbakemeldinger proft, men det er litt prinsippsak synes jeg selv. Jeg skrev en tilbakemelding til en fastlege en gang og jeg skal si deg jeg fikk raskt svar tilbake med beklagelse :-)

Last edited:
Kjære vene ... Man skal jo helst ikke ta hcg etter uke 8. Burde legen din visst

herregud, sier jeg bare... snakk om lege som ikke har peiling... stakkars deg.. men du har jo sett den lille krabaten din sprelle:D så gratulerer :D

Huff, for en lege! Og for en behandling. Helt utrolig egentlig! Bra du har stolt på deg selv og gått videre med det privat. Ville ikke bekymret meg for HCG'en, det viktigste er at du så babyen sprell levende! Pust lettet ut, - gratulerer!

Hvis det stemmer at man ikke skal ta HCG etter uke 8 gjorde fastlegen min akkurat samme bommert. Var der på fredag (uke 10) på grunn av småblødninger. Han tok HCG og sa han skulle ta ny neste gang. Han henviste heldigvis også videre til UL samtidig, så jeg drar dit og lar det avgjøre hvorvidt noe er galt eller ikke.

Fy f.. for en lege!! Er det mulig! Kjenner jeg blir helt satt ut jeg...

Huff, for en lege! Og for en behandling. Helt utrolig egentlig! Bra du har stolt på deg selv og gått videre med det privat. Ville ikke bekymret meg for HCG'en, det viktigste er at du så babyen sprell levende! Pust lettet ut, - gratulerer!

Hvis det stemmer at man ikke skal ta HCG etter uke 8 gjorde fastlegen min akkurat samme bommert. Var der på fredag (uke 10) på grunn av småblødninger. Han tok HCG og sa han skulle ta ny neste gang. Han henviste heldigvis også videre til UL samtidig, så jeg drar dit og lar det avgjøre hvorvidt noe er galt eller ikke.

Hadde en bra magefølelse hele veien egentlig, fordi jeg har lest meg opp litt rundt dette med hcg. Men kjente jo selvfølgelig at det stakk i hjertet og at stressnivået økte når man får en så bastant melding fra legen om at det er en spontanabort...

Jeg er overraska over hvor liten kunnskap det tydeligvis er hos mange fastleger om hcg-målinger. Greit at det kanskje ikke så vanlig å måle, men når det blir tilbudt gravide for å kunne bekrefte/avkrefte at alt er bra er det jo utrolig viktig at de kjenner til praksisen om hvor lenge hcg er holdbart. Og i mitt tilfelle så har hcg sunket (som det skal), men er samtidig langt innafor de verdiene man kan forvente å finne.

Men utrolig bra at du har hatt fått henvisning til UL også, det er jo det som skal brukes når vi er kommet så langt som vi er. Krysser fingrene for deg og at du også får sett en sprek liten krabat som spreller der inne :)

Back
Topp