Stress på jobben..

kmb

Forelsket i forumet
Jeg jobber skift med et ganske høyt stressnivå til tider. Jeg er nå i uke 23 og lure vel egentlig på hvordan det påvirker babyen.. Muligens et dumt spm, men jeg lurer på hva dere evt har erfaring med :) Takk for svar!

Sent from my iPhone using BV Forum mobile app

Det påvirker nok ikke babyen, men deg. Du må kjenne litt på hva det gjør med deg og evt snakke med legen din om det. Vet selv hvordan det er og synes det er godt gjort om du har jobbet 100% frem til idag :-)

Jeg jobber også 100% skift med varierende stressnivå. Påvirker nok ikke babyen men deg selv. Merker at jeg tåler mindre nå enn for noen uker siden :) Jordmor anbefalte meg å slutte med nattevaktene når jeg følte for det. Begynte å spy igjen forrige uke da jeg jobbet nattskift. Men tenker jeg vil prøve enda litt til før jeg eventuelt gir meg med nattskiftene. :)

Visste du at hverdagsstress over tid kan uroe barnet? Er du for eksempel trøtt, men allikevel unnlater å ta deg en liten hvil, vil du kunne merke at barnet beveger seg mer og er urolig. Det er ingen nervekanaler eller annen fysisk forbindelse mellom deg og barnet, men adrenalin og andre opphissende eller dempende stoffer kan komme gjennom morkaken og påvirke barnet ditt

Leste den her http://www.babybest.no/gravid/fosterets-utvikling-uke-for-uke/ på uke 24

Jeg ville nok roet med litt ned ja.. Har gått fra å være i jobb 100% til å bli 40% sykemeld. Det er viktig å ta det mer rolig og høre på kroppen nå som man er gravid, tenker jeg.

Jeg jobber som servitør nå ca 100 timer i mnd, sliter med bekkenløsing og fysioterapeuten har bedt meg komme 1-2 ganger i uka det har hjulpet mye, men begynner på 50% av det igjen fra neste mnd, klarer bare såhvit en travel helg nå. Om du sliter ned bekkenløsning så tenk på at om du ikke tar det seriøst kan du slite med det etter graviditeten og. Men nå sliter jeg med urolige ben (RLS) i tillegg så får ikke ordentlig hvile om natten, bebi i magen sparker hardest da jeg sitter og slapper av om morgnene spess etter jobb. Men nå stresser jeg ikkje selv om det er stress på jobb, tror det er sunnt.

Det er tøfft å jobbe som servitør når man er gravid. Jeg er restaurantsjef i et lite bedrift, og løper rundt i like linje med servitørene, kanskje til å med mer, har ju ansvar over alt det som skjer.. Nå har jeg vært sykemeldt først 20% i 1 måned, og deretter 40% snart i to måneder, klarer rett å slett ikke å løpe rundt en hel kveld uten pauser lenge. Snakket med jordmoren, som mener at vi skal søke svangerskapspenger til meg i stedet for sykemelding. Som hun sier, det er pga. jobben, jeg selv er ikke syk. Med vanlig kontorjobb, så kunne jeg har vært på jobb 100%. Men at det er ikke bra til baby at jeg står og går hele kvelden og har så stressende jobb som jeg har. Så om to uker skal jeg til ny kontroll og så søker vi om svangerskapspenger, så lenge jeg ikke blir syk før det da. Men hun mener at vi må øke uansett fraværsprosenten, det hadde hun gjort allerede sist, men jeg ønsket å fortsette en måned til med nåværende løsning. Syns det er viktig man hører på kroppen sin. :)

Back
Topp