Stress og ICSI

TiraV

Gift med forumet
Kan stress påvirke ISCI-forsøk negativt?
Eg antar det kan det, men er det nokon som veit/kan noko om det??

Eg hadde ein pyton dag på jobben i går og i dag, åsså begynte eg å tenke på om det kan rote til prøverørs-forsøket eg skal til med. (første sprøyte i går). Å då vart eg jo berre meir stressa og bekymra for at eg skulle ødelegge heile greiene. Trøtt og sliten, så etter eg var ferdig på jobben har eg gått med ein stor klump i halsen og tårer i augene..

Huff da TiraV, dette hørtes trist ut!
Jeg tror ikke en stressende dag på jobben har noen innvirkning på forsøket ditt. Faktisk så er en moderat mengde stress bare sunt, det er først når det blir for mye at det er skadelig (og da skal det som regel mye mer til enn en stressende jobbuke). Når det gjelder å bli gravid, så sier man at stress kan føre til at kroppen produserer for store mengder av et hormonet kortisol som gjør det vanskelig å bli gravid. Men dette har jeg inntrykk av er ganske sjelden.

Jeg tror det beste du kan gjøre for deg selv i denne perioden og tiden etter forsøket, er å gjøre ting som gjør deg glad, som du liker og som gjerne får deg til å koble litt ut. Og ikke tenk på at du kan gjøre feil som fører til at du ikke blir gravid. Jeg fikk grei beskjed av legen etter innsettingen: "Du skal leve akkurat som før, ingenting du gjør eller ikke gjør kan påvirke om du blir gravid eller ikke. Nå er alt opptil om egget fester seg." Ganske betryggende å høre, var i alle fall en lettelse for meg! [:)] Og det samme gjelder nok i aller høyeste grad perioden der du tar spray og hormoner.

Kos deg så mye du kan framover - det er en spennende tid!

Masse lykke til! klem fra marimari [:D]

Jeg fikk beskjed om å leve akkurat som før. Uansett hva jeg gjorde, så ville ikke det påvirke om egget festet seg eller ikke. Man kan ikke gjøre noe fra eller til sa de.
Man skal jo ikke stresse med vilje, men det er jo ikke heldig i noen tilfeller [;)]
Håper du klarer å legge bort disse tankene og bare glede deg over at du er i gang [:D]

Lykke til.

Klemmer fra Nøste

Saa vidt jeg har hoert, skal man leve som vanlig, men unngaa unoedvendig mye stress etter innsettinga, da stress etterlater noen slags hormoner i kroppen..Men som de andre sa, litt stress og slikt er jo normalt til tider.>Bare ikke stress deg selv ved aa tenke paa at du er saa stressa, om du skjoenner ?[8|]

Jeg levde akkurat som vanlig før eggutaket..Kansje jeg stresset mer for å bli ferdig med alt på jobben før jeg ble sykemeldt...Jeg ble sykemeldt helt til bloodprøve igjen..Alt i alt 2 uker fra eggutaket...Hadde bare lyst til å ta det med ro etter insetting og vet at jeg har ikke hatt mulighet til det på jobb..Vet ikke om det er det som hjalp men jeg syns det kan være greit å ta det med ro hvertfall første uken etter insetting..Men det spørs hva slags jobb du har da...Jeg er førskolelærer i barnehagen og det er hvertfall ikke noe sted å ta det med ro[;)]

Back
Topp