Stress i hverdagen

• Trådstarter Trådstarter My heart
  • Opprettet Opprettet
M

My heart

Guest
Hva gjør dere i situasjoner der det er mye stress på alle kanter? Altså en periode med økt stress på jobb, syke barn, og andre ting som er "ekstra" i hverdagen.
Altså utover det normale i hverdagen

Da kutter jeg ned på ting som ikke er nødvendig å kaste bort tiden min på der og da.

Og hvis jeg vet at en uke blir hektisk så planlegger jeg middagsmeny og innkjøp ganske bra. F.eks så pleier jeg å bruke en dag hver 14 dag ca som jeg lager opp masse middagsretter og puttet i fryseren til hektiske dager. F.eks kjøttkaker, lasagne, fiskegrateng osv..

Er det dager det er mye frem og tilbake kjøring til treninger så avtaler jeg gjerne med andre foreldre at mine kan sitte på med dem.

Da kutter jeg ned på ting som ikke er nødvendig å kaste bort tiden min på der og da.

Og hvis jeg vet at en uke blir hektisk så planlegger jeg middagsmeny og innkjøp ganske bra. F.eks så pleier jeg å bruke en dag hver 14 dag ca som jeg lager opp masse middagsretter og puttet i fryseren til hektiske dager. F.eks kjøttkaker, lasagne, fiskegrateng osv..

Er det dager det er mye frem og tilbake kjøring til treninger så avtaler jeg gjerne med andre foreldre at mine kan sitte på med dem.
Så lurt! Å lage opp mat og fryse ned skal jeg prøve å bli flinkere på også. Jeg har alltid brød i fryseren og kjøttdeig. Vasker ofte klær, hus osv på søndager, slik at ukedagene skal være lettest mulig. For da har jeg absolutt ikke tid eller ork til ekstra husarbeid utenom det vanlige.

Vi handler alltid for ei uke om gangen, hver lørdag.

Går da gjennom kommende uke og ser hvilke dager som er hektiske, og planlegger enklere middager de dagene.

Nå er ikke våre med på så mye aktivitetrr enda, så er ikke sååå hektisk, men blir vel.

Setter meg ned og gråter [emoji14] Neida, men prøver å kutte ut ting som ikke trenger å skje NÅ og legge bort jobb når jeg ikke er der eller barn/annet når jeg ikke er sammen med de.

Er jo ikkr så mye å få gjort med det , blir noen lettvinte middager, huset blir nedprioritert i de mest hektiske ukene

Prioriterer det som er viktig, nedprioriterer husarbeid som ikke MÅ gjøres og legger best mulig til rette for at det skal gå noenlunde knirkefritt (enkle middager, planlegge henting/bringing/følging på forhånd, alliere oss med foreldre osv). For meg er det også viktig å legge inn tid til å gå en liten tur på kvelden eller få til en yogaøkt, da unngår jeg å bli overveldet av stress :-)

Jeg vil helst alltid være litt i forkant, men det er ikke alltid det går.
Middag planlegges for en uke eller to av gangen. Vi handler inn så vi har alt vi trenger av mat, drikke og husholdningsartikler en gang i uka. (Og supplerer ved behov)
Medisinskapet sjekkes og fylles en gang i mnd (dato og påfyll), slik at ved plutselig syke barn, trenger vi ikke stresse ut for å få tak i Paracet og nesespray.

Ellers er det skippertak:
På halvannen time rekker jeg fint å vaske en maskin klær, henge opp det som skal henge og tromle det som skal tromles, rydde og vaske kjøkkenet, sette på oppvaskmaskina, rydde rot i stue og gang, forberede frokost, lunsj og middag til dagen etter (ta opp av fryser osv).

Jeg er en sånn som heller stresser litt halvannen time etter at barnet har sovnet og så får en time på sofaen til å roe ned før jeg legger meg selv, enn som slenger meg på sofaen med et hus i kaos. Jeg klarer nemlig ikke å slappe av med rot rundt meg, spesielt ikke når jeg det er en del "ekstra" i hverdagen. Da må huset være på stell for å booste min egen mestringsfølelse.

Dersom jeg vet at en uke blir helt kaotisk. Spør jeg besteforeldre om hjelp(kjøring hit og dit), planlegger alt jeg kan planlegge i forveien. Velger enkle middager. Og er veldig flink med søvnen for min egen del(fungerer enda dårligere om jeg har for lite søvn ;) )

Det skal mye til før jeg blir stresset av ting i hverdagen, men det er nok fordi jeg er ganske så effektiv og rutinert, og har vært "ute for en storm" mer enn en gang :p
Jeg har generelt hatt en del uflaks, som har lært meg å takle stress:p

Men mannen min derimot, det er ett kapittel for seg selv! Han takler ikke stress, og det blir fort kaos når han skal ta styringen.

Når jeg ikke er i permisjon, så står jeg opp litt før de andre, smører matpakker, lager frokost, steller meg selv og finner frem klær til ungene før jeg vekker de.
Og til middag så rullerer jeg på å lage de samme rettene, og handler inn til 1-2 uker om gangen.

De dagene eldste skal på ballett, så har hun litt lenger tid på SFO, også tar jeg med noe middag som vi kan spise før treningen, eller vi spiser brødmat til "middag" og lager heller noe varmmat til kvelds.

Jeg er stortsett alene med alle 3 i ukedagene siden mannen kommer sent hjem, han drar gjerne tidlig også, så jeg har det mindre stressende når jeg er alene med de og kan gjøre alt på min måte, enn når han skal hjelpe til :p

Prioriterer det viktigaste. Lag lettvint mat eller lag mat og frys ned så du har de dagarna det er mest stress og hektigst.

Back
Topp