Streptokokker gr b

Ireneogstine

Flørter med forumet
Fler som har hatt det? Hvordan gikk det under svangerskapet, under fødsel og etterpå? Je har uheldigvis fått påvist at je har det så je er ordentlig bekymre at je slit med å kose meg ordentlig med svangerskapet og sover ikke særlig om natten for je tenker de værste ting som kan skje.

Jeg fikk påvist streptokokker gr b, da jeg gikk gravid med siste..
Hele svangerskapet satt jeg å engstet meg for hva som kunne skje! men jordmora jeg gikk til sa at det ikke var farlig i selve svangerskapet, men under fødsel... jeg trodde ikke på henne da, derfor all denne angsten for at noe skulle skje! Men.. ingenting skjedde..

jeg fikk beskjed om at jeg ville få antibiotika under fødsel, di rakk kun å gi meg en dose med antibiotika intravenøs pga fødselen kun varte i 4 timer.. jeg fikk da ikke tilstrekkelig med antibiotika..  Jeg ble derfor liggende på barselavdelingen, fikk ikke dra ned til barselhotellet den første dagen.. Babyen kom ut frisk, di sjekket temp flere ganger for dagen di første 24 timene på babyen, etter dette sjekket di en gang om dagen til jeg dro hjem 4 dager etter på! Gutten min er frisk og fin, å har vært det siden fødsel

Jeg angrer veldig på at jeg ikke prøvde å kose meg mer gjennom graviditeten!

har ingen råd å komme med, men hadde jeg selv kunne gått igjennom graviditeten engang til, hadde jeg prøvd å tenke mindre på det og heller prøve å koset meg mer.. Det er en veldig liten prosent som er uheldige når det kommer til akuratt dette!

GBS er kun farlig under fødselen. Og har du fått påvisk GBS i urin, SKAL du ha intravenøs antibiotika under fødselen hver 8. time. Du skal også reise inn til fødestedet når du får vannavgang, selv om ikke riene er kommet i gang. Dette for at du skal ha AB og for at ikke bakteriene skal bevege seg opp til barnet.
Jeg fikk påvist GBS i svangerskapet og fikk AB under fødselen, men rakk kun en dose før gutten var ute. Fødselen tok bare 3 timer. Barnet skal sjekkes på baresel, og ved minste tegn til infeksjon skal den antibiotikabehandles og overflyttes nyfødt avdeling. Frisk og fin gutt her i huset.
Gi jordmor beskjed om at du har fått påvist GBS og så informerer hun føden om at du skal ha AB under fødselen. Kos deg i svangerskapet du, ikke farlig så lenge barnet ligger trygt inne i magen din og du ikke har hatt vannavgang.

Jeg fikk påvist strep B (GBS) midt i svangerskapet. Fikk umiddelbart en ukes penicillin-kur. Om den ene kuren ikke tok det, fikk jeg beskjed om at jeg ikke ville få flere, da bakteriene kunne bli resistente, men måtte ha intravenøst under fødsel.
Jeg ble tett fulgt opp( prøver fra cervix og urinprøver ca hver tredje uke), og det viste seg at den ene kuren tok knekken på GBSèn, så da slapp jeg intravenøst under fødsel. (Som gikk meget kjapt, og en mnd før termin) :)

Vet at de er strikte med ant. penicillin-kurer, men trodde det var vanlig å forsøke en gang, da GBS kan føre til premature rier...

Lykke til!

Vi var så uheldige og opplevde det, kan lese her:http://www.babyverden.no/Baby/Leserhistorier/--Glad-jeg-ikke-ga-meg/

Men vær glad til de fant ut nå mens du er gravid, for på meg ble det ikke påvist, og da er det ikke like bra når en ikke får antibiotika under fødsel.

Synes det er skremmende at det ikke er bedre opplyst rundt dette og synes det burde vert rutine å sjekke det!

Men når det er sagt så vil nok dette gå bra skal du se, de passer på deg.

Korleis kan lege/jordmor finne ut om noen har denne bakterien da? Eller er det tilfeldig dersom det blir oppdaga?..

Back
Topp