Streptokokker gr. B....erfaringer?

anjet

Forelsket i forumet
Da har jeg vært hos legen og fått prøvesvar, har hatt en del utflod som er blitt sendt til dyrkning, og fikk nå påvist Streptokokker gr.B....

Fant dette på nettet:

Hva er infeksjon med gruppe B-streptokokker?
Gruppe B-streptokokk er en bakterie. Dette er den viktigste årsaken til blodforgiftning (sepsis) og hjernehinnebetennelse hos nyfødte barn. Den kan forårsake høy dødelighet hos nyfødte om de blir smittet.

pil.gif
Hvordan får man sykdommen?

Bakterien finnes i skjeden i opptil 10 prosent av alle gravide. Nesten halvparten av disse overfører bakterien til barnet under fødselen. Allikevel blir svært få barn syke (to til tre av 1000 nyfødte).
Smitte der barn blir syke skjer først og fremst ved for tidlig fostervannsavgang.

Les mer her : http://www.nettdoktor.no/graviditet_foedsel/artikler/graviditet/b_streptokokker.php

Kjenner jeg blir litt småredd, og nervøs!! Pratet med legen om dette, og han prøvde å berolige meg med at det mest sannsynlig vil gå helt fint , men uansett så klarer jeg ikke helt å roe meg....

Noen med erfaringer, kunnskap, kjennskap??

Jeg fant det ut nå. Det er det samme. Jeg fødte et barn med GBS infeksjon i 2010 og skal behandles med antibiotika i denne fødselen.

Jeg hadde det. Fikk behandling, men det kommer jo alltid tilbake, helt til fødselen... Fødselen forløp som normalt :) merket ingenting til det, og lillemor hadde det helt fint :)

Sniker litt. Jeg hadde det da jeg fødte nå, og eneste var at jeg hadde antibiotika under fødselen. Alt gikk fint.

Back
Topp