streptokokk gruppe a infeksjon (halsinfeksjon)

miss daisy

Forelsket i forumet
Noen som erfaring med dette innen graviditeten. Sønnen min fikk påvist dette i dag, så jeg går og sjekker meg hos legen i morgen.

Står mye om streptokokk gruppe B på nett, men veldig lite om A. Kjenner jeg blir litt smånervøs av dette her :p

Jeg og lillegutt har hatt streptokokker om hverandre det siste året, og han hadde det for ikke så lenge siden. Jeg hørte ikke noe om det var farlig, og legen visste at jeg er gravid :)
Jeg vet ikke om det er A eller B da? Hva er forskjellen?

Vi hadde nettopp streptokokk A på lillegull, men ingen av oss voksne har fått det... Penicillinkuren er ferdig i dag!

Takk for beroligende svar :) Satser på at jeg ikke har det, og hvis jeg har det håper jeg at jeg får en kur som tar knekken på det uten å skade lille nurket.

Streptokokk gruppe A er en halsinfeksjon, og er den mindre farlige.
Streptokokk gruppe B er i underlivet/ baken og kan være veldig skadelig, i verste fall dødelig for fosteret ... Men det er ganske uvanlig ;)

Dette går nok bra. En hals infeksjon har de penicillin mot som vi gravide kan bruke :-) 

God bedring til lille gullet ditt. Det er utrolig kjedelig å ha vondt i halsen. 

Back
Topp