Streptokokk b

maimi

Betatt av forumet
Noen som har erfaring med streptokokk b under svangerskapet? fikk påvist det nå, og legen sa jeg ble satt på antibiotika under fødselen.
 
Legen min ringte meg for noen uker siden med samme beskjed, han satte meg på antibiotika med en gang og ville ha ny prøve 1-2 uker etter endt antibiotika kur. Jeg leste litt på det og det er veldig mange forskjellige meninger om hvordan GBS (Gruppe B Streptokokker) skal håndteres. Det er i utgangspunktet ikke ett problem for mødrene å ha GBS, risikoen er at vi smitter våre små under fødsel og de kan få en alvorlig og til tider dødelig infeksjon like etter fødsel.

Det er som sagt ikke noe rutine for hvordan det skal håndteres, og det er mye usikkerhet om behandling faktisk har noe betydning eller ikke. Så vi får være glad for at vi har kommet til leger som faktisk er villig til å prøve antibiotika ;) I tillegg skal jo sykehuset ha beskjed, og de jar nok mer rutiner for hvordan en smitterisiko skal håndteres under fødsel :)
 
Hei, jeg sniker fra januar:) Jeg hadde GBS under et av mine tidligere svangerskap, det gikk helt fint både før og etter fødsel. Det som er farlig med GBS er når det ikke oppdages i svangerskapet for da får ikke mor Ab under fødselen og sjansen er større for å smitte enn når mor får det. Barnet følges også opp etter fødselen av barnepleierne. De tar temperatur og observerer etter infeksjonstegn:) Det er veldig sjelden at babyen blir smittet så jeg ville tatt dette med ro og tenkt at man blir så godt ivaretatt som man kan:)
 
Back
Topp