I etterkant av min venninnes fødsel, fikk ungen hjernehinnebetennelse pga at hun hadde streptokokk B infeksjon i skjeden. Etter denne hadde jeg GU, og jeg ba gyn ta prøve for om jeg hadde dette, noe jeg hadde. Jeg vet at ca 1 av 4 har dette som normalflora, og at det ikke trenger å være farlig, men at man skal være obs ved vannavgang eller ved feber. Samtidig vet jeg jo også at dette kan forårsake tidlig vannavgang. Jeg kommer til å skrive dette i helsekortet mitt. Er det noen som vet om det er mulig å ta prøver av bakterienivå i skjeden like før fødsel, for å sjekke om det er høyt eller lavt? Evt om det er noen forhåndsregler man kan ta for å unngå risiko for tidlig vannavgang?
De fleste som har dette vet jo ikke om det, men må si jeg ble litt redd etter min venninnes historie. Ved forrige svangerskap visste jeg ikke om det. Vannet gikk ikke før de tok det, og jeg hadde ikke feber.
De fleste som har dette vet jo ikke om det, men må si jeg ble litt redd etter min venninnes historie. Ved forrige svangerskap visste jeg ikke om det. Vannet gikk ikke før de tok det, og jeg hadde ikke feber.