Streptokokk B

Nocturne82

Elsker forumet
Sommerfuglene <3
I etterkant av min venninnes fødsel, fikk ungen hjernehinnebetennelse pga at hun hadde streptokokk B infeksjon i skjeden. Etter denne hadde jeg GU, og jeg ba gyn ta prøve for om jeg hadde dette, noe jeg hadde. Jeg vet at ca 1 av 4 har dette som normalflora, og at det ikke trenger å være farlig, men at man skal være obs ved vannavgang eller ved feber. Samtidig vet jeg jo også at dette kan forårsake tidlig vannavgang. Jeg kommer til å skrive dette i helsekortet mitt. Er det noen som vet om det er mulig å ta prøver av bakterienivå i skjeden like før fødsel, for å sjekke om det er høyt eller lavt? Evt om det er noen forhåndsregler man kan ta for å unngå risiko for tidlig vannavgang?

De fleste som har dette vet jo ikke om det, men må si jeg ble litt redd etter min venninnes historie. Ved forrige svangerskap visste jeg ikke om det. Vannet gikk ikke før de tok det, og jeg hadde ikke feber.

Jeg fikk påvist det i urinprøve med nr to, med de to andre hadde jeg det ikke. Siden du har fått det påvist i skjede ville jeg ha tatt urinprøver jevnlig for å kontrollere -det skal iallefall jeg gjøre. Hadde også antibiotika under den fødselen iv.

Sent from my iPhone using BV Forum

Jeg er bærer av SGB og jeg har måttet ta antibiotika i forbindelse med fødsel. Men å ta noen prøve når d nærmer seg fødsel tror jeg ikke er vanslig praksis. Gar du fått det påvist så har du fått det påvist. . Jeg har fått beskjed om å skrive det ned i helsekortet mitt. For blir det fødsel.. noe det blir...så må jg ha antibiotika.

Sent from my GT-I9300 using BV Forum mobile app

Betyr det at hvis det er påvist i urinen, er det så mye bakterier at man bør få antibiotika, mens man ikke trenger det om det kun er i skjeden? Er dette noe de sjekker i alle urinprøver man leverer til kontroll? Etter hva jeg har skjønt, skal det litt til for at det smitter over, og at de vanligvis ikke gir antibiotika om mor ikke får feber under fødsel? Vil jeg få antibiotika uansett om jeg skriver at jeg er bærer i helsekortet?

Betyr det at hvis det er påvist i urinen, er det så mye bakterier at man bør få antibiotika, mens man ikke trenger det om det kun er i skjeden? Er dette noe de sjekker i alle urinprøver man leverer til kontroll? Etter hva jeg har skjønt, skal det litt til for at det smitter over, og at de vanligvis ikke gir antibiotika om mor ikke får feber under fødsel? Vil jeg få antibiotika uansett om jeg skriver at jeg er bærer i helsekortet?

til meg tok de prøve fra skjeden tre uker før fødsel med første fødte. å jeg fikk da antibiotika intravenøst hver 6. time under fødselen.

å jeg nevnte dette til jordmoren min i svangerskap nr 2. å hun sa at vi kommer til å følge samme prosedyre under fødsel med nr 2 med antibiotika hver 6. time under fødselen. nå ble fødsel nr 2 hks. så da var det liksom ikke den samme bekymringen på det.

hvordan det fungerer på de forskjellige sykehusene DET aner jeg ikke. jeg bare forteller hvordan jeg hadde det. Det beste er at dere alle spør deres jordmødre / leger om hvordan dere skal forholde dere til det! :)

Men jeg fikk det skrevet opp i helsekortet mitt i dag. bærer av streptokokker gruppe b i de to forrige svangerskapene.

Ja, det er litt annerledes her. Her er det sånn at det ikke gjøres noe så lenge det ikke påvises i urin, grunnen er at antibiotikaen er på vei til å bli resistent og det er såpass vanlig og ufarlig med gbs i kjede at de ikke gjør noe. Det testes vanligvis ikke etter det med mindre man har sympt :)

Sent from my iPhone using BV Forum

Kommer iallfall til å ta det opp med både lege og jordmor + skrive det i helsekortet. Blir spennende å se hva de sier.

Back
Topp