streng??

Klesklypa

Gift med forumet
Kas område er det du er strengest på??
vi har jo alle våre "ting" som vi synes er viktigere enn andre å fokusere på.
Noken er opptatt av et sundt kosthold og synes at å gi en 2 åring sjokolade nermest er barnemisshandling, mens andre gjerne servere skive med nugatti uten at det er så farlig.
noken synes det er superviktig med legging til samme tid, menst andre har en meir laydback rytme..
andre meiner riktig bilsikring er viktigst, eller at ungene kun spiser ved bordet, eller.... kommer ikkje på meir :)

så igjen, kas områder er du streng på??
 
Jeg er ikke VELDIG streng på noe, egentlig.
Men jeg er opptatt av at det ikke blir sett for mye på tv, eller at det spises for mye sukker. Er også opptatt av at vi spiser frokost før vi gjør noe annet på morran.

Også er jeg så sær at jeg kun lager mat i kjeler som er av kirurgisk stål, og nekter å mate barnet mitt med mat som er laget i feks aliminiumskjeler eller teflonpanner.. :p

 
Jeg VAR supernazi på alle de tinga du skrev, men jeg merker jeg har blitt litt mer laid back etter hvert..
V fikk ikke smake på noe godteri før, men i jula har det blitt en del pepperkaker. Alt annet godt har han klart å tuske til seg og smakt på, men han spytter ut alt sammen. Liker ikke.
Saft og juice får han også innimellom, sånn frokostkos i helgene o.l., men brus får han ikke.
Det eneste jeg fortsatt er nazi på (og det kommer ikke til å forandre seg heller) er bilsikring.
 
ikke super nazi på noe :P bilsikring er klart er vitkig da, hun er bestandig godt sikra i bilen! men er opptatt av at hun skal si takk, når hun får noe da...det syns jeg er viktig :-)
 
Jeg er nazi på flere ting...

blant annet:
- at han alltid skal ha ull innerst nå på vinteren
- sikring i bil
- likt rituale ved legging (selv om tiden blir forskjøvet)
- ikke mye godis- kun i små mengder på lørdag
- spise når det er mat på bordet- ikke gå rundt med maten for det passer han best
- behandle lekene fint og ikke kaste de rundt (lese bøker i sofa og legge tilbake på plassen når er ferdig)
- skal smake på all mat som kommer på bordet- liker ikke etter å ha smakt- ok
 
er veldig opptatt av at alt er med måte, men oppførselen er jeg streng på, er greit å være sint og lei, men å slå, sparke eller rive ned ting hive ting på golvet osv. er ikkje greit, så vi bruker time out, å det fungerer veldig greit :) han forstår kansje ikkje at grunnen til han ikkje får slå er at d gjør vondt, men han forstår at å slå ikke er greit vertfall :) vil ikkje si jeg er nazi på det men er nok streng på at om han ikkje oppfører seg så er det stolen neste, med en advarsel først, mener at å være konsekvent er viktig, både med hva som ikkje er lov og med belønning eller skryt på det som er bra :) og holde det en sier rett og slett, viktig med rammer og grenser :P selv om di testes hele tiden :P
 
Ikke så veldig streng egentlig.....kanskje mest på å ha like leggeritualer hver kveld selv om tida blir litt forskjøvet......og at enkelte ting er mine.....har "sikre" uknuselige lykter og pynteting innen hans rekkevidde helt bevisst og er veeeeldig streng på at han ikke får røre dem...har faktisk funka......han er ju ekstremt nyskjerrig, men har ikke plukka ei eneste kule av juletreet....jeeeey :)
 
Er ganske streng på at hun skal legge seg kl 19, at hun ikke får gå rundt med tutt, at hun skal sitte med bordet å spise, ikke noe godis bortsett fra en og annen lørdag,  begrenset TVtitting og at vi spiser sunt alle sammen. 

Vi har veldig gode rutiner på dagene så det meste går helt smooth. Det eneste hun er stort uenig i er at hun syns hun skal ha tutten hele tiden. 
 
Dette er nok ekstra viktig her i huset: 

- sikring i bil og lignende
- leggerutiner
- ikke mye godteri, får smake en og annen gang, men ikke lørdagsgodt fast engang

vi sliter med mat og måltider, gjort det siden vi begynte å smake fast føde..
så er viktig at vi prøver oss på normale middager og sunn mat ellers, får ikke nugatti/syltetøy og sånn for da blir det krise med all annen mat igjen! 

Pluss oppdragelsen jobber vi jo stadig med, heldigvis er han ikke så vanskelig..
prøver å få han til å ikke hoppe i sofaen (flere kutt i panna!) og til å behandle lekene pent!! 

Jobber med stadig mindre sutt (smokk) tid og han er flink å legger den i senga på dagtid nå og etter bhg, han får ha den på vei hjem. 
Og pottetrening... 
 
Her i huset er jeg veldig streng på at han ikke får være så veldig voldsom. Han har lett for å slå villt fra seg hvis han blir for ivrig. Ellers er rutiner viktig. Vi har klare og tydelige grenser og regler, og det må man være konsekvent på : )
 


Eldorado skrev:
Også er jeg så sær at jeg kun lager mat i kjeler som er av kirurgisk stål, og nekter å mate barnet mitt med mat som er laget i feks aliminiumskjeler eller teflonpanner.. :p


Hvordan vet du hva andre folk bruker når dere spiser vekke? Spør du og nekter henne maten da? :p

 
Må få tilføye at vi ikke har bil, derfor ikke spesielt viktig med bilsikring her i gården ;)
 


Trone skrev:


Eldorado skrev:
Også er jeg så sær at jeg kun lager mat i kjeler som er av kirurgisk stål, og nekter å mate barnet mitt med mat som er laget i feks aliminiumskjeler eller teflonpanner.. :p


Hvordan vet du hva andre folk bruker når dere spiser vekke? Spør du og nekter henne maten da? :p


Hehe, nei ikke så Nazi da :o) Hun spiser selvsagt maten andre lager også, men jeg lager ikke mat i sånne kjeler :)  Disse kjelene koster fort 20-30 tusen dersom man skal invistere inn til hva en vanelig familie har brukt for av kjeler, så det kan jeg nesten ikke :p Det er vel fåtall av de jeg kjenner som faktisk har sånne!! :D
 
Eg er supernazi på at vaskepulveret skal vere NAAF merka.
og er supernazi på at badeprodukta og våtserviettane skal vere NAAF merka og svanemerka.

Eg er i utgangspunktet veldig nazi på bakovervendt bilstol, men eg godtar at han sitter den andre vegen dersom mamma eller pappa skal plukke han med heim frå barnehagen, då det er eit veldig kort stykke og lite trafikert veg. sjølv om det såklart ikkje er ein sikkerhet i seg sjølv. Men har dreve med litt bilstolkampanje med dei, så eg trur dei vurderar å bytte, faktisk;P
 
Back
Topp