Strekkmerker

Camillla

Flørter med forumet
Kva for strekkmerkeolje eller krem anbefaler dåke? Evt kva for har dåke planer om å bruke denne gongen om dåke skal bruke det?

Eg brukte ei olje frå clarins dei to forrige gongane. Men eg huske dei hadde to typar og det var viktig at eg hadde den riktige fordi den andre ikkje kunne brukast under graviditet.. så nå tør eg ikkje velge før eg er 100% sikker kva for ein som er good to go, og kva for ein eg ikkje kan bruke. Evt heller berre bruke ein anna type om det anbefales noko bra her.

Bruker mamma kremen til rituals. Smører morgen og kveld. Har også oljen til mandela og syns den er super. Bytter litt, ofte krem på morgenen og olje på kvelden :)

Sverget til bio oil hele forrige svangerskap og fikk knapt strekkmerker. De sier jo det ikke hjelper og smøre, men jeg tar ingen sjangser denne gangen og smører hver kveld nå også :-)

Jeg smurte meg med l'occitane sist svangerskap. Hjalp ikke et kvekk.

Det er INGEN kremer eller oljer som faktisk funker mot strekkmerker ;) om du får strekkmerker, så vil huden sprekke i lærhuden - og ingen krem eller olje kommer inn dit.
Det er en greie som gravide lar seg lure til å betale for i dyre dommer for fordi man tror det kan hjelpe. Men magen kan klø fordi skinnet strekker seg og en krem eller olje kan hjelpe på det såklart. En helt vanlig fuktighetskrem eller bare standard babyolje :)

Last edited:
Henger meg på veivalsa sin kommentar! Ingenting forebygger faktisk strekkmerker.. Jeg sverget også til bio oil og xomega krem forrige svangerskap, smurte meg morgen og kveld og det hjalp ingenting:p Det hjalp mot kløen som kom mot slutten da;)

Eg tenke som så at det er sååå mykje rart vi bruker som ikkje er dokumentert effekt på så det er ikkje eigentleg ein diskusjon eg tenke begi meg ut på.
I tillegg så er det sånn at ingen kan vite korleis resultatet for akkurat seg ville blitt om vi hadde smurt, evt droppa smøre.

La på meg 31kg med første. Der alle kom etter midten på svangerskapet. Og med andre gikk eg opp 28kg. Fekk ikkje eit einaste strekkmerke. Alle dei andre fødande i min familie har ekstremt med strekkmerker etter sine graviditetar.

Men for meg var det både viktig og riktig å smøre morgon og kveld. Det å massere magen gjorde at eg iallefall to ganger om dagen «forholdt meg til» at eg var gravid. Med kronisk smerteproblematikk der ein lærer seg å fortrenge smerterbildet for å håndtere kvardagen, og så ha svangerskap med mykje ekstra smerter pga bekkenlåsing etc. Så blei det viktig at eg smurte meg. For akkurat i dei minuttane klarte eg skape rom for at eg faktisk produserte et nytt menneske som eg nok ikkje hadde klart å knytte meg så til uten denne berøringa og responsen innante.

Kjem til å bli viktig for meg å smøre denne gongen og <3

Eg tenke som så at det er sååå mykje rart vi bruker som ikkje er dokumentert effekt på så det er ikkje eigentleg ein diskusjon eg tenke begi meg ut på.
I tillegg så er det sånn at ingen kan vite korleis resultatet for akkurat seg ville blitt om vi hadde smurt, evt droppa smøre.

La på meg 31kg med første. Der alle kom etter midten på svangerskapet. Og med andre gikk eg opp 28kg. Fekk ikkje eit einaste strekkmerke. Alle dei andre fødande i min familie har ekstremt med strekkmerker etter sine graviditetar.

Men for meg var det både viktig og riktig å smøre morgon og kveld. Det å massere magen gjorde at eg iallefall to ganger om dagen «forholdt meg til» at eg var gravid. Med kronisk smerteproblematikk der ein lærer seg å fortrenge smerterbildet for å håndtere kvardagen, og så ha svangerskap med mykje ekstra smerter pga bekkenlåsing etc. Så blei det viktig at eg smurte meg. For akkurat i dei minuttane klarte eg skape rom for at eg faktisk produserte et nytt menneske som eg nok ikkje hadde klart å knytte meg så til uten denne berøringa og responsen innante.

Ja, men det her helt greit :) å smøre magen kan være noe annet enn å unngå strekkmerker også. Men jeg synes det er viktig å få sagt, fordi markedet prøver å lure oss gravide til å kjøpe dyre produkter - og det er jeg faktisk litt i mot. Det er såpass mange som ikke ønsker å få strekkmerker at jeg tror vi hadde fått vite det fra lege/jordmor dersom det faktisk hadde vært mulig å unngå. Det er bare det at huden sprekker ikke i det laget du smører, men lenger inn, så da har det ikke noe å si og det kn Mn vite for de som har smurt magen. Det er faktisk ikke det som hjalp mot strekkmerkene, men ren genetikk :)

Men som sagt, å smøre magen kan vrøe koselig og hjelpe mot kløe. Du trenger derimot ikke dyre spesialprodukter hvis ikke du ønsker å betale for det, lav eller Ikkeparfymerte kremer og olje vil gjøre nytten der :)

La på meg over 30kg med førstemann, og fikk ingen strekkmerker. Smurte ingenting. Men da puppene "eksloderte" et par dager etter fødsel fikk jeg en del merker :P

Tenker at det Veivalsa skriver er veldig viktig. Det er ingen bevist effekt, og til syvende og sist er det nok lite man selv kan gjøre. Men som ho skriver: det lindrer jo uansett kløe, og i tillegg er det jo dette med egenpleie som alltid er ålreit. Så jskal man likevel kjøpe for å lindre kløe, så er det jo bare å bruke den ellers også :)

For øvrig kan det nevnes at selv om jeg brukte olje hele forrige svangerskap, og ikke fikk et eneste strekkmerke underveis, så poppet det frem 14 dager ETTER fødsel. DA følte jeg meg lurt, da! :hilarious: Men dette er genetisk og homonene som gjør, så jaja.

Sist brukte jeg forresten en olje fra Clinique som jeg synes lindra veldig godt, og som var nøytral i lukt, men den er ikke i salg lenger.

Har likevel et anna tips om olje, og det er denne jeg skal bruke nå: Hvetekimolje fra apotek/helsekost.

Jeg hadde nemlig problemer med mye vondt i punani etter forrige fødsel (bl.a. pga arrvev), og da gikk jeg til behandling nesten et år senere hos ei som er sexolog og fysioterapaut, og ho anbefalte denne oljen pga flere gode egenskaper. Oljen kan brukes både ifm graviditet, på arr etter fødsel, bryster ifb amming etc, og er helt ufarlig.

Jeg brukte oljen kun noen få uker sammen med tøyeøvelser jeg fikk av fysieterapauten, og jeg ble faktisk helt bra nedentil igjen på bare 2 mnd! Tenk at jeg virkelig hadde gått et helt år med typ så-vondt-at-jeg-gråter-smerter ved sex etter fødselen, til at det kunne fikses på bare noen uker med riktig behandling. Altså, jeg skulle søkt hjelp mye tidligere, men jeg tenkte jo at "dette er vel normalt, jeg har tross alt født" veldig lenge.

Dette står om den fra A-pro som jeg brukte: "Hvetekimolje er rik på E-vitamin som er en velkjent antioksidant (ofte kalt hudens vitamin). Den har vært brukt i generasjoner til å forebygge strekkmerker ved graviditet og har god effekt som fødselsforberedende olje. Anbefales til tørre og såre brystvorter ved amming og den trenger ikke vaskes bort ettersom den er smakløs og helt ufarlig å spise. Hvetekimolje inneholder også essensielle fettsyrer som linol- og linolensyre. Oljen gjør huden myk og glatt".

Dette med strekkemerker tar jeg med en klype salt, men i og med at den er billig, drøy i bruk og har flere bruksområder gjør at jeg tenker den kan være et veldig ålreit alternativ for mange. Bare et tips! Jeg skal hvert fall bruke den i dette svangerskapet :) Fint med noe som kan brukes både her og der etter fødsel også :rolleyes:

Last edited:
For øvrig kan det nevnes at selv om jeg brukte olje hele forrige svangerskap, og ikke fikk et eneste strekkmerke underveis, så poppet det frem noen 14 dager ETTER fødsel. DA følte jeg meg lurt, da! :hilarious: Men dette er genetisk og homonene som gjør, så jaja.

Haha, jeg fikk også nye strekkmerker ETTER fødsel sist :hilarious: så det er bare hormonelt. Noen får masse åreknuter - jeg har ingenting og det har heller ikke min mor. Men strekkmerker ligger i genene. Fikk en del på magen sist, og vet du, det lever jeg godt med :joyful: fikk megagigapupper etter fødsel også, men ingen strekkmerker der.

Jeg fikk anbefalt Weleda sin strekkmerkeolje. Den lukter godt og kjennes veldig deilig ut på, og har praktisk pumpe. Om der fungerer eller ikke er uvisst, men jeg har tatt den på av og til til nå. Mer fremover. Jeg sliter med irritert og sensitiv hud fra før, så det er bare godt for huden min, og som nevnt over, en fin måte å connecte med kropp og graviditeten.

Jeg har flere arr fra tidligere sykdom, og har fått vite av leger også at de anbefaler e vitamin for å unngå arrdannelser. Det inneholder Weleda sin: Mandelolje, E-vitaminrik hvetekimolje, samt uttrekk av arnika bidrar til å øke hudens elastisitet.

Jeg har ogsp bioolje fra før, og begge disse er veldig gode. Ingen garanti for å unngå strekkmerker, men det ikke å prøve :)

Jeg klødde helt enormt på magen sist svangerskap og følte det eneste som hjalp var en helt nøytral olje. Brukte kokosolje. Babyolje klødde, fuktighetskrem klødde - alt! Fikk ikke et eneste strekkmerke på magen under graviditeten, men fikk svake små strekkmerker på puppene en eller annen gang, kanskje til og med i ettertid (merket det ikke før flere år senere da jeg sluttet å amme og puppene var blitt små og slappe). Jeg vet det ikke finnes vitenskapelige bevis for at det fungerer, men jeg kommer til å smøre hele meg full av kokosolje denne gangen også :D

Du har helt rett i dette. Nå vurderer jeg faktisk å prøve å smøre morgen og kveld selv. For det å virkelig ta innover seg at man er gravid er noe jeg sliter litt med (selv om jeg tenker på det, nesten, hele tiden).
Egenpleie er aldri dumt uansett.
Jeg kommer til å styre unna dyre kremer som lover masse, men å smøre magen skal jeg begynne med.
Jeg har så mange strekkmerker etter ungdomstiden uansett, så flere betyr ikke noe. :hilarious:

Back
Topp