Tenker at det Veivalsa skriver er veldig viktig. Det er ingen bevist effekt, og til syvende og sist er det nok lite man selv kan gjøre. Men som ho skriver: det lindrer jo uansett kløe, og i tillegg er det jo dette med egenpleie som alltid er ålreit. Så jskal man likevel kjøpe for å lindre kløe, så er det jo bare å bruke den ellers også
For øvrig kan det nevnes at selv om jeg brukte olje hele forrige svangerskap, og ikke fikk et eneste strekkmerke underveis, så poppet det frem 14 dager ETTER fødsel. DA følte jeg meg lurt, da!
Men dette er genetisk og homonene som gjør, så jaja.
Sist brukte jeg forresten en olje fra Clinique som jeg synes lindra veldig godt, og som var nøytral i lukt, men den er ikke i salg lenger.
Har likevel et anna tips om olje, og det er denne jeg skal bruke nå: Hvetekimolje fra apotek/helsekost.
Jeg hadde nemlig problemer med mye vondt i punani etter forrige fødsel (bl.a. pga arrvev), og da gikk jeg til behandling nesten et år senere hos ei som er sexolog og fysioterapaut, og ho anbefalte denne oljen pga flere gode egenskaper. Oljen kan brukes både ifm graviditet, på arr etter fødsel, bryster ifb amming etc, og er helt ufarlig.
Jeg brukte oljen kun noen få uker sammen med tøyeøvelser jeg fikk av fysieterapauten, og jeg ble faktisk helt bra nedentil igjen på bare 2 mnd! Tenk at jeg virkelig hadde gått et helt år med typ så-vondt-at-jeg-gråter-smerter ved sex etter fødselen, til at det kunne fikses på bare noen uker med riktig behandling. Altså, jeg skulle søkt hjelp mye tidligere, men jeg tenkte jo at "dette er vel normalt, jeg har tross alt født" veldig lenge.
Dette står om den fra A-pro som jeg brukte: "Hvetekimolje er rik på E-vitamin som er en velkjent antioksidant (ofte kalt hudens vitamin). Den har vært brukt i generasjoner til å forebygge strekkmerker ved graviditet og har god effekt som fødselsforberedende olje. Anbefales til tørre og såre brystvorter ved amming og den trenger ikke vaskes bort ettersom den er smakløs og helt ufarlig å spise. Hvetekimolje inneholder også essensielle fettsyrer som linol- og linolensyre. Oljen gjør huden myk og glatt".
Dette med strekkemerker tar jeg med en klype salt, men i og med at den er billig, drøy i bruk og har flere bruksområder gjør at jeg tenker den kan være et veldig ålreit alternativ for mange. Bare et tips! Jeg skal hvert fall bruke den i dette svangerskapet
Fint med noe som kan brukes både her og der etter fødsel også