Strekkmerker!

MFFG92

Blir kjent med forumet
Altså.. jeg veit at kremer og diverse andre ting ikke hjelper, men er det noen som har tips til et eller annent?

Jeg skal helt ærlig si jeg er kjempe redd for strekkmerker på magen. Jeg har min del på lår,rumpe og litt på hofter etter at jeg gikk veldig fort opp 30kg. Men var "heldig" at huden på magen ikke ble utsatt..alle dem kiloene er nå fjernet, men jeg sitter med en stor redsel for masse strekkmerker på magen. Jeg veit dette er så normalt å få, men jeg greier ikke å slappe av med det.

Mammaen min fikk ingen med meg og min søster, men hun var relativt liten. Veide 57kg(171cm)når hun fødte meg og gikk opp 6kg med både meg og min søster, og hun smørte seg som en idiot med krem på magen og hoftene(veit dette ikke har noen særlig effekt) Men jeg finnes ikke lik min mor. Jeg er 160cm høy og veier 71kg nå. Og har allerede gått opp 3 kg (13uker)

Er det noen som har noen gode ord, tips eller bare gode råd?

Hilsen usikker førstegangsgravid:Heartred

Vet heller ikke om noe som funker... Men jeg gikk opp 30 kg forrige gang (gud forby at det skjer igjen) uten et eneste strekkmerke. Min mor fikk massssse. Kanskje det er til trøst :)

Jeg har hørt at bio oil funker, men tar det med en klype salt. Vurderer å prøve, da. Var ikke så gøy å være 18 år med strekkmerker på linje med en 50-åring med 5 barn, så vil helst unngå nye :oops:

Har også hørt at mange sverger til bio oil, men har ingen egne erfaringer[emoji28]

Det er som du sier ikke noe som hjelper, bare hudtypen din i seg selv som kan «redde» deg[emoji28][emoji85]

Jeg fikk ingen strekkmerker på magen under første graviditet, men du må ikke tro at jeg ikke har smurt[emoji23][emoji23] For jeg begynnte i uke 9 den gang å smøre meg daglig med mandelolje før leggetid, og krem hver gang etter dusj[emoji85] Og tørr ikke gjøre noe annet denne gangen, bare «hvisomatte dersomatte»

Jeg vet ikke hva som fungerer. Jeg fikk ingen strekkmerker sist. Smurte meg ikke hver dag heller. Sies at det også er hormonelt. Ingen i min familie har det heller, så jeg tror jeg må ha vært heldig med genene. Strekkmerker på puppene fikk jeg derimot i puberteten. Men jeg tenker at det skader jo ikke å smøre magen med fet krem. Link til litt info om strekkmerker.... https://nhi.no/sykdommer/hud/diverse/strekkmerker-striae/?page=4

Jeg er også førstegangsgravid og tenker på dette med strekkmerker. Selv om mange sier at det ikke hjelper med kremer og oljer, tror jeg det kan hjelpe litt i hvert fall. Jeg har tenker det er logisk at en fuktig hud er mer elastisk enn enn tør hud. Men når det kommer til hormoner er det jo lite vi kan styre. Selv vil jeg i hvert fall prøve å smørre meg meg kremer og oljer bare i tilfelle det faktisk virker [emoji6]

Jeg er også førstegangsgravid og tenker på dette med strekkmerker. Selv om mange sier at det ikke hjelper med kremer og oljer, tror jeg det kan hjelpe litt i hvert fall. Jeg har tenker det er logisk at en fuktig hud er mer elastisk enn enn tør hud. Men når det kommer til hormoner er det jo lite vi kan styre. Selv vil jeg i hvert fall prøve å smørre meg meg kremer og oljer bare i tilfelle det faktisk virker [emoji6]

Altså, jeg har smurt huden min siden jeg så at det var positivt på testen i uke 5 :smiley-ashamed008
Og ingen planer om å stoppe :laughing001
Som du sier tenker jeg at det er bedre med fuktig hud en tørr hud. Så jeg får fortsette å smør og krysse fingrene at vis det blir noe så håper jeg ikke det blir kjempe ille. Prøver å spise sunt så jeg ikke legger på meg for mye så krysser fingrene:Heartred

Newbie her, og jeg smører ingenting :bag:

Tror ikke jeg kommer til å begynne å smøre noe heller, hvis det egentlig ikke har noe effekt så gidder jeg ikke kjøpe inn og kline med det. Jeg har jo vanlig fuktighetskrem jeg bruker en gang i blant hvis jeg har tørr hud da.

Newbie her, og jeg smører ingenting :bag:

Tror ikke jeg kommer til å begynne å smøre noe heller, hvis det egentlig ikke har noe effekt så gidder jeg ikke kjøpe inn og kline med det. Jeg har jo vanlig fuktighetskrem jeg bruker en gang i blant hvis jeg har tørr hud da.

Fått så mye bodylotion i bursdagsgave i mars så har et helt lager her :smiley-ashamed004 og jeg hater egentlig å bruke sånt, men prøver det :smiley-ashamed004 kan jo ikke bli no værre :happy8

Alle sier at det ikke finnes noen vidunderkrem mot strekkmerker, men jeg vet (med min tørre hud) at tørr hud sprekker lettere en fuktet hud. Jeg kommer til å «smøre som en idiot», og håpe på det beste.

I det store og hele tror jeg mye er genetisk. Men tror også størrelsen på magen har litt å si. Jeg hadde ingen strekkmerker fra før, og slapp NESTEN unna sist. Da kom de de fire siste ukene (to av de på overtid... aaargh!) Fikk strekkmerker rundt navelen da magen min ble kjempediger. Hele området rundt navelen ble mer eller mindre ødelagt. Tror dette ene og alene kom av at huden ble tøyd til det ytterste.

Jeg har selv strekkmerker på lår, hofter og pupper, men fikk ingen strekkmerker på magen under forrige svangerskap. Jeg smurte meg ikke da jeg syns det er så sykt kjedelig! [emoji28]
Så det er ikke sikkert at du får strekkmerker på magen selvom du har det andre plasser [emoji4]

Nei krysser fingrene. Jeg overlever rumpa og lårene. Gjerne ikke puppene siden jeg reduserte dem for 7 måndter side !:smiley-ashamed008 men vi hadde gitt opp tanken på barn siden vi trodde ikke det kom til å skje:smiley-angelic006

Sist svangerskap fikk jeg flrst strekkmerker den uka jeg gikk på overtid :o
De har faktisk blitt så og si nesten helt borte når magen trakk seg tilbake. Ikke følt plager ved disse :)

Siden strekkmerkene kommer "innenfra" (sitter dypt i huden), sider ekspertene at dette ikke er noe man kan smøre på krem for å unngå. Ofte er det genetisk betinget, eller om man har hatt lett for å få strekkmerker ved rask vektoppgang tidligere.

Jeg smører med økologiske oljer daglig for å holde huden hydrert og myk. Peeler/skrubber huden jevnlig.
Ellers passer jeg på å få i meg mye vann, fet fisk, avokado etc. [emoji4]

Back
Topp