strekkmerker

dina1988

Blir kjent med forumet
noen som har noen erfaring om hva en kan gjøre får å minske merkene hvis en får? har kjøpt svangerskaps olje. noen som har erfaring med det?? :)

jeg har ikke noen erfaringer å dele for jeg overså det sist gang. men det jeg har hørt er at det ikke spiller noen rolle hva man gjør for hvor mye, hvor synlig etc kommer ann på underhudsfettet til den enkelte.

Det er nok genetisk betinget, så det sies at all verdens smøring vil ikke hjelpe hvis du er disponert for strekkmerker. Men det skader jo ikke å smøre og være god mot huden da.

Hvis man først har fått strekkmerker er det mulig å fjerne disse med laser.

Jeg tenker at det er verdt et forsøk, å smøre seg er uansett bra :)

Bruker body butter fra body shop. brukte det sist, og der jeg smurte (hovedsaklig magen) fikk jeg ikke merker. Der jeg var sløv å smøre fikk jeg merker (puppene og lårene). Men det kan jo være tilfeldig.
Uansett godt å smøre seg :)

Er vel verdt et forsøk å smørre seg :)
Heldigvis er jeg ikke lett disponert til å få strekkemerker. Etter tre svangerskap har jeg ikke så veldig mye, de jeg har er på puppene og lår.
så dere som vurderer å smørre .... husk pupper og lår :D

Så skal man vel bruke olje på underlivet også slik man ikke får rifter ved fødselen :) 
Jeg er veldig dårlig med all smørringa jeg.

:) jeg trur det er bedre å smøre seg en å ikke gjøre det i det hele tatt. slik at huden er fuktig når den skal vokse. 

Jeg tenkte å gi underlivsoljen og et forsøk. :)

Å massere underlivet med olje er i alle fall lurt :) Det blir anbefalt av de fleste (alle?) jordmødre, og mener også å ha lest at det er bevist at det funker :) (selv om det alltids vil være noen som gjør det men revner likevel)
ikke vits å massere før mot slutten da, selv om det selvfølgelig ikke skader å starte når som helst. Mener det er fra uke 34 det er anbefalt.
Veldig viktig å massere mellomkjøttet godt i 5-10 minutter for dag. Gjerne strekke å styre litt, sånn at det mykner godt opp. Litt knotete å komme til med magen i veien, men :p

Er du av de som får strekkmerker så får du strekkmerker uansett... Det er mitt inntrykk. Jeg ser ikke ut, har strekkmerker fra tærne og opp til halsen fra forje svangerskap... Jeeeei. Strekkmerker <3

~Simsalabim~ skrev:
Det er nok genetisk betinget, så det sies at all verdens smøring vil ikke hjelpe hvis du er disponert for strekkmerker. Men det skader jo ikke å smøre og være god mot huden da.

Hvis man først har fått strekkmerker er det mulig å fjerne disse med laser.

Nei skader jo ikke! :-)) jeg smurte litt sist gang, men bare når det klødde på magen stort sett....

*Pira* skrev:
Å massere underlivet med olje er i alle fall lurt :) Det blir anbefalt av de fleste (alle?) jordmødre, og mener også å ha lest at det er bevist at det funker :) (selv om det alltids vil være noen som gjør det men revner likevel)
ikke vits å massere før mot slutten da, selv om det selvfølgelig ikke skader å starte når som helst. Mener det er fra uke 34 det er anbefalt.
Veldig viktig å massere mellomkjøttet godt i 5-10 minutter for dag. Gjerne strekke å styre litt, sånn at det mykner godt opp. Litt knotete å komme til med magen i veien, men :p

Det var en spesiell olje en skulle bruke på underlivet, hvilken var det igjen? Valnøtt eller jordnøtt eller noe?

Mamma har en del strekkmerker etter sine to svangerskap. Jeg fikk ingen med storebror. Smurte med e-vitamin olje og "svangerskapsolje". Pass må å drikke godt med vann! Drakk også en juice med masse antioksidanter, men vet jo ikke sikkert hva som hjelper. 

gå på helsekosten og spør etter svangerskapsolje :) så er det tre forskjellige.. en for undelivet.. :)

Dararamm skrev:

*Pira* skrev:

Det var en spesiell olje en skulle bruke på underlivet, hvilken var det igjen? Valnøtt eller jordnøtt eller noe?

Jordnøttolje :)

Jeg smurte med en olje sist.. det hadde NULL effekt.. Når jeg bikket 30uker  med storebror så fikk jeg det verdenskartet på magen. de har blitt hvite og syntes nesten ikke nå.

Min mening er at enten så får du det eller så får du det ikke. kommer helt ann på hvor elastisk huden din er.

Mamma fikk ingen strekkmerker når hun gikk med meg eller min lillebror. Når hun gikk med lillesøster (som i tillegg kom til verden i uke 31) så blei hun verdenskart.

Jeg bryr meg lite om det verdenskartet mitt. Jeg er stolt over at ha fått et barn og nå venter nr to <3 Jeg er bare overlykkelig over at det har bleknet og ikke er RØDE som de var.

Jeg hadde belaget meg på masse strekkmerker da jeg ble gravid forrige gang, for fikk en del på lårene under puberteten. Men fikk faktisk ikke et eneste ett. Smørte masse med en god mix av body butter, svangerskapsolje og en vichy bodylotion for veldig tørr hud. Om det hadde noe å si aner jeg ikke da... Smører nå også (ikke like flink som sist kanskje riktignok men), men vet jo godt at disse merkene godt kan dukke opp denne gangen selv om jeg var heldig forrige gang. 

Under sist svangerskap fikk jeg høre fra ei barsevenninne at Mama Mio Good Bye Stretch Marks var en krem som funket. Jeg testet den ut litt selv, men tør ikke å si om det er grunnen til at mine strekkmerker lysnet eller om det var tiden som hjalp.

Uansett så koster den en del i Norge, kan være greit å bestille fra ebay

Jeg fryktet en del strekkmerker da jeg ble gravid forrige gang, for jeg fikk en del på lårene i tenårene. Men det gikk veldig bra, fikk faktisk ikke et eneste ett! Fra magen ble godt synlig masserte jeg mage og pupper hver morgen og kveld med babyolje - om det hadde noe å si vet jeg ikke, men jeg var heller ikke plaget med kløe på magen under graviditeten :)  Smører denne gang også, og bruker fremdeles bare babyolje, og håper det virker like bra som sist! 

Som sagt så sies det jo at det er fra person til person.
Huden hos alle er forskjellig.
Men lurt å smøre seg for det, ekstra godt.
Bedre å få fin hud og strekkmerker, enn tørt og stygge strekkermerker hehe :)

Jeg har født to barn tidligere, og har ikke fått noen strekkmerker på magen i det hele tatt. Jeg smørte meg ikke med noe som helst. Kanskje med en bodylotion en gang i blandt. 
Har hørt at det ligger i genene hvorvidt man er mer eller mindre disponert for det..

Jeg har hørt at det er genetisk betinget, og at man ikke er garantert at noe som helst virker.. Selv får jeg masse strekkmerker, så jeg kjenner at jeg bryr meg ikke så veldig lengre.. De er jo et bevis på at jeg er mamma<3

Back
Topp