Strekkmerker arvelig?

Gullhår

Andre møte med forumet
Noen her som har barn fra før hvor moren deres fikk strekkmerker når hun var gravid men dere slapp? Hørt at det er arvelig og moren min har masse fra hun fikk meg!! Regner med jeg får også da. Tenkte å høre om det var noen unntak der ute

Noen her som har barn fra før hvor moren deres fikk strekkmerker når hun var gravid men dere slapp? Hørt at det er arvelig og moren min har masse fra hun fikk meg!! Regner med jeg får også da. Tenkte å høre om det var noen unntak der ute
Hei,
Strekkmerker kommer av at huden strekkes mer enn den klarer å utvide seg. Noe som fører til at huden revner og det blir arr. Strekkmerker er derfor arr i underhuden. hormonene i svangerskapet endrer elastisiteten i huden og derfor er noen mer utsatt for strekkmerker i denne tiden, noen får mye andre får lite og noen får ingenting. Hvor fort magen vokser vil også påvirke. Arvelige faktorer kan spille inn, men som oftest går det mest på hvor raskt du vokser og hvordan dine hormoner påvirker din hud.

min mor fikk dype store strekkmerker over hele magen. Jeg fikk nesten ingen, og de jeg fikk var små :)

Kremer vil ikke motvirke strekkmerker, men vil gjøre huden smidigere og en hud som er
Smidig kan være mer tøylig enn en tørr hud. Å smøre huden vil også hjelpe på køen som oppstår når huden strekkes. Det er heller ingen kremer som har små nok molekyler i seg til å gå ned til underhuden og bryte opp arrvevet, noe som er nødvendig for å redusere strekkmerkene.

Håper dette hjelper litt :)

mvh
Hudterapeut

Moren min er dekt av strekkmerker på magen. Selv fikk jeg et som er ca 1 cm langt der jeg har hatt piercing i navlen. Og noen små på innsiden sv lårene.

Tror det er store forskjeller, handler nok om (som det står ovenfor) hvor fort det vokser og arv. Mamma har fått 3 barn uten å få strekkmerker, selv fikk jeg ingenting med første og håper det de holder seg unna denne gangen også, men kommer de skal jeg ta i mot de med strak arm :p

Jeg fikk kjempemye strekkmerker på hoftene i puberteten, men ikke ett eneste strekkmerke da jeg var gravid. Aner ikke hva min mor har hatt, har aldri bekymret meg for strekkmerker. Selv om hele hoftepartiet er dekket av det, har det aldri falt meg inn å plages over det. Ante ikke at det var strekkmerker det var engang før jeg ble gravid og så bilder av gamle strekkmerker. Jeg synes de ser kule ut, jeg, ser ut som sølvlyn nedover hele rumpen :p

Alder kan spille inn. Det er vist at eldre mødre sjeldnere får strekkmerker enn yngre (endelig et punkt hvor alderen er positivt..). Mosjon kan også redusere "faren" for å få dem, da økt blodsirkulasjon i huden virker gunstig.

Jeg fikk ikke strekkmerker med min første, men en del med nr to, selv om han var mindre. Gikk opp like mye i vekt begge gangene, men magen hadde forskjellig fasong. Rund som ei tønne med første, og tutmage med nr to. Strekkmerkene ble fort lyse, og de vises kun i direkte sollys. Tenkte på det en del i første svangerskap, men etter jeg fikk ungene har jeg egentlig ikke brydd meg særlig om det :-) enten får du det eller så får du det ikke. Tror ærlig talt det er lite man kan gjøre for å forhindre det. Mine kom dessuten i uke 38, en uke før fødsel, så selv om det ser ut som det skal gå bra, så er det ikke sikkert det gjør det likevel :-p

Back
Topp