Eldstejenta mi tok smokken, og hennes tungebånd er ikke optimalt. Ingen av symptomene er absolutte, og noen finner ikke ut at de har det før de er voksne fordi symptomene er så vage. Jeg har f.eks. alltid slitt med magen, og jeg måtte ha tannregulering. Det er jo også tegn. Fordøyelsen starter i munnen, og en dårlig tungefunksjon kan forstyrre det hele. Og tungen skal hvile i ganen, og det gjør at den utvides optimalt. Når man har stramt tungebånd hviler den gjerne ikke i ganen, så tennene kan få for lite plass og dermed blir det skjev tanngard.
Noen sliter veldig med migrene som eneste symptom, og det kan jo komme av mye rart.
Jeg mener å huske at et stramt leppebånd som regel betyr at tungebåndet er stramt også, men det kan godt være at jeg innbiller meg det.
Jeg har hatt så vondt i forbindelse med amming, og det gjorde vondt utenom ammingen og. De første månedene var grusomme, og jeg gråt hver kveld fordi jeg visste at jeg skulle igjennom flere timer med smerte. Ungen skrek om hun ikke fikk være hos meg, og hun fikk ikke sove uten å bli ammet. Det ble gradvis bedre fra hun var tre måneder. Jeg ga alt jeg hadde og mer til, og endte opp med å møte veggen. Samtidig angrer jeg ikke på at jeg nektet å gå over til flaske. Hun elsket puppen. Hun smilte og lagde godlyder da puppen viste seg, og holdt fast på den og rullet med øynene av ren nytelse. Og da hun begynte å snakke så ba hun om pupp. Og hun ga meg dådyrøyne for å overtale meg til å la henne få. Vi ammet til hun var godt over år

Jeg kunne våkne om morgenen og se at hun lå over meg meg puppen i munnen mens hun sov. Åpen bar ^^
Jeg nektet å gi mme fordi eldstejenta mi har cøliaki, og det eneste jeg har funnet av informasjon om det er at sakte inføring av gluten mens man ammer kan forhindre cøliaki. Og morsmelk gir en sunnere tarmflora. Ingenting er skrevet i stein, men det er så mye mageproblemer i familien min at jeg måtte bare gjøre alt jeg kunne. Det har vært verdt det for min del, men jeg har stor forståelse for at andre velger å gi opp ammingen når det er så vondt som det var for meg. Heldigvis for min del hadde jeg allerede ammet et barn fra før, så jeg visste at dette ikke var normalt.
Lykke til på tirsdag

Oppdaterer du?