Stramt tungebånd-klipping

Tofus

Elsker forumet
Desemberskatter 2016
Tenkte jeg ville dele en erfaring fra i dag. Vi kom hjem med vår lille jente fra sykehuset i dag men først rådet legene oss til å gjøre et lite inngrep da hun hadde stramt tungebånd. Dette fikses da med et lite klipp under tungen.
Jeg fikk helt vondt i magen og syntes ikke det var noe kjekt i det hele tatt, så jeg valgte å gå ut av rommet når de skulle gjøre det, mens pappaen ble igjen.

Men det gikk så fint, og fort. Hun gråt ikke engang! Så om flere skulle oppleve det samme så kan det være fint å vite at dette går så fint og greit når de er så små :) :) :)

Hei!

Vil bare anbefale deg å passe godt på og få oppfølging ved det første tegn til utfordringer med ammingen, da det kan gro sammen igjen.
Godt dere fikk hjelp fort, det er ikke alle forunt. <3

Hei!

Vil bare anbefale deg å passe godt på og få oppfølging ved det første tegn til utfordringer med ammingen, da det kan gro sammen igjen.
Godt dere fikk hjelp fort, det er ikke alle forunt. <3

Takk.
Ja det som er at ammingen faktisk har gått veldig fint. Hun får godt tak men jeg begynte å bli litt sår. Men skal holde et øye med det :)

Jeg måtte forlange å få tungebåndet klippet pga at det forårsaket sårhet og blødende sår til meg. De sa ikke noe på det da jeg var på sykehuset første gangen, men det var fordi det ikke var så stramt at de ellers ville gjort noe, men fordi jeg er så sensitiv i huden ble det også fort sårt og sprakk opp om ikke ammegrepet var helt perfekt noe det ikke blir om det bare er litt stramt.
Satt der inne når de klippet og tok han til puppen rett etterpå som trøst, dagen etter gikk ammingen som smurt og har ikke vært plaget siden.
Skulle forlangt med eldste og hvis jeg faktisk hadde noe kunnskap om det, gikk i 14 måneder med forferdelig sårhet og blødende sår til siste ammestund.
Stramt tungebånd kan skape problemer for både baby og mor, og inngrepet er en liten pris å betale ned tanke på problemene som unngås :)

Søstera mi si minstre blir nå 4, og fikk endelig kappet stramt tungebånd pga dårlig språkutvikling. Pga legene ville vente å se om det løsnet av seg selv, så sliter hun nå med språket, og hun har vanskelig for å føle seg trygge blant folk mtp de ikke forstår hva hun sier, og kan bli totalt mistolket! Hun hadde bokstavelig talt hjerteformet tunge, så stramt var det. Helt ubegripelig at legene påfører små barn med disse konsekvensene mtp språkproblemer. Hun har sånn PTT (?) i barnehagen nå. Så kjemp om å få klippet båndet før det går for langt.

Junior ble født med stramt tungebånd, men legen som undersøkte han på sykehuset etter fødsel sa ingenting om dette. Jeg hadde problemer med ammingen i flere uker etter fødsel. Hadde brystbetennelse da han var to uker, men da den var kurert var det fortsatt helt for j*vlig vondt å amme. Helt tilfeldig var det moren min som oppdaget at han hadde stramt tungebånd, da han var nesten 4 uker gammel. Jeg ble født med stramt tungebånd, så hun kjente det igjen. Men det var ikke noe problem verken for ammingen hennes eller språkutviklingen min, så det har ikke vært noen problemstilling. Vi nølte ikke med å kontakte helsestasjon da vi innså at tungebåndet hans var stramt. Det ble klippet i løpet av noen dager, og ammeproblemene var borte i løpet av kort tid :) Som Tofus klarte ikke jeg heller å se på det, så jeg gikk ut på gangen mens faren ble igjen med han ;) Men junior hadde også bare gitt et lite klynk også sovet videre.

Så vår erfaring er at klipping av stramt tungebånd er helt uproblematisk :happy:

Back
Topp