Stramt/kort tungeband?

sweetmama

Elsker forumet
Er det nokon som har vore og klippt tungebandet eller kva det heiter på barna sine? korleis merka dåkke at dei sleit med dette?:)
 
Jeg mener det var iaffal 2 stykker her inne som har fått gjort det.. men husker ikke hvem..

hmm..

nå innbillte jeg meg at den ene kanskje var turtlebug.. men får det ikke helt til å stemme.. hmm.. hmm..
trodde det var mest ifm. amming at man kunne merke sånt.. men vet ikke helt..

aner ikke om dette gjorde deg noe klokere i det hele tatt.. hehe..
 
Hehe...takk for svar;)

Mini her bruker vertfall en time på å få i seg innhaldet i flaska...OG strever med å suge, ser ikkje ut som om ho får skikkelig "tak" på flaska.. må spørre på kontroll på fredag om dei kan skjekke det..

Er jo ingen andre som har barn som bruker så himla lang tid på flaska, er det?
 
Når hun stikker ut tunga, kommer den lenger ut enn leppene? Og er spissen hjerteformet....?
 
 
`hmm..veldig sjelden ho stikker ut tunga egentlig og prøver eg å sjå på tunga, eller under den hyler ho med ein gong.. liker ikkje at eg styrer inne i mynnen hennar..
 
ORIGINAL: sweetmama

`hmm..veldig sjelden ho stikker ut tunga egentlig og prøver eg å sjå på tunga, eller under den hyler ho med ein gong.. liker ikkje at eg styrer inne i mynnen hennar..


Edit: var inne i munnen hennar no når ho søv og når den er inne i munnen hennar er den vertfall avrund...
Huff håpte egentlig at det kunne vere ein grunn til at ho strever slik med flaska..
 
Jeg mente om den var hjerteformet når hun stakk den ut..? Hehe..
Da er som regel tungebåndet stramt! Men vi fikk beskjed om at vi kunne klippe det uansett, for det var ikke noe særlig vondt og det skadet ikke selv om hun egentlig ikke trengte det!
 
Men vi har ikke gjort det! Hun spiser jo bra fra puppen, men kan godt hende vi ender med å gjøre det.. Hun tar jo ikke flaske eller kopp!!! 
 
ORIGINAL: sweetmama

ORIGINAL: sweetmama

`hmm..veldig sjelden ho stikker ut tunga egentlig og prøver eg å sjå på tunga, eller under den hyler ho med ein gong.. liker ikkje at eg styrer inne i mynnen hennar..


Edit: var inne i munnen hennar no når ho søv og når den er inne i munnen hennar er den vertfall avrund...
Huff håpte egentlig at det kunne vere ein grunn til at ho strever slik med flaska..


Du har jo bilde av henne i signaturen - har hu ikke tunga ute der? [;)]
 
ORIGINAL: Thunderella

Jeg mente om den var hjerteformet når hun stakk den ut..? Hehe..
Da er som regel tungebåndet stramt! Men vi fikk beskjed om at vi kunne klippe det uansett, for det var ikke noe særlig vondt og det skadet ikke selv om hun egentlig ikke trengte det!

Men vi har ikke gjort det! Hun spiser jo bra fra puppen, men kan godt hende vi ender med å gjøre det.. Hun tar jo ikke flaske eller kopp!!! 


Åkej, men da kan dei kanskje gjere det uansett da for å sjå om det kan vere det som er problemet hennar.. Takk for svar:)
 
ORIGINAL: slinsie

ORIGINAL: sweetmama

ORIGINAL: sweetmama

`hmm..veldig sjelden ho stikker ut tunga egentlig og prøver eg å sjå på tunga, eller under den hyler ho med ein gong.. liker ikkje at eg styrer inne i mynnen hennar..


Edit: var inne i munnen hennar no når ho søv og når den er inne i munnen hennar er den vertfall avrund...
Huff håpte egentlig at det kunne vere ein grunn til at ho strever slik med flaska..


Du har jo bilde av henne i signaturen - har hu ikke tunga ute der? [;)]


hehe..tenkte ikkje eg på.. får sjå over bilda mine tenker eg.. for når eg tenker etter så er det ofte når ho ler og smiler at ho har ut tunga. På bildet i signaturen min gjeisper ho, og ja, har tunga ute;) får sjå litt nermare på det!:)
 
ser på bilda der ho stikk tunga litt ut at ho ikkje har spiss tunge vertfall, men klarer ikkje å sjå om den er akkurat hjerteforma.. men den er aldri så veldig lang utom leppene vertfall..
 
ORIGINAL: Claire

tantebarnet mitt var å klippa sitt da han var ca 4 mnd trur æ
vi så at det var stramt etterhvert.pluss at da Vilde kom til verden, så vi tunga hennes støtt og stadig ut av munnen, men hans så vi aldri.
sånn hjerteforma tunge hadde han. så kjempeekkelt ut! det er kanskje derfor han hadde vanskelig for å ta puppen, og smokken hans datt ut hele tida. pluss at jeg har hørt at de med kort tungebånd kanskje gulper mer?? mulig jeg tar feil.


Takk for svar. Mie har ikkje så veldig ofte tunga ut av munnen, ser den når ho gaper og flirer men vil ikkje sei at den er så ofte utom leppene nei.
Ho har ikkje gulpa så mykje før no når ho får mme også. Eg bruker flaske på ho og ho bruker utrulig lang tid på å få i seg maten,men tutten tek ho da.. Den syg ho på sjølv om den ofte dett ut..
 
ORIGINAL: slinsie

Jeg mener det var iaffal 2 stykker her inne som har fått gjort det.. men husker ikke hvem..

hmm..

nå innbillte jeg meg at den ene kanskje var turtlebug.. men får det ikke helt til å stemme.. hmm.. hmm..
trodde det var mest ifm. amming at man kunne merke sånt.. men vet ikke helt..

aner ikke om dette gjorde deg noe klokere i det hele tatt.. hehe..

 
Var nok ikke oss nei... Slet riktignok voldsomt med amminga, så trodde det kunne være det som var problemet, men fikk avkreftet det allerede på sjukehuset. Men ja, har hørt at de med stramt tungebånd ofte har problemer med å amme.
 
Når det gjelder flaske, så bruker Vilja Sofie også kjempelang tid på å spise når hun får flaske. Tror dette er fordi hun får fra tutten med det minste hullet... Vil ikke vende henne med at maten kommer fortere fra flaska enn fra puppen, så er derfor jeg gjør det sånn... Men nå får hun så sjelden flaske at det er ikke noe problem her i huset.
 
ORIGINAL: Iny

Vi fikk klippet tungebåndet til Adrian når han var 4 dager gammel.
Trodde det var årsaken til at han ikke fikk til å ta puppen.
Men har fikk fortsatt ikke til å ta puppen han, men å klippe opp har vi måtte gjort uansett.
For det var litt stamt ja, fikk ikke ut tunga skikkelig.

Men det gjorde IKKE ondt.
Gikk ut av rommet når legen gjorde det jeg, trodde Adrian skulle hyle.
men tok bare noen sek som kom dem ut med han og Adrian var strålende fornøyd, ikke no skriking.
Spiste mat med engang etterpå.[:D]


var tunga hans hjerteforma?

Så bra at det ikkje gjer vondt da for det er det eg er mest engstelig for...liker IKKJE at Mie har vondt!!! hehe..det er det vell ingen som gjer..men eg grin sjølv eg når ho får vondt av like ting..:( Men prøvde du med flaske før dei klippa det og om du gjor det tok han den skikkelig?
 
ORIGINAL: turtlebug

ORIGINAL: slinsie

Jeg mener det var iaffal 2 stykker her inne som har fått gjort det.. men husker ikke hvem..

hmm..

nå innbillte jeg meg at den ene kanskje var turtlebug.. men får det ikke helt til å stemme.. hmm.. hmm..
trodde det var mest ifm. amming at man kunne merke sånt.. men vet ikke helt..

aner ikke om dette gjorde deg noe klokere i det hele tatt.. hehe..


Var nok ikke oss nei... Slet riktignok voldsomt med amminga, så trodde det kunne være det som var problemet, men fikk avkreftet det allerede på sjukehuset. Men ja, har hørt at de med stramt tungebånd ofte har problemer med å amme.

Når det gjelder flaske, så bruker Vilja Sofie også kjempelang tid på å spise når hun får flaske. Tror dette er fordi hun får fra tutten med det minste hullet... Vil ikke vende henne med at maten kommer fortere fra flaska enn fra puppen, så er derfor jeg gjør det sånn... Men nå får hun så sjelden flaske at det er ikke noe problem her i huset.


Mie har fått flaske siden ho var 1-2 mnd ho og bruker str 2 på tutten men likevel bruker ho himla lang tid..har prøvd med tutt nr 3 og med da nermast drukner ho..og så kjeme det så fort at ho som oftast spyr etterpå eller medan me helde på..så eg gikk tilbake til tutt nr 2..
 
ORIGINAL: Iny

ORIGINAL: sweetmama

ORIGINAL: Iny

Vi fikk klippet tungebåndet til Adrian når han var 4 dager gammel.
Trodde det var årsaken til at han ikke fikk til å ta puppen.
Men har fikk fortsatt ikke til å ta puppen han, men å klippe opp har vi måtte gjort uansett.
For det var litt stamt ja, fikk ikke ut tunga skikkelig.

Men det gjorde IKKE ondt.
Gikk ut av rommet når legen gjorde det jeg, trodde Adrian skulle hyle.
men tok bare noen sek som kom dem ut med han og Adrian var strålende fornøyd, ikke no skriking.
Spiste mat med engang etterpå.[:D]


var tunga hans hjerteforma?

Så bra at det ikkje gjer vondt da for det er det eg er mest engstelig for...liker IKKJE at Mie har vondt!!! hehe..det er det vell ingen som gjer..men eg grin sjølv eg når ho får vondt av like ting..:( Men prøvde du med flaske før dei klippa det og om du gjor det tok han den skikkelig?


Den var hjerteformet.
Prøvde med flaske ja, slet endel, tok ikke skikkelig nei.
Men etter den var klipt så ble det bedere.



Åkej, tusen takk for svar! Vi sliter sånn med flaska, kan jo sjå på det og så kanskje få klipt det..kan jo håpe på at det er det som gjer at ho ikkje tek flaska skikkelig... *krysser fingrane* :)
 
vi måtte klippe tungebandet når eila var 2 mnd. vi fikk ikke amminga i gang litt en gang. men da var det forseint. jeg mistet melken. . hun hadde hjerteformet tunge. nesten helle tiden! HS og lege fant ikke ut av det en gang. måtte opsøke tannlege. han sa at dette var alt for stramt! hun hylte pga jeg måtte holde henne fast mens han hadde to fingre i munnen hennes. et lite klipp. litt men ikke mye blod. eila tok flaksa men en gang etter på sugde som en gud! nå gjør hun en flakse med 200ml ferdig på 5 min.
 
så jeg vill snakket med HS og så barnelege evt tannlege som har vært borti dette før
 
ORIGINAL: Ophee

vi måtte klippe tungebandet når eila var 2 mnd. vi fikk ikke amminga i gang litt en gang. men da var det forseint. jeg mistet melken. . hun hadde hjerteformet tunge. nesten helle tiden! HS og lege fant ikke ut av det en gang. måtte opsøke tannlege. han sa at dette var alt for stramt! hun hylte pga jeg måtte holde henne fast mens han hadde to fingre i munnen hennes. et lite klipp. litt men ikke mye blod. eila tok flaksa men en gang etter på sugde som en gud! nå gjør hun en flakse med 200ml ferdig på 5 min.

så jeg vill snakket med HS og så barnelege evt tannlege som har vært borti dette før


Takk for svar! :) Skal ta kontakt med hs imorga eg, må jo vere et kvart som gjer at ho ikkje klarer å få i seg melka på flaska på under en time.. da et ho ca 130-150 ml...
 
Markus hadde tungebåndet helt fram til tungespissen da han ble født. De merket det først den dagen vi skulle dra hjem fra føden, da ble det klippet. Men skal tilbake på sykehuset om et par uker nå igjen, for tungen er fortsatt veldig hjerteformet. Har hatt masse ammeproblemer, men har jo ikke trodd det har vært tungen som var problemet siden den ble klippet. Flaske har han hele tiden tatt greit, og smokken også. Håper egentlig han slipper å klippe den mere, for nå er han så stor og skjønner mye bedre hva som skjer rundt han enn da de klippet når vi dro hjem fra føden, da merket han det ikke engang, bare sov videre[:D]
 
Fant et par bilde der det er ganske tydelig at tungen er hjerteformet fortsatt, så det spørs nok om det blir klipping[&o][:(]

 
 
Hm...er ikkje sikkert at Mie har stramt tungebånd da.. for ho har ikkje sånn hjerteforma tunge.. off..hadde håpa at det kunne vere det som gjore at ho sliter sånn når ho skal ete.. tek liksom ikkje skikkelig tak på flaska.. ligg bere å suttar på den...vert heilt fortvila...
Men fer uansett til hs imorga og høyrer med ho.. men kven klipper egentlig? må eg på sjukehuset for å gjere det eller?
ja ho er jo over 5 mnd no så det merkar ho sikkert godt.. huff.. så fortvilandes! veit snart ikkje kva eg skal gjere anna enn at eg gleder meg utrulig til ho et vanlig mat.. vi koser oss ikkje litt med måltida lenger..har vore to veldig travle mnd no der mating kun er eit kav! Vi er slitne både eg og Mie av det og ho nektar plent og spise med nokon annan enn mamma... så det er ikkje det at eg ikkje får hjelp, både sambo, mi mor og søster prøvar og prøvar, men det er heilt umulig..+ at eg må fare å gå og syng til ho når ho skal ete..stoppar eg eller sett meg nektar ho å ete.. What to doooo?! hehe.. så hadde eit lite håp om at det kanskje kunne hjelpe å klippe dette tungebandet..
 
Back
Topp