Stramt (kort) tungebånd

mammzen

Forelsket i forumet
Lille Thomas, gullet vårres har alt for kort tungebånd. Vi merket det ved at han hadde "hjerte-formet" tungespiss.
Nevnte det til helsesøsteren denne uka, og fikk da høre at han hadde alt for kort tungebånd.
Jeg ringte fastlegen som jeg fikk beskjed om å gjøre av HS, så nå har vi fått time for å få rekvisisjon for å få klipt den.
Lurer på om noen andre her inne har opplevd dette og fått gjort noe med det, og hvordan det var, gjøres og hvordan det blir etterpå.
Må nevne at Thomas nå er 8 mnd.

Sjekk inne på oktober2008, var ei som skrev om det i dag.. husker ikke hvem i farten

Talata har greie på dette :)
Minstejenta hennes har fått klippet opp tungebåndet ganske kort tid etter fødsel.

Hei [:)]

Thea hadde for kort tunge bånd, å måtte klippe det når ho var 5 dager gammel, fordi ho fikk ikke ammet.... Å klippe det gårveldig fort, å barnet gråter som oftes fordi det blir holdt fast... Kommer litt blod, men barnet gråter ikke lenger enn det gjørnår det får sprøyte... Oppevelsen er nok værre for mammaen enn barnet [:)]

3 minutter etter at det ble klipt spiste ho veldig godt me engang.

Tusen takk for responsen. Godt å lese at det går bra og hvordan det gjøres.
Får bare håpe det går like bra med Thomas.

Eldste gutten min fikk klippet tungebåndet da han var ca. 3 år. Ble egentlig anbefalt å vente til han ble eldre (6-7 år), men vi ville gjøre det før han begynte på skole. Han ble lagt i narkose, klippet og sydde 2 sting (tror jeg). Var hjemme en dag fra barnehagen, og så var det full fart igjen. Tror ikke han hadde vondt etterpå i det hele tatt. Angrer overhode ikke på at vi tok den avgjørelsen.

Back
Topp