Str babyklær

RemaFrue

Gift med forumet
Septemberhjertene 2018
Oktoberfruene 2018
Hva tenker dere om str når dere skal begynne å handle babyklærne? Hvor mye tenker dere å kjøpe i 50 f.eks kontra 56? Jeg er helt grønn på dette og tar i mot alle råd og tips [emoji12]

Veldig vanskelig å vite [emoji28] datteren min var 50cm og 3330gr når hun ble født og passet strl 50 fint. Etter hvert måtte jeg ha en strl større i overdel enn underdel pga hun buksene ikke hang på henne. Nå henger buksene på, men virker som hun er lenger i overkroppen [emoji28]
Tenker jeg har det jeg har etter henne i 50 og kjøper ikke mer av det enn hvis jeg ser det ikke passer greit med 56. Men da har jeg jo noen få bukser og bodyer i 50 alt [emoji4] så det er jaggu ikke lett å vite. Får du en baby som er feks 48 er det mulig du bruker 50 en stund, mens får du en stor på 52 feks er det gjerne rett på 56 og da er det jo kjipt med ubrukte klær i strl 50 [emoji28]

Småen her var 3,7kg og 52 cm, og brukte 50 en god stund, så jeg skal ha en del denne gangen og, men mest bodyer og strømpebukser[emoji4]

Handlet egentlig ikke så mye klær da vi ventet førstemann. Var heldig og arvet mye +fikk mye i gave. Er veldig vanskelig å vite hvor mye man skal kjøpe egentlig. Hvor stor er ungen når h*n blir født. Er det gulpeunge? De vokser veldig fort ut av de minste str. Første var gulpeunge, så vi måtte skifte på han MINST 5 ganger om dagen. Nå har vi masse klær etter storebror, så blir å handle litt bare. Så ser jeg etter ungen blir født. Må jo få litt nytt også :)

Vanskelig å vite. Med første kunne vi fint brukt str. 44. Så vi kommer til å ha litt 50 og litt 52. Pluss vi arver nok endel.

Her var første 4315 og 54 lang så fikk aldri på han str 50! Hadde i tillegg kjøpt endel plagg i 50. Så denne gangen blir det kjøpt mer i str 56 :)

56 kan du trygt kjøpe. Spør foreldre hvor store du og barnets far var, så får du en pekepinn. Str 50 betyr at den kan brukes til barnet er rundt 50 cm. De fleste er vel 48-52 cm ved fødsel. Så spiller det litt rolle type stoff (ull er generelt mer stretchy) og hvor lubben barnet er. Til sist så er det stor forskjell mellom merker!

Vi kommer nok ikke til å kjøpe str 50 i det hele tatt. Er begge forholdsvis høye og var 52/56 cm da vi ble født. Tipper tulla blir mellom der et sted. [emoji6]

Sønnen min var 50cm og 3700gr da han ble født, vi brukte str 50 i 3-4 uker. Hadde 5-6 bodyer og bukser og 4 nattdrakter og det holdt greit. Hadde et par heldresser også. Tror jeg skal handle et par nattdrakter til da sønnen min hadde for vane å bæsje seg ut under nattamminga:hilarious:

Vår første var 3560 og 52 lang, følte 50 var akkurat passe så jeg kjøper nok inn mer i str 56 enn 50 denne gangen...

Vi måtte av gårde og kjøpe mye mer i str 50 med kommende storesøster da hun plutselig viste seg å være ei lita jente. Brukte 50 i en måneds tid, så skal handle et par ekstra bodyer i den størrelsen også i tilfelle han blir like liten :)

Hva er "litt" når det kommer til menger klær? Jeg har kjøpt sett med to bodyer i str 50 og tenkte kjøpe et par strømpebukser og noen bodyer til. Kjøper nøytrale farger og tenker at får jeg ikke brukt det kan nestemann kanskje få bruk for det eller jeg kan gi eller selge det videre. Vi har ikke tørketrommel så kjøper heller litt ekstra for å slippe å stresse med klesvask.

Virker som det er vanskelig å vite uansett. Ei venninne fikk beskjed av familie om å droppe 50 fordi "alle" i familien fikk lange barn, og hun hadde svangerskapsdiabetes og ble forespeilet stort barn. Hun fikk ei lita, nett jente på 50 cm der 56 ble for stort, så de måtte ut på shopping med nyfødt på slep :p

Jeg kjøper mest 56. Tenker at av de klærne vi kommer til å få er det nok ganske mye str 50, så da kan vi kjøpe litt større selv [emoji4]

Mens vi er inne på klær - hva er egentlig forskjell på nattdrakt, heldress og sparkebukse?

Og hva fortrekker dere av bukse+sokker og strømpebukser/bukser med fot?

Jeg kjøper kun et par bomullsbodyer i str 50, men kjøper nok noen fler strømpebukser og bukser i str 50.. Ellers blir det 56..

Vent med 50 til nærmere termin, og kjøp heller inn hvis baby blir estimert til å være liten.

Med første gikk vi rett på 56, og ganske fort på 62 igjen. Hun var 4400g og 53 cm.

Mens vi er inne på klær - hva er egentlig forskjell på nattdrakt, heldress og sparkebukse?

Og hva fortrekker dere av bukse+sokker og strømpebukser/bukser med fot?
Foretrakk en periode bukser med fot, for sokker detter så ekstremt lett av! Men da må man være forberedt på at det vokses ut av mye fortere.

Strømpebukse og body er et go to-antrekk av en grunn, og er enkelt for baby å bevege seg i, så det ble mye brukt. Ikke vits med mye fancy klær, det var så grådig i veien, og ble så vidt brukt sist :hilarious:

Vår var litt liten i 50, så ble brukt litt på henne. Vi fikk alle 50-klærne i gave, og det ble visst ganske perfekt mengde. Tenker å bruke mye av det samme, da det meste er veldig kjønnsnøytralt :D

Første brukte 50 i nesten 2 mnd. Hun svømte i 56 klærne. Var 50 cm da hun ble født. Hadde 6 bodyer og 6 bukser i 50, og hun var gulpebaby så det gikk hardt utover klærne[emoji12]

Venter jente denne gangen også, og kommer til å kjøpe inn noe nytt i 50.

Mine var 52 og 53cm og over 4kg begge to. Brukte allikevel 50 i ett par uker, men jeg syns det er finest når klærne passer, og ikke trenger 3 oppbretter på ermene etc. Kunne sikkert brukt 56 fra starten av.

Kommer til å handle litt i 50 og mest i 56 [emoji4] omtrent alt vi fikk av gaver var i 62/68, så det handler jeg ingenting av før vi ser hva vi får [emoji4]

Back
Topp