Strømpefarge til bunad

Tweak

Forumet er livet
Her omkring er det tradisjonen at piker bruker røde strømper under bunaden frem til de gifter seg. I år skal jeg for første gang ha sorte strømper under bunaden siden jeg giftet meg i fjor. emoticon Vet der finnes både pikeskaut og koneskaut. Pikeversjonen er brodert med mer rødt mens koneversjonen er brodert med mest sort. Håper jeg kan få kjøpt meg et slikt en gang!

Er dette er særsunnmørsk tradisjon? Er det flere steder der noe ved bunaden viser om en er gift eller ikke?

Det var en artig tradisjon! :)
Her er det ikke sånn, hvite strømper til bunaden uansett.

Her har vi "konebelte" til bunaden. Til vanlig er beltet brodert, men når man gifter seg kan man bytte ut det broderte med et i sølv.

Her er det sort (iallefall hos de som har "voksen" bunad), men en del barn  har hvit..

Her er finstasen min:
Jge har ikke forkle, men sølvbelte, og derfor er broderiene på stakken litt annerledes plassert.. Jeg har håndbrodert linskjorte med stående krage og krone i halsen og storsølje.. Så har litt mer sølv enn den på bildet! Samt annerledes lås på veska..

Elsker bunaden min!!! Og benytter hver mulig anledning til å gå i den.. Er vel det man kan kalle en "bunad-fanatiker" ;)

M3rl0t skrev:
Her er det sort (iallefall hos de som har "voksen" bunad), men en del barn  har hvit..

Her er finstasen min:

Jge har ikke forkle, men sølvbelte, og derfor er broderiene på stakken litt annerledes plassert.. Jeg har håndbrodert linskjorte med stående krage og krone i halsen og storsølje.. Så har litt mer sølv enn den på bildet! Samt annerledes lås på veska..

Elsker bunaden min!!! Og benytter hver mulig anledning til å gå i den.. Er vel det man kan kalle en "bunad-fanatiker" ;)

Så fin den var! Hvor hører den hjemme?

Jeg også elsker bunaden min! Gleder meg til hver gang jeg får ta den på! Men gleder meg også like mye til å ta den av igjen hver gang, for den er tung, he he.

I vår familie har vi sunnmørsbunad alle sammen. Til og med snuppa har sunnmørsbunad brodert etter dukkemønster. Gleder meg til 17 mai! :-D

Jeg får beltestakken min om 2 uker, og før i tiden var det vanlig å ha silketørklær i beltet - antallet fortalte hvor mange friere en hadde hatt..
Det var også vanlig å få den største bolesølja når man giftet seg.. (kanskje fordi den er så jæææævlig dyr... :P )

Her er det også rødt til de ugifte, svart til de gifte. Også er det noe med den offerdåsa, er det ikke det den heter tro? Den skal bare gifte ha. Er fra Nordmøre.

Det er en Gudbrandsdalen Festdrakt..

Drømmen er at jeg skal få på guttungen en slik: (Gutte/herrebunad fra Gudbrandsdalen)

Elsker menn i bunad!!

Fått på sambo en slik en og da så... Hadde det hele vært komplett!! (Herrebunad fra Rogaland)

M3rl0t skrev:
Det er en Gudbrandsdalen Festdrakt..

Drømmen er at jeg skal få på guttungen en slik: (Gutte/herrebunad fra Gudbrandsdalen)

Elsker menn i bunad!!

Fått på sambo en slik en og da så... Hadde det hele vært komplett!! (Herrebunad fra Rogaland)

Nice! Jeg også liker menn/gutter i bunad! De blir så flotte og ranke i ryggen! Staselige karer!

Her er vel også tradisjon for røde strømper på piker og konebelte, men ikke alle som praktiserer det.. :-)

Back
Topp