Strømlevrandører ..

fluffy2007

Blir kjent med forumet
Noen som har noe billigere strøm en Hafslund .. Synes jeg alltid får skyhøye strømregninger uansett tid på året . Vurdere å bytte [;)]

Vi har sånn leverandør som kjøper fra der det er billigst.Husker ikke hva det heter

he he, det unemoren refererer til er strøm til innkjøpspris, altså spot. Dette er et produkt alle strømleverandører har.

Jeg har jobbet med strøm og abonnement for Norges Energi i 6 år, så dette kan jeg litt om[:D] Strømmarkedet er et lavinteresseprodukt, og derfor heller ikke mange som forstår veldig godt hvordan det fungerer.

Skal prøve å gi deg et bilde over muligheter:

1. SPOT - Dette er strøm til innkjøpspris. Alle leverandører betaler samme pris, det som er forskjell ut til kunden er påslag. Påslag er det de legger på innkjøpsprisen. F.eks. Norges Energi har innkjøpspris + 1,7 øre i påslag. Er innkjøpspris 50 øre, blir da prisen ut til deg 51,7 øre pr kwh. Innkjøpsprisen svinger fra time til time, og blir da regnet ut fra et snitt. Det positive er at du er med på de lave nedturene på pris, men også oppturen.

2. Standard variabel - Dette er en strømavtale hvor du har blitt prisgitt kwh for de 2 neste ukene.  dette er da en snittpris strømleverandørene tror prisen vil ligge på. Og den avtalen strømleverandørene kan styre pris selv. Derfor svinger det kraftig her på leverandørene. Fordelen med denne er når prisen går opp, og at du da de neste ukene holder en lavere pris enn f.eks. spot kundene som går "rett opp" i pris. Bakdelen er når prisen har vært høy for så bli lavere, da følger spot kundene nedover, mens du da har den høyere prisen noen dager før de neste 2 ukene blir satt. Denne følger markedet over perioder.

3. Fastpris. 1 og 3 års avtaler er de mest vanlige. Og det er ikke noe jeg vil anbefale ihvertfall.

Så kommer det til strømleverandørene:

Her svinger det veldig. Avtalene høres forskjellige og noen bedre ut, men som i realiteten ikke er det. Noen har fastledd (årsavgift), på 600 kr bare for å være kunde. Andre opererer med månedspris som ikke er gunstig når en bruker lite strøm, f.eks om sommeren.

Jeg vil anbefale Norges Energi til alle jeg kjenner. De er størst på privatmarkedet, og har 6 år på rad hatt de mest fornøyde strømkundene.

Topp 10 garanti - Norges Energi har en Topp 10 garanti avtale, juridisk bindende avtale som sier følgende:

http://www.norgesenergi.no/

Hvis dere vil vite mer, så bare spør.

Til syvende og sist ønsker du å betale minst mulig for strømforbruket ditt. Nettleia kan en desverre ikke gjøre noe med, og da er det greit å kutte der en kan. Det viktigste er å kunne stole på at en har den beste leverandøren for deg som gir deg lavest mulig pris. Ingen vil alltid være billigst, men ta et kalenderår, så vil det å ha riktig strømleverandør ha endel å si for lommeboka[;)]

Back
Topp