Stort ubehag som kom ganske plutselig

Vintermamsen

Flørter med forumet
Jeg har vært og er skikkelig dårlig idag... Har hatt litt antydninger til dette tidligere, men ikke i den grad som idag. Jeg føler meg så full i magen, den føles fullstappet til enhver tid, og alt er ubehagelig. Finner ingen stilling å sitte eller ligge i... Må endre stilling ofte. Og på rygg er det uaktuelt å ligge. Og det hjelper ikke med puter og all verden. Føler ikke at det kommer av luft, eller at jeg har spist for mye.... Da jeg kun har spist to brødskiver kl 10, og en brødskive kl 15....forstoppet er jeg heller ikke...
Dårlig matlyst, men føler både på sult og kvalme....

Noen som vet hva dette kan komme av? Er det normalt? Bør jeg kontakte jordmor? Hadde det ikke slik i forrige svangerskap

En ting jeg glemte å skrive var at det er tungt å puste....må ofte trekke pusten dypt for å føle at jeg får nok oksygen... Meget ubehagelig...

Sniker fra februar :)

Jeg hadde det slik et par dager for noen uker siden, selv om det virker som du kanskje har det litt mer enn jeg hadde. Men kjenner igjen følelsen av å være full, som om jeg ikke fikk trukket pusten skikkelig og alt jeg hadde spist den dagen lå i mellomgulvet. Jeg kan ikke svare noe annet enn at det hjalp å hvile og få nok væske, og så gikk det over til neste dag. Har ikke hatt det slik siden!

Høres ikke godt ut :Heartred
Jeg har det litt sånn av og til, magen er tung og hard og alt er vondt.
Her har det gått over etter en natt med søvn.

Kan det være noe muskulært, at du er anspent? Jeg har (før svangerskapet) hatt den følelsen at jeg ikke får puste helt inn og da har det gjerne vært etter å ha gått med klær som er trange i livet eller noe. Jeg tror det har kommet av anspenthet/stivhet i mellomgulvet eller noen muskler i magen. Prøv å bare ha på deg skikkelig behagelige klær, få slappet godt av og sovet en god natts søvn og se om ikke det hjelper! ❤️ Hvis det ikke går over kan du ringe jordmor og høre om hun har noen råd.

Har innimellom denne følelsen, har tenkt det er treg mage som har mye av skylda. Føles som om maten ikke får passert videre på et vis. Det kan også være pga forandringer som skjer og press på mage/tarmer før gravidmagen får strekt seg ut?
Kan ikke nok til å si at det ikke kan være noe som burde sjekkes, du kan jo ta en prat med lege/jordmor?

Sliter også litt med denne følelsen og har funnet ut at det kommer av forstoppelse. Mye luft også som ligger og presser i tarmene som også gir kynnere. Blir veldig stram og trykk oppe i magen mot brystet. Hjelper og bevege seg litt og ta varm dysj.

Jeg har også hatt mer av sånn stappa følelse dette svangerskapet! Ikke godt, men det fjør at jeg ikke spiser så mye usunt hvertfall:wacky: Har dager hvor jeg føler meg stappa full og ubehagelig.. og andre dager hvor jeg føler meg kjempe fin og helt normal! Men det kommer og går.. Kommer sikkert an på dagsform, hvor baby ligger, hvordan man beveger seg, om kroppen er sliten eller ikke osv.. Jeg tenker ikke på det som noe mer enn «normalt» i svangerskapet ;)

Har noe lignende ganske ofte. Noen ganger er jeg bare mett morgen til kveld, men jeg tvinger meg til å spise for å få i meg noe. Det kjennes ut som magen min holder på å sprenge og jeg vet aldri hva kroppen min trenger:søvn, tur, mat, ... . Jeg bare vet ikke i det hele tatt hva som foregår. Føler det er vanskelig å puste her og der, pluss at hjertet mitt banker plutselig 2-3 raske ganger (uvanlig rytme) ute av det blå. Det er veldig ubehagelig og jeg prøver å ikke være i full panikk når det skjer, men bør jeg være bekymret?

Jeg har vært og er skikkelig dårlig idag... Har hatt litt antydninger til dette tidligere, men ikke i den grad som idag. Jeg føler meg så full i magen, den føles fullstappet til enhver tid, og alt er ubehagelig. Finner ingen stilling å sitte eller ligge i... Må endre stilling ofte. Og på rygg er det uaktuelt å ligge. Og det hjelper ikke med puter og all verden. Føler ikke at det kommer av luft, eller at jeg har spist for mye.... Da jeg kun har spist to brødskiver kl 10, og en brødskive kl 15....forstoppet er jeg heller ikke...
Dårlig matlyst, men føler både på sult og kvalme....

Noen som vet hva dette kan komme av? Er det normalt? Bør jeg kontakte jordmor? Hadde det ikke slik i forrige svangerskap

Har også følt på dette idag, og jeg har nesten ikke spist.. Spiste litt bakst i går også pølsebrød i dag. Kanskje det bare er magen som eser seg litt ut..? Eller kanskje stress? Ubehagelig er det hvertfall!

Har noe lignende ganske ofte. Noen ganger er jeg bare mett morgen til kveld, men jeg tvinger meg til å spise for å få i meg noe. Det kjennes ut som magen min holder på å sprenge og jeg vet aldri hva kroppen min trenger:søvn, tur, mat, ... . Jeg bare vet ikke i det hele tatt hva som foregår. Føler det er vanskelig å puste her og der, pluss at hjertet mitt banker plutselig 2-3 raske ganger (uvanlig rytme) ute av det blå. Det er veldig ubehagelig og jeg prøver å ikke være i full panikk når det skjer, men bør jeg være bekymret?

Jeg ville sendt en melding til jordmor, hvis du er bekymret :) så slipper du å gå rundt å være i panikk kanskje helt unødvendig!

Bare husk at det er lavterskel å ta kontakt med lege/jordmor/føda.
Er det noe som bekymrer så er det godt å prate med de som virkelig kan dette.
Når du er gravid så kan jo det meste være normalt.

Har det samme som deg. Og til mer jeg spiser til vanskeligere er det å puste. Men må spise for å unngå kvalmen. Treig mage gjør det verre. Beste for meg er å sitte med ei stor gravid/ammepute i ryggen, lent mot venstre og puten som støtter under magen. Og av med bh og alle stramme klær! Ved skikkelig åndenød hjelper det å få lene seg frem og få armene i luften, f.eks. mot en høyere stol. Dette åpner opp lungene litt mer (kols-triks) ;) Og det kommer av at baby/livmor stjeler litt av plassen til lungene nå.

Last edited:
Det skjer meg og ganske ofte. Kjennes ut som jeg har vært ute og jogget plutselig. Tror nok bare kroppen jobber, og da stiger pulsen og hjerterytmen litt. Jeg er ikke noe bekymret :happy:

Back
Topp