Stort symfysemål

Frøken Fin

Andre møte med forumet
Jeg har hele tiden legat på et høyt SM, helt på toppen av kurven, men siden jeg ikke har haft noen problem med blodtrykk, vekt eller urinprøver så har JM sagt at babyn sikkert bare er litt stor/lang eller at det ikke betyr noe. Var på UL i uke 36 og da fikk vi beskjed at jenta vår muligens er litt større enn normalen, men at alt er fint.
Idag er jeg 39+1 og var på kontroll og nå plutslig synes JM at jeg har for stort SM og måtte ringe Ullevål. Der fikk jeg time den 12e for å sjekke (termindato). Synes det er rart at det blev så hast med dette helt på slutten nå. Men alikevel ikke hast nok siden jeg kunde vente over en uke på kontroll...
Ibland føler jeg JM lager mer problmer enn hva det egentlig er... hun har sendt meg til Ullevål en gang tidligere for noe som viste seg være en muskelbetennelse. Og på kontroller virker det nesten som hun bare leter etter ting som er fel med meg.

Er det noen som har liknende erfaringer med JM og hva har dere som har født før for erfaringer med stort SM?

Tenker de antagelig vurderer å sette deg i gang på termin dato for å forhindre akutt keisersnitt. store barn kan føre til litt ekstra komplikasjoner under fødsel.
Har selv begynt å få høyt symfyse mål og vet at baby ligger på 87 percilent så større enn gjennomsnittet. Men så er jeg jo fremdeles innenfor skjema enda. er du gått utenfor skjema?

Ja, gikk utenfor forrige kontroll. Vært på grensen siden uke 32. Det er sikkert som du sier at de vil sjekke i forholdt til å ta henne ut for å forhindre akutt KS, synes bare det er rart at de ikke snakket noe med meg om dette tidligere.

Det er jo ikke farlig om baby er stor før evt fødsel, så veldig vanlig at de bare følger med å så henviser på slutten:)
Hadde stort Sm med første og har det nå og... noen barn er bare større enn andre, men det gikk helt fint sist.
Så hadde ikke tenkt så mye over det, og du kan jo velge å bare gå til lege viss jordmora er litt "rar"? :)

Det er jo ikke farlig om baby er stor før evt fødsel, så veldig vanlig at de bare følger med å så henviser på slutten:)
Hadde stort Sm med første og har det nå og... noen barn er bare større enn andre, men det gikk helt fint sist.
Så hadde ikke tenkt så mye over det, og du kan jo velge å bare gå til lege viss jordmora er litt "rar"? :)

Er egentlig ikke urolig, det går sikkert fint, Ut kommer hun uansett.
Legen min er dessverre rarere enn JM når det kommer til graviditet :D

Mitt sf mål var over det grønne område. Fikk ei jente på 3380g i uke 38+4. Så trenger ikke ha noe å si, men bra du får en sjekk. Sykehuset er nok ikke så bekymret for da hadde du fått time før.

Jeg har og veldig høyt sf-mål, har ligget over det fargede feltet hele veien. Har imidlertid hatt flere ultralyder, og de måler han hver gang til å ligge akkurat på snittet. Hvis han vokser som han har gjort hittil vil han i følge sykehuset være rundt 3600 gram ved termin. Jordmor på helsestasjonen mener altså at babyen er stor (sikkert fordi jeg er stor, og hun er litt forutinntatt), mens jordmor på sykehuset mener han er helt gjennomsnittlig i størrelsen og at det heller må ha noe med måten jeg bærer han på i magen. Ikke vet jeg, vi får jo se når de kommer ut :)

Ja, gikk utenfor forrige kontroll. Vært på grensen siden uke 32. Det er sikkert som du sier at de vil sjekke i forholdt til å ta henne ut for å forhindre akutt KS, synes bare det er rart at de ikke snakket noe med meg om dette tidligere.
Babyer vokset jo så forskjellige, men er jo gjerne greit for dem å vite rundt termin hvor stor hun faktisk er :) men de har sikkert ikke vært bekymret tidligere :) tenker det er bedre med en sjekk for mye jeg :)

Etter de erfaringene jeg har trenger ikke høyt sf-mål nødvendigvis å bety stor baby :) Så lenge babyen følger kurven sier jm at den vil ligge ca på gjennomsnittet :) Her hadde jeg høyt sf-mål denne gangen, baby kom 39+5 og var 3700 gram. Ikke liten, men helt gjennomsnittelig :)

Har høyt sf-mål, men baby er bare 6% større enn "normalen" noe som er helt innafor:) kom fram til sammen med lege at mitt mest sannsynlig er veldig høyt siden babyen ligger i seteleie, og bruker mye mer plass øverst i magen enn nederst.

Back
Topp