stort symfysemål i uke 15

Tittenteia

Elsker forumet
er i uke 15 og var til jordmor  i dag. hun målte symfyse på nesten 18 cm. mente det tilsvarte mage for 20 uker. flere som hadde stort mål? vet jeg ikke er lengre på vei, og at det ikke er tvillinger.

Trodde ikke det var vanlig å måle så tidlig jeg. Jormor her ville ikke måle før etter uke 18 iallefall.

mulig hun så størrelsen og bestemte seg for å måle meg. aner ikke
sikkert individuelt det der. hos noen vises jo ikke kulen på denne tiden enda.

Hvis du har vært gravid før så blir livmora ofte fortere større enn hos en førstegangs..  Hos meg så var SF-målet i uke 12+5 på hele 17 cm....   Nå når jeg ble målt i uke 40+2 så var sf-målet mitt mildt sagt himmelhøyt, rundt 45-47 cm....  bare 1 inni der men ei monsterøs diger livmor!!!

spirrevippvipp skrev:
Trodde ikke det var vanlig å måle så tidlig jeg. Jormor her ville ikke måle før etter uke 18 iallefall.

Målingene er ukorrekte før uke 20... så ville ikke tenkt mer på det.... 

Jeg hadde mål under normalen, så ville heller hatt ditt mål :P

Men tror ikke det er noe å tenke på ;)

Lillesnille skrev:

Joda, de målingene er nok korrekte.... De fant hjertelyden rett nedenfor navlen i uke 13... og målingene etter det har vist den samme høye linja hele tida......

Mine symfysemål har vært langt over alltid, men ut kommer det normale til små unger. 3720, 3600 og 3140 har de vært. Magen var faktisk størst med han som hadde lavest fødselsvekt....

Trultemora skrev:

Lillesnille skrev:

Joda, de målingene er nok korrekte.... De fant hjertelyden rett nedenfor navlen i uke 13... og målingene etter det har vist den samme høye linja hele tida......

Ja, poenget mitt var at målene ikke er korrekte før rundt uke 20.. symfysemål har ingenting med hjertelyd å gjøre whatsoever..

Nå funker det! Fikk ikke skrevet noe som helst istad :P

Min SF-mål med pernille lå langt utenfor det grønne hele tiden. Men fikk ikke noe ektra ul pga det... var på så mange andre der de styra og ordna så.. :)

Men uansett, tror ikke stort SF mål er ensbetydende med stort barn. Men jeg syns du kanskje skulle utrrykke din bekymring for jordmor eller lege. Det kan bety mye rart, men som regel er det bare fordi det er rett og slett stort sf-mål og ikke noe annet :)

Og så lenge du følger din kurve, at det ikke blir plutselig stup eller diiiiigert hopp, så ville jeg bare ventet å se ann  :)

Ikke google deg redd og bekymret før du har fått snakket med jordmor/lege om dette. :)

(min baby var 3636 på overtid... lå alltid et par tre cm over "normalen")

Lillesnille skrev:

Trultemora skrev:

Lillesnille skrev:

Ja, poenget mitt var at målene ikke er korrekte før rundt uke 20.. symfysemål har ingenting med hjertelyd å gjøre whatsoever..

Selve målingen er jo korrekt men det blir vel mer rett å si at sf målet ikke korrelerer med størrelsen på babyen og hvor langt en er på vei så tidlig. :-)

Back
Topp