Stort magemål = stor baby?

SN94

Betatt av forumet
Maiskolbene 2023 :-)
Magemålene mine er litt over gjennomsnittet og ligger på 90 percentilen. Noen erfaringer om store magemål har noe å si for størrelsen på babyen? Ved første barn lå jeg på 97 percentilen, fødte da en stor baby på 4,6 kg. Litt traumer fra den fødselen og ønsker helst ikke å få et like stort Barn denne gangen.
 
Siden du har født stort barn før, er det jo mer sannsynlig at du gjør det igjen :)
Magemålet mitt har vært høyt fordi jeg er kort, og har hatt mye fostervann. Så vi snakker gigantisk mage. Babyene lå på 50percentil
 
Helt motsatt her! I uke 34 var SF-målet mitt 2,5% men vekstkontroll målte baby til 92% :eek: Skal til jordmor igjen i morgen, og jeg er sikker på at magen min ikke har vokst de siste to ukene heller. Føler meg som et pølseskinn for å si det sånn, hele magen min er hard for babyen er liksom overalt :hilarious: Magen har vært litt liten hele veien, max 50% på én av kontrollene, mens helt siden OUL har baby ligget på ca. 87%
 
Jeg har magemål litt over gjennomsnittet, og var nettopp på vekstkontroll der baby også ble målt til litt over gjennomsnittet. Men hadde en venninde som fikk store magemål på grunn av mye fostervann bare. Så magemål alene kan ikke sikkert si noe om baby sin størrelse, da må du få UL. Siden du har født stort barn før er det vel stor sannsynlighet for stort barn denne gangen også desverre :playful: Kanskje du kan spørre om å få en vekstkontroll da du fikk et stort barn sist og har litt traumer fra den fødselen?
 
Skal på vekstkontroll mellom uke 36-38 så får bare vente å se til da. Men spennende og høre andres erfaring :)
 
Mitt mål og babyens har ikke fulgt hverandre. Jeg har målt stort mens babyen litt lite.
 
Jeg er kort og hadde veeldig struttende mage. Hadde tre forskjellige jordmødre som målte meg på 75., 25., og 50. persentil i løpet av to uker. Baby ble født på 88. persentil på vekt. Så jeg tenker det har mer å si hvem som måler og at utviklingen er ok enn at selve tallet er så nyttig eller representativt i seg selv :)
 
Magemålet mitt var på 90 percentilen, men baby var i motsatt ende av skalaen
 
Back
Topp