Stort hode - hvordan var fødselen?

Bebe2020

Flørter med forumet
Oktoberlykke 2019
Maiblomstene 2020
Jeg har vært på flere ultralydundersøkelser som konsistent viser stor baby og hodeomkrets. Dette får meg til å tenke på hvordan fødselen blir hvis målingene stemmer. Jeg har tidligere hatt en drømmefødsel. Babyen hadde et ganske lite hode, og det var kanskje en medvirkende årsak til at smertene var overkommelige?
Dere som har født relativt store babyer med relativt stort hode før, vil dere dele deres erfaringer? Og særlig dere som har erfaring med begge deler - bør jeg være forberedt på en ganske annerledes fødselsopplevelse?

Jeg har vært på flere ultralydundersøkelser som konsistent viser stor baby og hodeomkrets. Dette får meg til å tenke på hvordan fødselen blir hvis målingene stemmer. Jeg har tidligere hatt en drømmefødsel. Babyen hadde et ganske lite hode, og det var kanskje en medvirkende årsak til at smertene var overkommelige?
Dere som har født relativt store babyer med relativt stort hode før, vil dere dele deres erfaringer? Og særlig dere som har erfaring med begge deler - bør jeg være forberedt på en ganske annerledes fødselsopplevelse?
Kan jeg spørre hvor mye større baby antas å
Være? Selv bekymret for det samme :O

Mine har vært ganske like (35, 34, 36cm rundt hodet) De to første ungene til moren min derimot var ganske ulike på størrelse. Jeg husker ikke hodeomkretsene, men en var født 14 dager før termin og var 3,6 kg og den andre var født 16 dager etter termin og var 4,9kg. Så 30 dager forskjell i svangerskapslengde og 1,3 kg er jo ganske ulik størrelse. Hun mente størrelsesforskjellen hadde ingenting å si for totalopplevelsen.

Kan jeg spørre hvor mye større baby antas å
Være? Selv bekymret for det samme :O
Hodeomkretsen ligger nærmere 90-percentilen, og målene ellers mellom 75- og 90-linja. Det har de gjort hele veien. Aner ikke hvor mange cm det blir, men hun anslo babyen å veie 2 kg. 30+6 i dag.

Mine har vært ganske like (35, 34, 36cm rundt hodet) De to første ungene til moren min derimot var ganske ulike på størrelse. Jeg husker ikke hodeomkretsene, men en var født 14 dager før termin og var 3,6 kg og den andre var født 16 dager etter termin og var 4,9kg. Så 30 dager forskjell i svangerskapslengde og 1,3 kg er jo ganske ulik størrelse. Hun mente størrelsesforskjellen hadde ingenting å si for totalopplevelsen.
Å, det er jo betryggende!

Hvor stor i hodeomkresten var din første? Jeg vet ikke hva som regnes som stort, men har selv født en gutt med 35cm i hodeomkrets uten problemer. Hun som lå i nabostua hadde ligget i over ett døgn i aktiv fødsel (lurer på om det var nærmere to) før det ble hks. Fikk vite i ettertid at hodeomkretsen var nærmere 40 cm på hennes barn. Vet jo ikke om det var derfor fødselen ikke forløp naturlig, men kjenner jeg håper lillesøster ikke er større enn storebror selv :-)

Hodeomkretsen ligger nærmere 90-percentilen, og målene ellers mellom 75- og 90-linja. Det har de gjort hele veien. Aner ikke hvor mange cm det blir, men hun anslo babyen å veie 2 kg. 30+6 i dag.
Min siste var 36cm rundt hodet. Det er sånn 90/95-percentil ved termin. Han var ute på 3 press uten rifter. Jeg ville ikke blitt nervøs før "over 97,5-percentil".

Min siste var 36cm rundt hodet. Det er sånn 90/95-percentil ved termin. Han var ute på 3 press uten rifter. Jeg ville ikke blitt nervøs før "over 97,5-percentil".
Takk! Jeg vet jo at kroppene våre er laget for å klare det, så jeg får bare slappe av og tenke positivt :-).

Innom og sniker litt, har født tre st, en med 35 cm, en med 36 cm og en med 37 cm hodeomkrets. Merka ingen skillnad. Har inte måttet sy med noen av dem. Tror det viktigste er å höra på JM, når hun sier press så presser du, og når hun sier pust så puster du. Kan ju också skrova det i födebrevet/si det til jm att dem skal passe extra godt på og holde emot når lille kommer? Massa lycka till! Kommer gå så bra atte ;)

Nr 1 var 3.9kg og 36cm i hodeomkrets, nr 2 var 3.8kg og 35cm i hodeomkrets, nr 3 var 5kg og 39cm i hodeomkrets. Alle tre fødslene gikk KJEMPEFINT :happy: Raske greie fødsler uten noe smertestillende. Med sistemann måtte jeg sy 3 sting..

Har født unger med 35 cm og 37 cm. Den med størst hode var faktisk en mye enklere fødsel

Eldstemann var 37 rundt hodet.. de to andre 35. Merka ikke forskjell sånn sett. Første fødsel var verst pga lengde , ble utslitt og han var stjernekikker , det gjorde nok alt litt ekstra smertefullt siden han var nesten 4 kg

Back
Topp