Stort barn

Tønsbergjenta35

Blir kjent med forumet
❤Januarlykke 2022❤
Er i dag 31+5. Har ei jente fra før som veide 4620 og var 56 cm lang da hun ble født. Hun ble født vaginalt i en ukomplisert fødsel:happy:

Nå er det en gutt i magen og i dag var jeg på vekstkontroll hos jordmor. Hun sier baby er i 90 percentilen og er ca. 3 uker «eldre» i vekst. Blir sannsynligvis en stor baby denne gangen også:happy: Jeg har tatt glukosetest som ikke viste noe unormalt. Har heller ikke hatt noen høy vektøkning. Ca. 8 KG.

Flere i samme situasjon?

Første fulgte gjennomsnittet nesten på streken, men det ser ut som lillebror er noe større basert på magemål. Ligger vel mellom 75 og 90 percentilen? Mener jeg, har ikke arket foran meg nå :rolleyes: Er litt tjukk da, så det kan spille en liten rolle. Hadde bmi på 32 ved start, gått opp 5 kg til nå, ingen utslag på glukosetesten her heller :)

Er i dag 31+5. Har ei jente fra før som veide 4620 og var 56 cm lang da hun ble født. Hun ble født vaginalt i en ukomplisert fødsel:happy:

Nå er det en gutt i magen og i dag var jeg på vekstkontroll hos jordmor. Hun sier baby er i 90 percentilen og er ca. 3 uker «eldre» i vekst. Blir sannsynligvis en stor baby denne gangen også:happy: Jeg har tatt glukosetest som ikke viste noe unormalt. Har heller ikke hatt noen høy vektøkning. Ca. 8 KG.

Flere i samme situasjon?
Var i UL fredag og legen målte henne tre ganger… «for stor» sa han flere ganger. Alt er bra med den lille men skal tilbake 10.des og da skal de avgjøre hva som skjer ut fra hvor mye hun da har vokst:wideyed: nå mente han at hun var 14dager større enn oul terminen (og det stemmer med mine beregninger og TUL). Ikke utslag på glukosetest, kun lagt på meg 4kg. Er 34+3

Var i UL fredag og legen målte henne tre ganger… «for stor» sa han flere ganger. Alt er bra med den lille men skal tilbake 10.des og da skal de avgjøre hva som skjer ut fra hvor mye hun da har vokst:wideyed: nå mente han at hun var 14dager større enn oul terminen (og det stemmer med mine beregninger og TUL). Ikke utslag på glukosetest, kun lagt på meg 4kg. Er 34+3
Men var det ikke mye frem og tilbake med deg og termindato? Mener å huske det. Så da er du kanskje 36+ noe likevel da? :)

Skal du ikke henvises til vekstkontroll hvis barnet er så stort da?

jeg fikk en gutt i 2016, han var 4600. Ukomplisert vaginal fødsel for min del også. jeg har selv bedt om vekstkontroll denne gangen. jeg skal til kontroll i uke 36 på sykehuset. jeg har lagt på meg 14 kg til nå, og ligger i øvre normalområde på SF mål
babyen lå 3 % over gjennomsnittet i uke 28.

jeg tviler på at de setter meg i gang siden jeg fødte uten problemer sist!
usikker om jeg ønsker å bli satt i gang i det hele tatt!
jordmor sa at hun tvilte på at jeg skulle gå noe særlig langt over termin.
så vi får se hva de sier på konteoll i desember!
veldig spent!

Flere i samme situasjon?

samme her. Førstefødte var 5020g, hadde absolutt ingen plager, vekten økte kun med 10 kg. Ikke særlig mye vann i kroppen. Formen var veldig fin. Han ble tatt med keisersnitt av eget ønske. 56 cm lang, 40 rundt hodet og kompakt! Legen sa til meg; «du skal prise deg lykkelig for at det ble keisersnitt. Det hadde blitt det uansett» så jeg er veldig glad for at det ble det.

nå gravid med nr 2. denne gangen jente. Var på UL i uke 33 jenta ble målt vekt nesten 3000g allerede. Gynekologen tipper at hun blir mellom 4,5-4,9 kg. Ny kontroll om 14 dager. Blir keisersnitt igjen. Vekten har kun økt med 8 kg hittil.

Siden jeg fødte vaginalt sist og fødselen gikk så fint mener de at dette skal gå fint denne gangen også. Kjenner jeg blir litt skeptisk. Hvis han er 4,5-5 KG kan det jo oppstå komplikasjoner tenker jeg:( Men må vel nesten bare stole på leger/jordmødre og avgjørelsen de mener er best:angelic:

Jeg har også fått 2 store barn. Første var 4090 og andre var 4600. Lange var de også, første var veldig dramatisk med skulder som satt fast, og ble innlagt ved intensiv (det gikk veldig bra altså). Fikk ingen vekstestimering eller noe ved andre graviditet. andre kom seg løs lettere, men satt litt fast med skulder han også. Hadde større vektoppgang de gangene, men har fått gjennomført glukosebelastning som var fin. Har snakket med lege og jordmor om at jeg mente det var grunnlag for å vekstestimere både på bakgrunn av tidligere størrelse og på grunn av vanskelig skulderforløsning. Jeg er så redd for hvis denne er 5kg eller noe den duren, jeg vil kjenne meg trygg på å møte fødselen og vite at det går bra denne gangen=) Og dersom det viser seg at hun blir større vurdere å sette i gang. Men tviler på at de setter gang, virker som om det er vanskelig å få gjort og at de heller vil at ting skal gå naturlig. Det er sikkert egentlig det beste også, men som nevnt tidligere ikke til enhver pris.

Sniker fra februar. Lik situasjon. Har født to jenter tidligere som begge har vært ca 4350 gram (kunne noen titalls gram i forskjell mellom de to!). Nå er jeg gravid med en gutt, 30+1, og han ble målt nylig til 75-percentilen. Ser ut til at jeg bare produserer store barn jeg også, selv om jeg heller ikke har gått så mye opp i vekt i svangerskapet, og heller ikke har noe svangerskapsdiabetes.

Fra babyverden: "Fødselsvekten varierer sterkt, men jenter pleier å veie 3.5 kilo og være 50 lange når de blir født. Gutter veier noe mer, gjennomsnittstallene er 3.8 kilo og 52 cm."

Så da kan jeg jo gjette meg til at denne gutten vil veie noen hundre gram mer enn jentene da, og kanskje lande på 4650 gram :dead:MEN, en stor forskjell denne gangen er at jeg skal settes i gang 38+0 pga høyt stoffskifte, mens jeg de to andre gangene har født 41+6 (!). Det er jo nesten FIRE uker forskjell i svangerskapslengde, så regner med det vil dra fra en god del vekt på babyen. Kan se ut som at det er en 170-ish gram pr uke de siste ukene, så det er jo faktisk hele 680 gram "fratrekk" det da, og ned på mer håndterlige 4 kg. :hilarious: Men altså, har født helt ukomplisert vaginalt de andre gangene, så tipper jeg måtte latt det stå til jeg også om jeg ikke hadde andre risikofaktorer for igangsetting.

Her er det estimert over 4500 også, skal på ny kontroll om noen dager for å vurderes hva som skal gjøres. Høres ut som om det ikke skal gjøres noe, så ser for meg at det blir å gå hele veien til termin. Gått over med de andre.

Back
Topp